Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Aart

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 200 bijdrage(n) van Aart (Pagina: 4 van 10)

Topic: Ruis op kanaal mengpaneel (27-11-2007 15:08:00)
Netwerken valt in het algemeen wel mee, UTP-verbindingen zijn aan de uiteinden gescheiden met transformatoren. (dat zou men bij CAI ook eens in moeten voeren.. wink ;)

Tenzij er power over LAN of shielded bekabeling toegepast wordt, maar dat is niet standaard. Allerlei andere computerverbindingen, draadloos en optisch uitgezonderd, zijn idd niet gescheiden.

Of een klasse-2 smps altijd een ideale oplossing is is de vraag, maar het zal onder de meeste omstandigheden wel beter gaan als dat PE keihard aan gnd zit..
De galvanische scheiding van smps'jes is gewoon niet zo geweldig, er zitten in klasse-2 uitvoering altijd C's van primair naar secundair over de transformator om te voorkomen dat het ding echt een zender wordt. Om die reden zijn ze niet geschikt (in de betekenis van "niet compatibel met zichzelf" ) voor gebruik icm asy (consumenten-) audioverbindingen, zeker niet als het om grotere vermogens en dus dikkere filters gaat.

Wat betreft het geluid van interferentie in gnd-loops: Ik moet toegeven weinig recente hands-on ervaring te hebben, maar ik geloof het verhaal over "ruis" direct..
Topic: Ruis op kanaal mengpaneel (27-11-2007 12:05:00)
Ruis door een ongelukkige gainstructure kan natuurlijk, maar weet TS heel zeker dat hij geen knetterende brom bedoeld door een harde gnd-loop ?

Hier is op het internet zeer veel over geschreven, iedereen die een PC met een asy audio uitgang (met de gecombineerde gnd/return aan PE) aan een via de CAI geaarde stereoset of geaarde professionele apparatuur hangt komt het tegen.
Topic: Monitormix? (11-11-2007 16:06:00)
Er zijn grofweg twee mogelijkheden;

- Men gebruikt een aantal pre-fade auxiliary kanalen op de mixer. Zo werken wij hier meestal, twee monitorgroepen vanaf de FX16.
- Men past een aparte monitormixer toe, die zijn speciaal op dit soort gebruik ingericht. De signalen vanaf de microfoons worden dan gesplitst naar de monitor- en FOH mixer.

Wat je nodig hebt en hoe je het aansluit hangt mn af van de keuze van de mixer. Gebruik en/of huur de juiste apparatuur voor het juiste doel.
Topic: Gloeilamp verbod; gevolgen voor de professionele wereld? (30-10-2007 00:37:00)
HEt maken van een paneel kost zoveel energie dat hij het nooit zal opbrengen.
Bij mijn weten gaat dat al een hele tijd niet meer op.
Wat wel zo is is dat de investering in 20 jaar en met subsidie bij een gewoon huis maar net terug te verdienen schijnt te zijn - Natuurlijk zijn dit allemaal lastig objectief te krijgen en daarmee kwetsbare berekeningen, maar men moet zich ergens op baseren. En niet iedereen maakt natuurlijk een puur financiele danwel energietechnische afweging.

De stabiliteit van netten onder invloed van minder voorspelbare energiebronnen als zon en wind, en de daaruit volgende noodzaak van reservecapaciteit bij de normale opwekking lijken mij niet onoplosbaar. Het "probleem" wordt in een evenwicht gehouden dat door nieuwe technische en financieele ontwikkelingen (en kennis ? ) lankzaam verschuift.

Het is niet onmogelijk energie op te slaan, transport van energie met gelijkspanning over werkelijk lange afstanden gaat steeds beter en de moderne ICT maakt een heel andere, mogelijk zelfs realtime functionerende markt mogelijk.

[edit]
Dit alles wat offtopic. Ik was oprecht blij het nieuws over het cancellen van het "gloeiverbod" te vernemen :)
Topic: Thermische zekering: waar te koop? (13-10-2007 20:55:00)
Ik kan mij moeilijk een rookmachine zonder thermostaat voorstellen.
Hoe voorkomt men dan dat de hete vloeistof gespoten wordt en dat soort nare dingen ?
Topic: Thermische zekering: waar te koop? (13-10-2007 20:45:00)
Ik denk dat je bij een witgoedonderdelen-zaak mogelijk wat meer kans maakt. Ik haal dit soort zekeringen daar wel eens (voor witgoed wink ;)
Als ze hem moeten bestellen of een vervangend type moeten zoeken: De eerste hit in Google geeft de datasheet in pdf.

Check ook of de thermostaat nog goed regelt e.d., themische zekeringen gaan er net als hun stroom-getriggerde neefjes niet vanzelf uit.
Topic: Hoe werkt een dimmer en welke soorten zijn er?? (1-10-2007 16:56:00)
Er staat dan ook "naar mijn ervaring".
Dat de elektronische variant zo tegenviel had ik ook niet verwacht en was ook financieel een beetje een tegenvaller.
Hopenlijk zijn de huidige voedingkjes inmiddels beter - ik installer slechts een paar setjes halogeen per jaar bij ons, ik denk dat de ervaring een stuk of zes voedinkjes omvat, van een paar soorten.
Ik heb geen andere oorzaak kunnen vinden, maar op basis van wat ik her en der lees denk ik dat deze voedinkjes fase-afsnijding veel prettiger vinden. Dan moeten ze er imo echter niet opzetten dat je ze ook met fase-aansnijding kunt dimmen wink ;)

Maar dit alles is wat offtopic, dit topic werd omhoog gebracht met informatie over het installeren van LED-verlichting.
Nu ik het herlees denk ik dat ik als het even kan voor LED in zo een situatie liever voor een gepast kleinere trafo en een stevige snubber zou kiezen dat enkele tientallen W te verstoken in genoemde 2200 ohm / 50W R vanwegen problemen met de inductie van een grote onbelaste transformator.
Als het redelijk wat brand heb je dat er qua energiekosten ws in een jaar uit.
Topic: Hoe werkt een dimmer en welke soorten zijn er?? (1-10-2007 14:08:00)
Ja en nee, er bestaan al heel lang GTO (Gate Turn Off) - Thyristoren en nu ik in de wiki kijk zie ik ook nog wat obscuurdere gerelateerde halfgeleiders. Dat die technologie vandaag de dag toegepast zou worden in dimmers is mij echter niet bekend, de afsnijders die ik ken gebruiken IGBT's.

Een standaard triac kan dat (zonder hulpmiddelen) in ieder geval niet, inderdaad.

Mijn persoonlijke ervaring met transformatoren voor halogeenlampen is overigens anders. Gewone transformatoren geven geen problemen op standaard fase-aansnijding (16 kanalen aan oude DC-gestuurde pack's van Zero 88 en Pulsar, hergebruikt voor de zaalverlichting), hoewel ik de desbetreffende kanalen hier in het pand niet voor meer als de helft belast.
Elektronische transformatoren (als `dimbaar' met fase-aansnijding gespecificeerd) kennen onder deze omstandigheden betrouwbaarheidsproblemen en sterven in het algemeen binnen een jaar uit als er toevallig een paar geinstalleerd worden.

Als je LED-voedingen primair "dimt" zal dat neerkomen op een soort PWM, het lijkt me dat een vrij extreme aanpassing van de (op vermogen of zelfs lichtopbrengst van gloeilampen gemaakte-) dimcurve noodzakenlijk is om dat prettig te laten regelen.
Secundair en dan gewoon lineair PWM'men lijkt me bij LED handiger en gebruikenlijker ?
Topic: Probleem phantom voeding (23-9-2007 22:42:00)
Heb 1x zoiets gehad, dat bleek toen te komen door kabels met conductive-plastic "afscherming" die niet goed genoeg gestript was. Dit is simpel te testen; de boel rommelt dan door met enkel de kabel zonder dat er microfoons aangesloten zijn.

Microfoons kunnen op zich wel zo een soort defect hebben (mss vocht, geen idee, nooit iets dergelijks meegemaakt) maar dat ze het allemaal hebben lijkt onwaarschijnlijk. Test met een ander type kabel.

Wat tot slot in theorie zou kunnen is dat er veel rommel op de fantoom zelf zit, b.v. door een krakende fantoom-voeding schakelaar. Die kan door allerlei kleine imp-onbalansjes vervolgens in het signaal terecht komen. Maar dit lijkt me eigenlijk wat vergezocht. Testen door de mike's + kabels op een andere mixer of via een losse fantoom aan te sluiten.

[edit]
Wild idee; Je zou ook een speciale stop-plug kunnen maken om via een microfooningang naar de ruis op de fantoomvoeding te luisteren, door expres een flinke onbalans aan te brengen. Met een weerstand van 39k tussen Live (2) en 1 en 10k tussen return (3) en 1 kom ik op zo'n 10 dB verzwakking. Heb het niet nagarekend, maar de weerstanden zullen al snel harder ruisen als een goede fantoom .. misschien iets lager gaan zitten .. of simpelweg live kortsluiten naar het shield en return niet. Hmm.
Topic: verschil gain en volume (6-9-2007 14:16:00)
Als het toch een verbindingsprobleem lijkt te zijn, dit (1.44 MB PDF) is een goede introductie in audioverbindingen, mogelijke problemen en oplossingen daarbij. Het elektra-deel is amerikaans maar de technische `uitdagingen` zijn bij onze netten hetzelfde.

Hoofdstukje 3.4 (pagina 24) beschrijft een systematische methode om problemen in een setup te vinden.
Topic: verschil gain en volume (5-9-2007 20:33:00)
De kans dat helemaal open de juiste instelling is lijkt me niet zo groot, mogelijk probeer je in zo een geval een 'ongevoelige' professionele sy ingang uit te sturen met een consumenten (RCA) uitgang.

Dat scheelt in theorie 12 dB, maar eigenlijk zou een gain regelaar op een apparaat dat ruim moeten halen (wel zo praktisch .. )

Een goede symetrische audioverbinding behoort in hoge mate ongevoelig te zijn voor interferentie, het lijkt me zinnig te streven naar een situatie waarin de eigenschappen van de apparatuur de beperkende factor zijn - niet die van de verbinding. Dit alles uiteraard bij een optimale gainstructure.
Topic: verschil gain en volume (5-9-2007 20:26:00)
In de praktijk komt het volgens mij op het volgende neer: Een gain gebruik je om de (versterking van-) de ingang van een apparaat aan te passen aan de gebruikte bron.

Een foutieve gain instelling (of in een groter geheel: gain structure) kan onnodig veel ruis (te veel) of te weinig uitsturing (te weinig) tot gevolg hebben.
Er is voor iedere situatie een optimale gain-instelling waarbij de apparatuur voldoende signaal heeft maar er ook voldoende headroom overblijft (en je geen last hebt van interferentie).

Een volumeregelaar (fader) is bedoeld om het volume aan te passen aan je wensen. Dit heeft met de signaaltechnische kant van de zaak niet direct van doen.
Topic: Welke Vj-apparatuur?! (2-9-2007 15:18:00)
Ik heb er zelf weinig of niets aan bijgedragen, maar de VJ-enthousiastelingen op mijn studentenvereniging hebben onlanks op hoofdlijnen de volgende VJ-setup gekozen;

- BenQ Beamer MP720 (2500 ansi-lumen, 1024x768, DLP, 4000h lamp - relatief lage afschrijvingen)
- Versche 19" PC + 19" TFT met daarop Resolume als software.
- Behringer BCF2000 Midi-controller

Uit de projector komt werkelijk een bak licht, heel overtuigend op een scherm van een paar m diagonaal en met de lichtinstallatie aan.

Mogelijk heb je wat aan de informatie.
De persoon die zich hier mee bezig houd kijkt overigens ook wel eens op NewLine. (zwaai wink ;)
Topic: Wat vind jij de MOOISTE mixer, tt, cd speler etc... (20-8-2007 13:07:00)
Voor mij gaat functionaliteit in het algemeen boven "mooi".

Zo vind ik deze analyser van AP wat fraaier als de NTI A1 waar ik nu mee werk omdat je bij de Neutrik vrij veel gedoe met verloopjes (en de bijbehorende risico's) hebt. Ze zijn overigens verder niet zo vergelijkbaar, de AP is een moderne PC interface, de Nti een wat ouder self-contained instrument.
Topic: verschillen tussen actieve en passieve monitoren (gebruiks ervaringen) (16-8-2007 15:10:00)
Wij gebruiken regelmatig een paar van onze SRM450's als monitor voor op het podium, we hebben nog geen problemen gehad met publiek dat aan knopjes gaat zitten. Hoe goed ze bevallen als monitor kan ik als niet-muzikant niet inschatten, we krijgen er echter geen klachten over van bezoekende bands. (Vanavond Textures :)

Ik heb voor de SRM's zelf simpele houten schotjes gemaakt welke met een enkele vleugemoer voor de bedieningsorganen geschroeft kunnen worden, maar die gebruiken we alleen als de luidsprekers op hun vaste plaatsen in de zalen hangen.
Topic: 108 harting aansluitschema (27-7-2007 19:51:00)
Hum. Als ik het goed zie linkt u nu 216x de Guide-pinnen, de contactpinnen zijn echter deze en deze. Scheelt toch wat :)
Topic: Audio verloopjes (20-7-2007 10:38:00)
Hmm, niemand unbalanced jack (2p) naar XLR-m? Gebeurd regelmatig om keyboards via stagebox tot aan je tafel te krijgen wegens gebrek aan DI's (eigenlijk nog nooit problemen mee gehad).
Naar een sy line input zul je niet zo heel snel problemen hebben, CMRR blijft een dB of 40 ook al is de bron asy en in CM ingangsimpedantie van de line input slechts 2x 25 k (oid). Ook zijn keyboards / DJ-sets met asy uitgangen vaak klasse-2.

Wil je het netter doen dan kun je de bron redelijk sy maken door een stopweerstand in de return op te nemen (zo dicht mogelijk bij de uitgang) van de juiste waarde, ik maakte pas voor mijzelf een kastje met een potmeter er in om die in voorkomende gevallen gemakkelijk te kunnen bepalen. Je verloopje klopt dan natuurlijk alleen voor die ene bron.
Topic: Compressor aansluiten (28-6-2007 22:10:00)
Het is bij mijn weten niet ongebruikenlijk om inserts op de subgroepen te hebben, maar gezien de beschrijving zijn dit sy uitgangen.
Topic: Uitgangsvoltage meten (25-6-2007 11:52:00)
Of je stelt de gain op de versterker correct in ... ?
Dat is veel zinniger, hoe meer signaal je op de verbinding hebt hoe minder last je hebt van eventuele interferentie.

Overigens kun je het best wat aan audio meten met een mm mits je meet met een frq binnen de specs van de meter.
50 Hz ligt voor de hand. Een frq karakteristiekje opnemen van 20 Hz- 20 kHz zit er niet in wink ;)
Plus dat de gevoeligheid tegenvalt ( - 40 dBV als het mee zit) en de schaal is lin ipv log, wat gewoon onhandig is.
Topic: uitgangsspanning mengpaneel (18-6-2007 11:34:00)
Ik weet niet hoe je het vermogen gemeten hebt, maar een amp is in beginsel een linear ding - als ze beide niet clippen en er komt meer of minder spanning uit de ene dan weet je dus enkel dat er een verschil zit in de versterking, niet per se in het maximale gemiddelde uitgangsvermogen.

Zo een verschil laat zich in het algemeen wel compenseren met de gains, mits er voldoende signaal (standaard +4 dBu sy) uit de mixer komt.
Een amp die met die +4 dBu niet vol uit te sturen is lijkt me wat onhandig, een mixer welke enkel -10 dBV `consumentenlevel' uitstuurt (op RCA..) is niet zonder meer bruikbaar in een professionele omgeving.