Forum > Geluid

Welke Bose 802 System controller precies?

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
6-5-2019 23:31
Beste mensen,

Voor mijn Bose 802 mk II vroeg ik mij af welke Bose 802 system controller ik precies zou moeten gebruiken.

De 802 mk II's zijn standaard voorzien van canvas randen, waardoor deze niet rotten (en dus niet vervangen hoeven te worden).

Doordat er verschil in materialen zit, kan ik me voorstellen dat de verschillende controllers verschillende curves produceren.

Welke zouden jullie adviseren?

En zouden jullie gaan voor een losse system controller, of een Bose 1800 versterker met geïntegreerde controller?

Iemand misschien op de hoogte of dat hiervoor ook een andere, bijvoorbeeld software matige oplossing voor is? Zo ja... Hoe?

Ik verneem het graag van jullie.
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 9469
7-5-2019 08:44
Als je een equilizer kan vinden die er 20db bij kan gooien in het hoog, en dan nog minstens 12 db headroom over heeft, kan je het met een eq oplossen.
Ingebouwd model zou ik niet nemen,
Dat is onhandig als je een andere verterker zou willen gebruiken voor je 802's , of ander boxen op je 1800 wilt aanslutien.
Gebruik je deze controller met andere dan 402/802 boxen, gaan je luisprekers zeker kapot.

Met andere woorden, een 802 controller is de simpelste en beste oplossing.

een goed bewaard geheim: Vrijwel alle 802, 402, en 102 controllers hebben dezefde curve.
Dus het maakt niet zoveel uit welke je gebruikt.
Alleen bij 802/3 en 4 controllers ie deze iets anders.
En freespoace controllers zijn ook ietje anders.
Maar zelfs die geven je Bose 802 al een veel beter rendement en klank dan geen controller of een gewone equilizer.

Jammer dat je te laat ben, maar voor mijn vertrek naar Spanje een half jaar geleden heb ik er een stuk of tien verkocht op mp.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MarcAngeloStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2018
Laatste: 5-11-2019
Berichten: 12
14-5-2019 12:29
Goed om te weten, dan weet ik naar welke modellen ik op zoek kan gaan.

Heb ik eigenlijk nog 1 vraag, welke in het verlengde hiervan ligt.

Bij gebruik van Bose 802's op statieven...
Wat is dan de beste hoogte waarop je de speakers zou moeten zetten (als referentie gebruik ik even de "bril" als midden van de speaker), zodat het geluid zo goed mogelijk tot zijn recht komt?

Ongeveer 1,80 meter?
Volgens mij moet dit werken, geloof ik... ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
14-5-2019 16:28
Luidsprekers waar mogelijk altijd boven het publiek. Hoe hoger, hoe fijner (desnoods een beetje naar beneden gekanteld om ze zo in het publiek te richten en eventuele reflecties te verminderen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 9469
14-5-2019 23:09
Als het voor staand publiek is komt bij mij de 802 met de onderkant minimaal op ongeveer 210 cm bij muziek omstandigheden.
Hoe groter de zaal, hoe hoger je ze plaatst.
Bij buiten evenementen zet ik ze minimaal op tussen de 2,5 tot 3 meter hoog, afhankelijk van de afstanden.
Als het voor zittend publiek is en het is een grote zaal iets lager dan 2 meter.
Als het een kleine zaal is komt de onderkant bij mij meestal nog iets lager.
Maar altijd iets boven de koppies uit.

Het hangt dus helemaal van de omstandigheden af.
Neigen is wel leuk, maar ook dat kan best tricky zijn, je beperkt ook weer je bereik.
En ze moeten dan wel allemaal netjes met precies de zelfde hoek geneigd worden.
Zelf heb ik er slechts 2 voor speciale gevallen.
De enige echte goed klemmende neigadapter die ik ken, zijn van K&M en best wel kostbaar sad :(
Want die goedkope ijzeren schotel neigdingetjes rammelen als een gek met een luidspreker erop laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
20-6-2020 17:44
Aangezien ik al een tijdje enkele setjes Bose 802 II speakers bezit , heb ik nu ook een versterker op het oog.Een 1800 VI.Nu heb ik gelezen in een handleiding dat er een controle module in zit zodat je geen externe controller nodig hebt.In een hogere post raad Tom aan om deze module niet te gebruiken,met duidelijke argumenten.Zitten die modulen er standaard in?Kun je die dan omzeilen of moet je die verwijderen?Kan dit niet uit de handleiding halen.Een externe controller heb ik trouwens ook al.Dan heb ik natuurlijk ook de nodige kabels nodig en extra ruimte.Ben wel niet van plan om aan deze 1800 VI andere speakers te hangen.Dat argument vervalt dus.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 9469
21-6-2020 09:57
De 1800 VI heeft een slot van binnen om een eq kaart in te pluggen.

Er zijn voor verschillende Bose luidsprekers , verschillende kaarten nodig.
De versterker kan immers ook bijvoorbeeld voor subjes gebuikt worden.
Dus je weet niet of er al dan niet een kaart in zit, en welke kaart als je zo'n versterker op de blind koopt.
Hij zal open moeten geschroefd worden.

Daarom mijn advies om altijd een losse controller te gebruiken en de eventuele aanwezige kaartjes er gewoon uit te trekken.
Dan kan je de versterker voor elke toepassing gebruiken zonder kostbare vergissingen.
Alleen als je een vaste opstelling bouwt zijn in mijn ogen de kaartjes een optie.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
11-3-2022 11:54
Is het mogelijk om één controller te gebruiken voor 2 versterkers? Of is deze 'berekend' voor één versterker en word het signaal dan verzwakt bij splitting?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
11-3-2022 19:35
Splitten van line signalen (1 uitgang naar meerdere ingangen) is geen probleem (is immers spanning gestuurd).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj.raymondStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2007
Laatste: 2-4-2024
Berichten: 128
12-3-2022 07:48
Ah fijn te weten . Bedankt.👍

Terug naar forum Reageer (zonder quote)