Forum > Geluid

Microfoon-effecten (galm-echo-...) apparaatsuggesties

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
13-12-2020 13:25
Hallo,

Tijdens de Corona-lock, heb ik mijn materiaal wat herschikt en een plaats ervoor gezocht in huis (home-studio wannabe razz :p ).
Hier en daar al wat materiaal aangesloten zodat ik eens een mix-setje kan opnemen en zodoende was ik verder aan het denken.

Ik zou nu ook wat willen experimenteren met opnames via micro (geen liedjes of zo, maar eerder voices, shouts eventueel...)
Hiervoor had ik graag gekeken naar een budget-toestelletje voor wat effecten er op te zetten (is een hobby natuurlijk en blijft op de kamer, dus geen pro-studio materiaal nodig).
Genre:
- 1U/HE toestel, of iets kleins qua formaat dat er tussen kan liggen (dus geen afzonderlijke mengtafel)
- Aan te sluiten op de microfoon (dus tussen de microfoon en de mengtafel - Rodec MX180 original heeft geen send-return dacht ik uit het hoofd)
- Effecten: graag wat varia (echo, galm,...) maar ik zat wel te denken aan een echo zoals je bijvoorbeeld in de botsauto's/autoscooter kan horen wink ;)

Bij een eigen zoektocht was ik wat verwonderd van de weinige toestellen die ik tegenkwam met mijn zoekopties. Ik kwam eerlijk gezegd enkel de volgende tegen:
Behringer Virtualizer 3D FX2000
Lijkt me qua mogelijkheden wel een heel goede optie en prijs is ook redelijk (met wat ik ervoor in gedachten had).
Is dit een goed toestel voor het gebruik dat ik zou wensen?
Hebben jullie nog andere alternatieven?
Alvast bedankt voor de feedback, suggesties en ervaringen!
Mvg, Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
13-12-2020 15:10
Helicon heeft ook leuke dingetjes voor betaalbare prijzen.
Er staan leuke filmpjes op internet met voorbeelden wat zon kastje kan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
23-12-2020 08:11
Ben ondertussen zelf al te weten gekomen dat die Behringer geen optie is voor mij. Dient via signaalkabel aangesloten te worden (dus via mengtafel op een effect send & return module, die ik niet heb op mijn Rodec).
De suggestie van Tom vind ik al iets, hoewel ik het gevoelsmatig raar vind hoe ze de benaming van de effecten voorzien en ik twijfel of je alles wel zelf wat gaat kunnen instellen/proberen.

Iemand kennis van effecten voor een microfoon die rechtstreeks op de microfoon kunnen worden aangesloten? Dus microfoon -> kabel -> effect -> kabel -> aansluiting op mengtafel?
Vooraarde van 1U:HE-module, mag gerust wegvallen.
Budget 100-200 euro wil ik wel graag houden :-)
Hoeft niets pro te zijn (is voor privé-studiootje aan te vullen), wel bruikbaar materiaal natuurlijk.
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-12-2020 08:22
Heb je een paar filmpjes bekeken? Dit ding doet precies wat je vraagt volgens mij.
Het is misschien ietsje boven je budget, maar het apparaat kan zo veel.

Als het goedkoper moet, dan zou je naar een tweede hands galm apparaat moeten gaan zoeken,
deze kun je ook plenty op mp vinden, en als je rare geluiden wilt, neem er dan eentje die ook geschikt is voor een gitaar.
Dan kan je volop experimenteren.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
23-12-2020 12:07
Edit:( nadat ik onderstaande gepost had) volgens de specificaties zou jouw Rodec wel FX send/return moeten hebben... kijk eerst eens achterop dat ding???)

Ah, jij wilt al effecten toevoegen nog voor je de mixer in gaat.. dat is niet de normale/gangbare manier van werken.
Normaal gesproken doe je dat in je mixer(als die ingebouwde effecten heeft) of idd via send-return met n extern fx apparaat.

Ik weet niet eens of dat überhaupt bestaat, n effectapparaat dat op microfoon-signaalniveau werkt. die Tom aangeeft had ik ook nog nooit gezien.
Vrees dat je daarvoor n extra mixertje zal moeten aanschaffen met ingebouwde effecten of met fx send/return en n extra effectapparaat
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-12-2020 15:29
het apparaat van Tom heeft een mix knop....... laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
23-12-2020 15:31

Tom schreef:

Heb je een paar filmpjes bekeken? Dit ding doet precies wat je vraagt volgens mij.
Het is misschien ietsje boven je budget, maar het apparaat kan zo veel.

Als het goedkoper moet, dan zou je naar een tweede hands galm apparaat moeten gaan zoeken,
deze kun je ook plenty op mp vinden, en als je rare geluiden wilt, neem er dan eentje die ook geschikt is voor een gitaar.
Dan kan je volop experimenteren.
Heb zeker die filmpjes bekeken en leek mij wel wat. Alleen vond ik het raar om de parameters in te stellen. Met namen van nummers?
Dat gaf een raar gevoel, maar het is voorlopig de enige kanshebber die ik nu heb.
Ga het nog eens intenser bekijken (handleiding downloaden) als er niets anders nog uit de bus komt...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
23-12-2020 15:32

Soundpower schreef:

Edit:( nadat ik onderstaande gepost had) volgens de specificaties zou jouw Rodec wel FX send/return moeten hebben... kijk eerst eens achterop dat ding???)
Ga het deze avond (als ik thuis ben) nog eens goed nakijken, maar dan zou ik toch al jaren een zwarte plek voor de ogen moeten gehad hebben :-)
Maar durf er mijn handen nu ook onmiddellijk nog niet voor in het vuur te steken laugh :D
Indien het wel zo is, ben ik wel uit de problemen denk ik...

EDIT: Heb nu ook even de specs van de mixer online bekeken. Er is inderdaad sprake van:
- 1 apart microfoonkanaal met talk-over, gain, driebands EQ, PFL en FX insert
- Send/Return voor externe effectapparatuur

Maar als ik de bediening van de tafel bekijk, heb je geen regelknoppen hiervoor en achteraan zie ik enkel een jack in-of uitgang? op het microkanaal en 2 jackin-of uitgangen bij het 'output'-compartiment.
Hoe sluit je dan zoiets hierop aan en hoe regel je dan die effecten? (Nu voel ik me een noob, terwijl ik wel met tafels heb gewerkt met send-return, waarbij alles op de tafel regelbaar was. Bij mijn Rodec MX180 Original zie ik het nu even niet hoe dit mogelijk is...?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-12-2020 16:03

Timothy schreef:

Ga het nog eens intenser bekijken (handleiding downloaden) als er niets anders nog uit de bus komt...
Je zou er natuurlijk ook eentje kunnen bestellen bij een webshop die retouren toestaat.
Kan je het gewoon ff uitproberen.
Ik heb zo'n ding op een beurs een keer gedemonstreerd gezien,best leuk apparaat voor weinig geld, en ook best goede geluidskwaliteit.

Er bestaan ook veel mooiere en duurdere utivoeringen, maar voor de doe het zelfer, is deze meer dan genoeg.

als ik nog actief zou draaien, dan had ik er zeker eentje genomen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
24-12-2020 15:50

Timothy schreef:

Maar als ik de bediening van de tafel bekijk, heb je geen regelknoppen hiervoor en achteraan zie ik enkel een jack in-of uitgang? op het microkanaal en 2 jackin-of uitgangen bij het 'output'-compartiment.
Hoe sluit je dan zoiets hierop aan en hoe regel je dan die effecten? (Nu voel ik me een noob, terwijl ik wel met tafels heb gewerkt met send-return, waarbij alles op de tafel regelbaar was. Bij mijn Rodec MX180 Original zie ik het nu even niet hoe dit mogelijk is...?
Ik zie op de achterkant toch heel duidelijk 2 jack's met als opschrift "EFFECTS".
Na 2 sec googlen lees ik in de handleiding:

Effects IN/OUT
Input and output to connect effect apparatus to the microphone channel. If there is no plug in
the JACK, the microphone channel works normally, if there is a plug inserted in the JACK, the
internal link is interrupted. The sensitivity of this IN/OUT connection is 160mV.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)