Forum > Algemeen Forum

microfoon om les op te nemen

(32 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
26-10-2003 15:31
Hallo, Ik heb dus zanglessen en nu zegt die gast dat het handig is om de zanglessen op te nemen, nu mag ik daarvoor van mijn ouders iets kopen (budget €200)
Ik zat te denken aan de Beatman Flash Recorder omdat ik heb gehoord dat hij een goede ingebouwde mic heeft... mijn 2e optie is een MD recorder en een microfoon, maar het moet eentje zijn die je gewoon op een tafelstandaardje zet en die dan gewoon de les opneemt... uit "ervaring" weet ik dat de meeste standaard mics alleen maar het punt waarop je ze richt opnemen, maar nu heb ik er dus 1 nodig die alles opneemt, al het geluid in de kamer.. de kwaliteit hoeft niet top te zijn maar het moet gewoon dus geen ding zijn wat in staat is om mijn les op te nemen zonder dat ik hem hoef te verplaatsen.
Wat voor mic kan ik het beste gebruiken?
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
26-10-2003 15:33
ik zou voor een condensator microfoon gaan.

dj mouse
nog 10 berichten en ik word VIP!!
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
26-10-2003 15:41
de Superlux PRA H7 A?? is nu voor 55 euro bij f**dback
hier de "specs"

Een studio condensator microfoon voor minder dan de prijs van een goede zang microfoon! er is nu echt geen enkel excuus meer om nog met die versleten dynamische (zang) microfoon te blijven werken.

Van: € 105,-
Voor: € 55,-


foto: www.f**dback.nl/pix/superlux-pra_h7a.jpg
(vervang wel even de sterretjes)

is dit een goede?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 9471
26-10-2003 20:10

djmouse schreef:

ik zou voor een condensator microfoon gaan.

dj mouse
Waarom?
Als je advies geeft onderbouw het dan eens Mouse!

Dit gezegd hebbende:
Als je je zanglessen wilt opnemen, moet je je afvragen hoe goed de kwaliteit van de opname moet zijn.
Moet deze goed zijn, dan moet je niet voor een app. met ingebouwde microfoon gaan.
Deze zijn meestal heel minimaal, en als het opname app. met een tapje werkt, dan hoor je de motor op de achtergrond brommen.
Dus een app. met een losse mic is dan je ding.

elke mic?
Das weer afhankelijk van de eisen die je aan de kwaliteit stelt.
Ik zou geen condensator mic nemen, prima voor studio, maar niet erg universeel.
Ze zijn nauwelijks live te gebruiken als je er mee zou willen optreden.
Een goedkope condensator mic heeft heel gauw last van feedback (piepen).
Een goede condensator mic kost al gauw € 250,-

Wat voor mic dan?
Een instappertje van een goed merk: www.new-line.nl/v/11613
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
26-10-2003 21:05
1 x bewerkt. Laatst door DJJD op 26-10-2003 21:10
Dit gezegd hebbende:
Moet deze goed zijn, dan moet je niet voor een app. met ingebouwde microfoon gaan.
Deze zijn meestal heel minimaal, en als het opname app. met een tapje werkt, dan hoor je de motor op de achtergrond brommen.
Dus een app. met een losse mic is dan je ding.
Het apparaat wat ik hiervoor wou gebruiken was de Beatman Flash Recorder, dat is dus een Digitale recorder, dus van zoemgeluiden heb je daar geen last, ik hoorde dat de mic ook wel ok was, dus daar lag t ook niet aan maar het was de 128 mb die ik te weinig vond, dan had ik liever mdtjes...
elke mic?
Das weer afhankelijk van de eisen die je aan de kwaliteit stelt.
Ik zou geen condensator mic nemen, prima voor studio, maar niet erg universeel.
ik heb hier zelf een kleine homestudio, dus daarvoor zal ik hem ook zeker gebruiken
Ze zijn nauwelijks live te gebruiken als je er mee zou willen optreden.
zeg maar gerust niét hoor, maar daarvoor heb ik natuurlijk een gewone sennheisser zangmicrofoon
Een goedkope condensator mic heeft heel gauw last van feedback (piepen).
Daar heb je denk ik niet zoveel last van als je hem gewoon op tafel zet en les neemt of er gewoon in gaat zingen met een koptelefoon op je hoofd...
Wat voor mic dan?
Een instappertje van een goed merk: www.new-line.nl/v/11613
ik heb nu al www.new-line.nl/v/11612 deze dus een nieuwe heeft niet veel zin, ik wil juist een condensator mic omdat ik hem ook nog kan gebruiken om zang op te nemen... nu doe ik dat met de sennheisser van hierboven maar dat is natuurlijk ook niet ideaal, condensator is daarom voor mij lijkt me de beste keus...

en ff nog iets offtopic
HOE KAN JIJ FEEDBACK ZEGGEN!!!!!!!!!!!????????????
dan krijg je toch altijd sterretjes ofzo
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 9471
26-10-2003 21:08
Wat denk je meer te bereiken met een condensator mic, probeer het eerst eens met de mic die je al hebt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
26-10-2003 21:16
Om even door te gaan op die condensator mic's, wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze en gewone mics?
Volgende keer Peter!
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
26-10-2003 21:16

Tom schreef:

Wat denk je meer te bereiken met een condensator mic, probeer het eerst eens met de mic die je al hebt.
als ik degene die ik nu heb op een tafel neerleg en met mn zangles verder ga, zou het zonde zijn van de batterijen van de minidiscspeler want dan neem je waarschijnlijk alleen maar de voorbijkomende lucht op, en misschien heel zacht als je het volume met 4000% verhoogt iets wat lijkt op gepraat...
deze mic is voor op het podium, en op het podium zijn veel verschillende geluiden die er uit gefilterd moeten worden, hoe doe je dit? gewoon zorgen dat de microfoon alleen maar alles opneemt wat binnen een straal van 10cm aan de voorkant komt... dit heeft sennheisser (njah hijs niet de enige) gedaan met al zijn zangmicrofoons...
een condensatormicrofoon (die ook zal werken als je aan de zijkant er tegen aan praat) heeft dit echter Niét en zou als je hem voor een optreden zal gebruiken ook de playbackende gitaarspeler achter je opnemen wat niet zo fijn is voor het publiek...
en DAT wil ik dus snappie?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 9471
26-10-2003 21:28

DJJD schreef:

een condensatormicrofoon (die ook zal werken als je aan de zijkant er tegen aan praat) heeft dit echter Niét en zou als je hem voor een optreden zal gebruiken ook de playbackende gitaarspeler achter je opnemen wat niet zo fijn is voor het publiek...
en DAT wil ik dus snappie?
Dream on, je hebt ook genoeg condensator microfoons met een hele korte opneem kegel.
Als je een mic wilt hebben die rondomgevoelig is, moet je zoeken naar een model waar bij staat aangegeven: "omnidirectional" je zult ontdekken dat dat vrij dure mic's zijn.
Je hebt gelijk dat de goedkopere mic's niet op al te grote afstand nog goed werken, maar als je een mic neemt die wel op grote afstand opneemt, vergeet dan niet dat hij alles wat er tussen ligt ook opneemt, en als het mooi stil is, is dat geen probleem, maar als er buiten verkeer hoorbaar is, of er tikt ergens een klok, hoor je dat ook allemaal.
Als je een mic probeerd, vraag dan of je er een paar mag mee nemen, en testen. Een mic is heel persoonlijk, iedereen vind niet de zelfde mic het beste.
Uitproberen, dat is in jouw geval de beste methode.
Zelf heb ik verschillende mic, een paar goedkope, en een paar wat betere.
Wat klankkleur betreft zijn er verschillen, en wat feedback betreft zijn er grote verschillen, ook verschild de gevoeligheid, zowal voor insturing, als voor oversturing.
Kortom het is een enorme materie, waar niet zo maar een passend antwoord op te geven is.
Belangrijkste verschil tussen dynamisch en condensator, is dat een condensator een wat groter dynamisch bereik heeft, en wat gevoeliger is. Maar daar staat tegenover dat ze ook veel gevoeliger zijn voor beschdiging, en dat ze altijd een voeding moeten hebben.
AKG heeft er een paar goede van in de collectie.
Die worden ook veel bij toneelvoorstellingen gebruikt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
26-10-2003 21:34

Peter schreef:

Om even door te gaan op die condensator mic's, wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze en gewone mics?
Het verschil tussen een dynamische ('gewone') mic en een condensatormicrofoom zit hem in het verschil in de manier waarop luchttrillingen worden omgezet in een elektrische impuls.

Een dynamische microfoon werkt precies omgekeerd als een luidspreker. Een heel licht, bewegend membraan zit verbonden aan een spoeltje dat in een magnetisch veld door trillen een elektrische stroom opwekt. Dit zijn de eenvoudigste en meest robuuste microfoons. Doorgaans zijn deze ook goedkoper dan condensatormicrofoons

De condensatormicrofoon werkt heel anders. In een condensatormicrofoon bevinden zich twee stukjes metaalfolie vlak tegenover elkaar. Hierdoor ontstaat een condensator Het voorste stukje folie wordt in trilling gebracht, waardoor de capaciteit van de condensator (dus de hoeveelheid lading die hij kan bevatten) verandert. Hierdoor onstaat een stroompje. Dit stroompje is echter heel klein en wordt door middel van elektronica versterkt. Voor deze elektronica en het in stand houden van de lading op de folie is de fantoomvoeding nodig.

Wat merk je nu van dit technisch verschil? Een condensator microfoon is veel gevoeliger en zal in de regel veel zuiverder klinken. maar door die gevoeligheid is hij ook veel gevoeliger voor rondzingen (feedback dus). Bovendien is de dunne folie erg kwetsbaar. Daarom overleeft een condensatormicrofoon een val van wat grotere hoogte vaak niet.
Een dynamische microfoon is een stuk minder gevoelig en een stuk robuuster. Doordat de spoel en het membraan relatief zwaar zijn is de dynamische microfoon wat minder gevoelig, ook voor rondzingen. Ook is deze constructie een stuk minder kwetsbaar (wat nog niet wil zeggen dat je er spijkers mee in de muur kunt slaan). Nadeel is wel dat ze door de spoel iets gevoeliger kunnen zijn voor magnetische velden (brom) Ook produceren ze vaak wat meer ruis.

Snappie? happy :)

@ DJ JD: Een condensatormicrofoon kun je waarschijnlijk niet eens gebruiken omdat die fantoomvoeding (meestal 12-48V) nodig heeft. Dan moet je óf een losse fantoomvoeding meenemen of een elektret condensatormicrofoon gebruiken. die presteren echter alweer een stuk minder als een echte condensatormicrofoon.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Afgesloten topic