Forum > Algemeen Forum

Starten als ZZP / freelancer / eenmanszaak (als DJ)

(26 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
16-1-2013 14:06
Er is weinig zekerheid op dit soort grijze gebieden.

Men zal het zelden echt duidelijk zwart op wit zetten.

En dan heb je ook altijd nog te maken met de uitleg van de controlerende inspecteur.......
Mijn ervaring: zijn wil is wet, en als je het er niet mee eens bent is er maar een mogelijkheid: naar de rechter en dat kost geld, veel geld,
meestal meer kosten om je gelijk te halen dan de aanslag,
dus wat doe je dan meestal: betalen maar sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Lexie_1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2011
Laatste: 21-5-2014
Berichten: 43
17-1-2013 17:03
Vanmiddag even gebeld met de belasting dienst. De persoon aan de telefoon gaf aan dat het zou kunnen dat mijn optredens onder de 6% regeling vallen. Als ik een bruiloft zou draaien dan zou deze wel 21% zijn. Echter moet ik dit schriftelijk indienen en wachten op antwoord van de belasting inspecteur. Zijn uitspraak is geldend!!!

Vaag zooitje daar hoor......
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
17-1-2013 17:58
Hier ook wel eens de vraag gekregen of ik geen 6% kon schrijven.
Ik val vaker in de categorie feesten /partijen/ bruiloften dj dan in artiest met naams vemelding vooraf.
en om het duidelijk te houden hanteer ik dus ook gewoon 21%.
Mede op advies van mijn boekhouder.

Ben zelf ingeschreven als eenmanszaak met var.
Dit omdat ik niet alleen draai maar ook vaste installaties aanleg of bouw en breek werk voor andere bedrijven.

er is wel verschil tussen een zelfstandige zonder personeel of een eenmanszaak kwam ik laatst achter.
Zo kon ik als eenmanszaak wel ergens voordeel halen met mijn auto en vriend van me als "zzp" niet.

Maar gelukkig is mijn boekhouder beter in deze dingen laugh :D
Laat mij maar lekker doen wat ik leuk vind, doen andere het papier werk razz :p
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-5-2024
Berichten: 9469
17-1-2013 19:16

Lexie_1 schreef:

gaf aan dat het zou kunnen dat mijn optredens onder de 6% regeling vallen.
Tja en dat is nu precies wat ik bedoel.
jij legt het uit als ik kan het doen,
en zij kunnen altijd achteraf zeggen: Fout, betalen !!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 2052
17-1-2013 19:31

Ronny B schreef:

er is wel verschil tussen een zelfstandige zonder personeel of een eenmanszaak kwam ik laatst achter.
Zo kon ik als eenmanszaak wel ergens voordeel halen met mijn auto en vriend van me als "zzp" niet.
Wat dan?
Een ZZP-er is een zelfstandige zonder personeel, wat niks zegt over de rechtsvorm.
Iemand met een eenmanszaak is dus gewoon ZZP-er, maar een ZZP-er hoeft geen eenmanszaak te zijn.
ZZP is niet meer dan een populaire naam voor een freelancer. Als eerste gebruikt voor de zelfstandige timmerlieden.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
17-1-2013 23:12
iemand met een eenmanzaak is niet standaard een zzp-er. onze rechtsvorm is een eenmanszaak maar er werken wel 8 mensen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
18-1-2013 10:01
Een eenmanszaak kan wel 1.000 man personeel hebben. Eénmanszaak wil alleen zeggen dat de onderneming eigendom is van één persoon. Is een onderneming eigendom van twee of meer ondernemers dan is het een v.o.f. (vennootschap onder firma) of, als er naast de ondernemers ook nog niet ondernemende participanten zijn, een c.v. (commanditaire vennootschap).

Een zzp-er is precies wat de naam zegt: een zelfstandige (dus niet voor een baas werkende persoon) zonder personeel. Qua rechtsvorm kan dat een éénmanszaak zijn zonder personeel, maar het kan ook zijn dat hij niet aan de eisen voor ondernemerschap voldoet.

Voor de inkomstenbelasting (IB) gaat het om de vraag of iemand ondernemer is of niet. Zo ja, dan geeft hij winst uit onderneming aan in zijn aangifte IB en heeft hij mogelijk recht op bepaalde faciliteiten zoals zelfstandigenaftrek. Zo nee, dan geeft hij zijn winst aan als resultaat uit overige werkzaamheid en heeft hij minder faciliteiten.

Voor de omzetbelasting (BTW) gaat het er ook om of iemand ondernemer is of niet, maar de criteria daarvoor zijn -om het makkelijk te maken- anders dan die voor het ondernemerschap in de IB. Omdat de criteria anders (lichter) zijn kan het dus gebeuren dat iemand wel ondernemer is voor de BTW, maar niet voor de IB. Ook opvallend is dat de firmanten van een v.o.f. ieder zelfstandig ondernemer zijn voor de IB (de v.o.f. is dus "transparant" en doet niet zelf aangifte) maar dat de v.o.f. wél zelf ondernemer is voor de BTW en daarvoor dus wel aangifte doet in plaats van de firmanten afzonderlijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)