Forum > Muziek

eigen radio station beginnen.

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
YourdjericStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2006
Laatste: 10-6-2012
Berichten: 4
29-10-2011 17:18
hallo.

Ik wil serieus met nog iemand een eigen radio station beginnen.

Nartuurlijk zoiets als 3fm, radio 538 of radio veronica e.d.
dit zal in het begin niet gaan, want ik ben een starter, en weet niet waar te beginnen.

ik wil dus legaal bezig blijven, ivm hoge riskante boetes.
en wil goede informatie wat ik nodig moet hebben, iets over moet lezen.
en het belangrijkste, hoe ik al mijn gemaakte kosten kan terug verdienen en/of dit mogelijk is???

het heeft bv voor mij geen zin om 100e € weg te gooien als ik er maar paar € ermee verdien.

ik beschik zelf over een:

mengtafel, 2 dj cd spelers, versterker, microfoon e.d.
ben soms dj in de vrije tijd.

dus wie weet hoe of wat en waar ik moet zijn???

welke volghorde start ik mee? wat moet ik weten lezen?

en zoals ik al zei, kun je er mee verdienen? of is het enkel voor plezier, en draai je altijd verlies???

klein beginnen en groeien tot iets groots.
muziek liefhebber.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2053
29-10-2011 17:21
Je krijgt echt geen vergunning in de gangbare FM band voor een paar knaken hoor!

Ik raad je aan je aan te sluiten bij een lokaal radiostation, of een internetradio op te zetten.
Niet goed, wel hard!
YourdjericStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2006
Laatste: 10-6-2012
Berichten: 4
29-10-2011 17:30
nee bedoel niet voor paar €

ik bedoel al kost het 1000€ of 100€ maakt niet uit tuurlijk.

gaat er mij om, hoe kan ik 7 dagen p/w 24 uur per dag radio zender hebben/krijgen op de fm frequentie???

wat kost het?
hoe verdien je dat makelijk terug? (kan je het verdienen?)
muziek liefhebber.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2053
29-10-2011 17:48
www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/media-en-omroepen/Tarieven+Media+en+omroepen voilá!
Niet goed, wel hard!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-4-2024
Berichten: 2388
29-10-2011 17:52

yourdjeric schreef:

gaat er mij om, hoe kan ik 7 dagen p/w 24 uur per dag radio zender hebben/krijgen op de fm frequentie???
Frequenties kopen op de eerstvolgende veiling
wat kost het?
VEEL. Je zult moeten opbieden tegen de grote jongens
hoe verdien je dat makkelijk terug? (kan je het verdienen?)
Waarschijnlijk niet, al helemaal niet zonder subsidie.

Realistisch gezien denk ik dat er maar twee mogelijkheden zijn:
- Probeer je aan te sluiten bij een lokaal radiostation. Begin als vrijwilliger met kleine klusjes en kijk of je hogerop kunt komen.
- Ga uitzenden via internet. Je hebt dan veel concurrentie en je dient nog steeds rechten via Buma/Stemra af te dragen. Die zullen ook niet mals zijn, zeker niet als je er geld aan wilt verdienen.

FAQ Buma
Interessante Site als je er NIET aan hoeft te verdienen
It's time to play the music, It's time to light the lights..
YourdjericStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2006
Laatste: 10-6-2012
Berichten: 4
29-10-2011 23:51

big bang schreef:

Realistisch gezien denk ik dat er maar twee mogelijkheden zijn:
- Probeer je aan te sluiten bij een lokaal radiostation. Begin als vrijwilliger met kleine klusjes en kijk of je hogerop kunt komen.
- Ga uitzenden via internet. Je hebt dan veel concurrentie en je dient nog steeds rechten via Buma/Stemra af te dragen. Die zullen ook niet mals zijn, zeker niet als je er geld aan wilt verdienen.
ik denk dat het toch deze opties voorlopig idd word.
Het is ook best ingewikkeld proces, en ik merkte op dat je zelfs met onvermijdelijke storingen kan zitten tijdens de uitzending.

hoewel de lokale zenders een goede optie blijft, is het altijd leuker een eigen radio station te beginnen.
vroeg me af hoe dat kan, en wat het koste.

terug verdienen zou wel moeten, want anders geef ik enkel alleen 1000€ weg. dat gaat dus niet.
ja het is duur, maar wie weet hoe de toekomst eruit ziet?
ik vroeg het me dus wel af.

bedankt voor jullie antwoorden trouwns wink ;)
muziek liefhebber.
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
11-11-2011 11:04

yourdjeric schreef:

hoe verdien je dat makelijk terug?
Deze wil ik graag nomineren voor Quote van het jaar! Ik heb nog nooit iets makkelijk terug verdient. Hard werken heet dat. Zeker even een radio station opzetten... dat is leuk als je een flinke bak kapitaal hebt en zelf niet achter de knoppen gaat zitten. Enige waar je je bezig mee kan houden is de bezetting van je radiostation afstemmen op wat populair is, opboksen tegen de grote stations en sponsors zoeken... En ik denk dat je daar 24/7 voor moet zwoegen en dit is alles behalve makkelijk!

Mijn tip, ga er vol voor als je dat je passie is en kijk eerst of mensen zitten te wachten op "jouw stijl" radio via een laagdrempelige internetradio. Wordt dat niks dan heb je in ieder geval veeeeel geld bespaard.
DjREsound
BeatmixerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-8-2011
Laatste: 19-8-2012
Berichten: 209
11-11-2011 12:32
Een vrije radio via de fm band is niet betaalbaar of je moet inderdaad veel kapitaal hebben.
Ik heb 10 jaar bij een vrije radio gewerkt, ik was er zelfs de enige betaalde de rest was vrijwillig, in dit station zater er 4 mensen met heel veel kapitaal, we hadden iemand die de baan op ging om reclame binnen te halen en dat ging best goed, maar na 5 jaar kwam er minder en minder reclame binnen, we moesten opboksen tegen een paar grote nieuwe radiostations en opeens was het gedaan met de radio, falliet! in de jaren 80 was dit goed te doen om een radio te runnen en ze schoten dan ook als paddestoelen uit de grond, maar ze verdwenen ook even snel, nu is dat heel moeilijk of je moet een boompje hebben waar geld aan groeit.
Dj rdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2009
Laatste: 21-5-2014
Berichten: 33
15-11-2011 00:02
Ondernemen = investeren = risico durven te nemen.
Dit alles kun je natuurlijk vooraf zo goed mogelijk calculeren, maar exact lukt natuurlijk nooit!
Op de Fm zul je idd nooit komen.
Internet stations zijn er al onwijs veel. Ook die netjes hun afdrachten betalen, dit raad ik je ook af. Je wordt dan 1 en een dozijn.
Als muziek echt je passie is en je wil graag op de radio, moet je beginnen bij de regionale omroep.
En dan hopen dat je er aanleg voor hebt en door iemand wordt opgepikt!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)