Forum > Geluid

actieve sub aansluiten op sub-out EQ?

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 150
16-1-2021 22:40
Hallo allemaal,

ik heb jarenlang in me studio een 5.1/2.1setje gebruikt in me studio voor geluid (in 2.1Stand) echter nadat me frontspeakers het begeven hebben heb ik een actief monitorsetje terug gekocht die ik aangesloten heb op de EQ wat voor de rest gewoon goed werkt, echter mis ik wel een sub nu en gezien de subwoofer nog wel gewoon goed is van me 5.1setje wou ik die weer gaan gebruiken.
Nu heeft mijn EQ een sub-out en heb ik me sub daarop aangesloten echter klinkt het voor geen meter en naar wat google kwam ik erachter dat ik het fout heb gedaan betreft aansluiten en dat schijnt iets te maken hebben met het scheidingsfilter wat in de sub zit?

Mijn vraag is dan ook:
Hoe sluit ik een actief subje aan via de sub-out op me EQ?
Kan het eigenlijk wel met wat ik wil?

mvg. ronnie
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
17-1-2021 10:11
Je hebt nu een dubbel crossover filter op je signaal. Op de sub out op je EQ zit (waarschijnlijk, wat is het type EQ?) een lowpass filter, en in de versterker van je sub ook. Als je de sub via de EQ wil laten lopen, zou je de L en R output van je EQ moeten combineren tot een mono signaal, welke daarna naar de sub gaat. In dit geval bypass je het lowpass filter van de EQ. De crossover freq. kun je dan regelen op de sub, en voor de monitors wellicht via de EQ (nogmaals, afhankelijk van het type EQ).

Als je het subje niet hoeft te EQ-en, is het nog beter om gewoon de gehele EQ te bypassen en een mono uitgang van je studio te gebruiken voor je sub. Het combineren van de outputs van je EQ heeft namelijk wel nadelen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
17-1-2021 10:37
Als je nu eerst eens begint te vermelden wat voor merken en typenummers het hier over gaat?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 150
17-1-2021 11:18
excuus zal het wat beter voorlichten.

in mijn vorige situatie had ik een bij elkaar samengestelde 5.1setje (goedkope rommel maar het werkte) aangesloten op de Behringer 2x15bands EQ.
via de output EQ (links/rechts) naar 5.1 setje maar dan in 2.1 modus.( sub heeft switch om 5.1om te zetten naar 2.1 zodat je gewoon stereo het)
speakers werden op speakerout van sub aangesloten. Op deze manier heb ik zo'n 10 jaar geluid gehad in me studio.

Nieuwe situatie zijn de gewone speakers vervangen voor een aktief monitor setje van M-AUDIO av30.
die heb ik aangesloten op mijn EQ output (links/rechts)
echter heeft de Behringer EQ een subout met frequentie regelaar en wou via deze weg de sub erop aansluiten, maar daar gaat het dus fout!

Hoe sluit ik zo'n soort sub op een goede manier aan? ik heb/had hem mono aangesloten op 2.1stand linker kanaal (alleen rechte kanaal doet sub niks) maar daar ging de sub gekke dingen doen:(
Nu heb ik al wel zelf zitten googlen en kwam er dus achter dat het met die scheidingsfilter te maken had, maar werd een beetje in de war gebracht omdat ik iets las over dat zowel links als rechts aangesloten moest worden maar in ander verhaal moest er iets van een speciaal kastje ertussen(?) om hem goed te laten werken waardoor ik het dan niet meer weet.Ik las ook iets dat je de sub out van de EQ aan moet sluiten op de subingang via de 5.1modus omdat er dan geen filter tussen zou zitten?

Hoop dat het nu wat duidelijker is?

mvg ronnie
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
17-1-2021 12:42
Hoi Ronnie,

Zoals Tom al zei. We hebben echt meer merken en typenummers nodig om je verder te kunnen helpen. Welk type EQ is het exact? Welk type 5.1 systeem is het (belangrijkst: welke sub)? Welke outputs heeft je studio (op welk apparaat)? Etc. etc.

En nog belangrijker zelfs: omschrijf eens duidelijk(!) wat exact je probleem is? Wat werkt / hoor je niet zoals het hoort?
Deejay84Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 150
17-1-2021 15:41
Van het 5.1setje heb ik van de sub geen merk dat is eraf maar het is echt een heel goedkoop dingetje van 15jaar terug met daarop 2 speakertjes van phillips (hifi) die niet eens bij het 5.1setje horen. speakers zaten op front-out aangesloten en van de Behringer FBQ1502 naar 2.1 in-put sub. In de sub zit een versterkermodule in met een aansluiting voor 5.1/2.1. Ik had alles aangesloten via de 2.1 weg op de EQ output. Dat alles heeft ongeveer 10 jaar gewerkt.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
17-1-2021 16:07
Je bent niet duidelijk. Als je wilt dat mensen hier je helpen, zul je toch echt met een duidelijke probleem omschrijving moeten komen. We weten namelijk niet eens exact wat je probleem is nu. Daarnaast schets je wel een erg vaag beeld (in mijn optiek in elk geval) van welke apparatuur je bezit en welke mogelijkheden tot aansluiten hier op zitten. Pas als we deze informatie exact duidelijk hebben, kunnen we je helpen.

Probeer het nog eens op een duidelijke manier uit te leggen, op de huidige manier heeft het (voor mij in elk geval) namelijk niet zoveel zin om hier energie in te steken.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
17-1-2021 17:09
Post anders even een paar foto's van de apparaten en zeker de aansluitingen.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)