Forum > Geluid

Digitaal of toch nog maar analoge mengtafel

(35 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
S500dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2006
Laatste: 15-3-2017
Berichten: 44
15-8-2012 08:21
Ik ben nu al een poosje aan het dubben wat te gaan doen.
Ik mix op dit moment op een analoge tafel (GL3000 a&h), maar deze tafel is binnen een jaar uiterst twee jaar aan vervanging toe.

Nu ben ik aan het rondneusen en sparen voor wat anders.
Mijn oog trekt toch altijd weer naar analoog met als favoriet een midas Verona 32ch.
Maar toch kijk ik ook wel naar digitaal maar daar heb toch altijd mijn bedenkingen bij en ik loop tegen een aantal feiten aan waar ik even weer de digitale tafels op de achtergrond schuif bijv:

Kan ik mijn huidige multikabel blijven gebruiken? Die is net nieuw namelijk, en volgens mij kan dit op veel digimixers dit niet.
Wat is de afschrijving van een digimixers? Ik heb het idee dat je minder afschrijft op een analoge tafel dan op een digimixer.

Nu zie ik op mp veel digimixers langskomen waaronder de Yamaha o1v96 maar ook de O2r en o3d en DM2000. Wat zijn de verschillen tussen die tafels en zijn ze nog gangbaar op dit moment.

De afweging op digitaal te gaan is toch wel de compactheid van de mixers en dat ik geen Randrack meer mee hoeft te slepen.

Wat ik dus aan jullie vraag zijn de voor en nadelen van een digimixer t.o.v. Een analoge.

M.v.g. Ronnie
U draait wij vragen.
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
15-8-2012 10:46
Is al aardig wat over geschreven als je even de zoekfunctie gebruikt.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-8-2012 12:07
Koop een MODERNE digitale mengtafel als je digitaal wil gaan aub, rommel als een O1V is nu niet meteen iets dat uitblinkt in klankkwaliteit of gebruiksgemak.

Als je een voorliefde voor Midas hebt is de nieuwe Pro1 wel een goede optie als je niet meteen met digisnakes wilt werken, anders de Pro2C als het budget wat groter kan, of zelfs de nieuwe Behringer X32 met de Midas DL251 stagebox
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
15-8-2012 13:25

s500d schreef:

Nu zie ik op mp veel digimixers langskomen waaronder de Yamaha o1v96 maar ook de O2r en o3d en DM2000. Wat zijn de verschillen tussen die tafels en zijn ze nog gangbaar op dit moment.
Dit zijn gedateerde tafels en persoonlijk zou ik daar nu niet meer voor kiezen. Er is veel beter te krijgen op dit moment en dat zal wel een van de redenen zijn dat ze an masse worden verkocht.

Steeds meer digitale mengtafels hebben een (eigen) digitale snake inderdaad. Toch kun je bij een deel ook nog wel wegkomen met een analoge snake. Echter als je je oude tafel verkoopt kun je die snake erbij verkopen lijkt mij als deze niet bruikbaar is bij de aanschaf die je dan doet. Ook hier persoonlijk maar ik zou geen analoge tafel meer aankopen in deze tijd en over twee jaar al helemaal niet meer. Ook de producenten van (serieuze) randapparatuur komen steeds meer met software versies van hun producten welke in de digitale mengtafel geladen kunnen worden of er af fabriek zelfs al inzitten.

Wat afschrijving betreft, die zal op analoge tafels nu ook steeds sneller gaan, mede door de digitale mengtafels. Je krijgt gewoonweg voor minder of hetzelfde geld bij een digitale mengtafel hetzelfde met minder/zonder oud-board of zelfs (heel veel) meer oud-board in één apparaat. Veel collega's zie ik nu overstappen naar digitaal en MP staat dan ook vol met analoog. Leuk spul nog voor de bandjes in het oefenkot/amateur/bruiloft en partijen circuit.

Kijk naast de voornoemde Midas Pro1/Pro2C en Behringer X32 ook eens naar o.a. A&H GLD80, Roland M-serie of PreSonus StudioLive (als het budget klein(er) is). Er is zoveel meer te krijgen en het ligt vooral aan budget en wensen.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-8-2012 14:40
M-serie heeft een strontdure digisnake, de Presonus heeft geen motorised faders met total recall wat imho zijn grootste punt is om hem ondertussen van de optielijst te schrappen

De GLD80 is wel een nette tafel. Geluidskwaliteit is zeker in orde, enkel de bouw van de tafel vond ik wat minder. Voornamelijk de faders waren niet echt de beste kwaliteit.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-8-2012 16:29
Maar de M serie van Roland heeft wel een heel arsenaal aan handige doosjes zodat je geen subsnakes enz meer nodig hebt!
Is eenmaal mischien iets meer uitgeven maar de gebruiksgemak ervan is het meer dan waard!

-M serie is zeker een hele goede optie.
-Yamaha LS9 zie je ook al veel 2de hands tegenkomen, ben er niet kapot van, maar doet wat ie moet doen, en je kunt je multi behouden!
Behringer X32, we wachten met zn allen af,.... ze worden mondjesmaat verdeeld.

Daarnaast zijn er nog een heel aantal merken dat steeds weer met betere en betaalbare mixers komen.
Wil je langere tijd klaar zijn nadat je nog eenmaal geld uitgeeft, koop een digi tafel...

Vind je het niet erg met net wat meer rond te moeten slepen, Voor relatief weinig geld koop je nu hele dikke analoge tafels met een effectenrack waar je U tegen zegt!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
15-8-2012 17:02

bomdes schreef:

M-serie heeft een strontdure digisnake

bomdes schreef:

of zelfs de nieuwe Behringer X32 met de Midas DL251 stagebox
No offense maar de Midas DL251 is zo lekker betaalbaar. Kortom, kost wat maar bij beide krijg je er ook echt wat voor.

bomdes schreef:

...de Presonus heeft geen motorised faders met total recall wat imho zijn grootste punt is om hem ondertussen van de optielijst te schrappen
Begrijp me niet verkeerd, ik loop zeker niet weg met een PreSonus om dezelfde redenen maar aangezien hier advies wordt gevraagd noemde ik hem toch even in geval van budget optie. Deze tafel zal op zijn minst beter klinken dan de gedateerde opsomming van Marktplaats. Er is toch markt voor deze (halve) digitale tafel (zeker gezien sommige leden van een ander forum die hard tegengas geven als je de tafel wijst op zijn minpunten die digitaal nu juist zo handig maken).
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 1593
15-8-2012 17:52
Mis nog de a&h ilive in de lijstjes hierboven.
Specifieke eigenschappen: control van stagebox via standaard ethernet en alle processing in stagebox, dus ook te bedienen zonder surface (met pc of ipad).

In de budget klasse zou ik nu inderdaad even de x32 afwachten (ik heb nu een StudioLive 24). Een eventuele toekomstige upgrade zou bij mij richting ilive gaan, ooit...

De ilives en roland-m beginnen langzaam 2e hands beschikbaar te komen...
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
16-8-2012 09:30
iLive zit je minimum 8k uit te geven voor een basic systeem, en dan heb je de best onhandige rackmount control surface

de DL251 is mss niet goedkoop, maar dan heb je wél Midas preamps. Zie het maar als een luxe uitvoering van je X32, die op zich niet essentieel is. De S16 stagebox bv gaat rond de 600EUR liggen, das de echte budget solution natuurlijk.

Mijn punt was echter dat een M380 systeem zonder al te veel toeters en bellen al snel 9000EUR kost (M380 met 2 1608 boxjes). Voor dat geld koop je makkelijk een X32 met DL251.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 2057
16-8-2012 09:50
Ik dacht dat de X32 ook Midas preamps ging hebben?
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)