Forum > Webshop

Neutrik NA3FDM niet in assortiment?

(38 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
23-3-2010 20:05
Hallo Roy,

Een soldeerstation is leuk als je vaak temperatuur wisselt. Met een magnastat boutje (bijvoorbeeld het genoemde type) heb je een temperatuur die vast ligt in de punt.
Het boutje is dus netjes geregeld, en je kunt eventueel je punt wisselen.
Een station is verder wat veiliger als je per ongeluk de bout op het snoer zou leggen.

Zelf vind ik een losse bout stukken handiger, want die past ook in je gereedschapskistje. Een station is meer voor vast op de werkbank.

Wat het tin betreft:
Multicore Savbit met koper > kun je eventueel nemen voor loodvrij gebruik, maar loodvrije componenten laten zich prima solderen met loodhoudend tin
Multicore Sn60/Pb40 362 (RA) universeel gebruik (deze kiezen zeker?) > dit is inderdaad de standaard
Multicore Sn60/Pb40 X39 "No Clean" gebruik > laat minder harsresten achter en ziet daardoor wat netter uit (vooral bij printplaten.
Niet goed, wel hard!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
24-3-2010 10:52
Ik heb zelf een soldeerstation van velleman dadt prima bevalt. Dit gebruik ik meestal als ik echt connectorpanelen e.d. ga solderen. Omdat dat niet zo handig is om mee te nemen heb ik ook nog een eenvoudige weller in mn gereedsschap koffer zitten... happy :)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
24-3-2010 16:17
Maar met de eenvoudige weller (waarschijnlijk een rode?) heb je geen geregelde temperatuur, dus om de haverklap verbrande punten.

Als je toch wat serieuzer wil solderen, raad ik ten minste een geregelde temperatuur aan.
Niet goed, wel hard!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
24-3-2010 16:37

joepurlings schreef:

Maar met de eenvoudige weller (waarschijnlijk een rode?) heb je geen geregelde temperatuur, dus om de haverklap verbrande punten.
Rood/oranje inderdaad. Ik gebruik m maar heel weinig, die velleman is wel geregeld en daar heb ik maar weinig gedoe mee.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
26-3-2010 02:09
Voor portable gebruik is er eigenlijk alleen de gassoldeerpen, die echt bruikbaar is.
Geen gedoe met snoeren, meer gas is meer hitte en persoonlijk ben ik nog niet echt een waardeloze tegen gekomen.
Al heb ik er nooit eentje onder de 45€ gekocht.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 2057
26-3-2010 18:36
Een gassoldeerbout van Ferm van 3 tientjes doet het inderdaad ook prima, zeker voor zijn geld.

Ik heb echter de ervaring dat het gas altijd juist op is, als je de bout het allerhardst nodig hebt.
Een stopcontact heb je sowieso wel in de buurt, of gaan jullie speakers en lampen op accu wink ;)
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
26-3-2010 18:57
Voor een gasboutje is nog wel wat te zeggen:
1/ hij is sneller warm
2/ je hebt geen potentionaal verschil omdat je niet aan het lichtnet zit. Je kan daardoor als het echt moet, zelfs veilig lassen zonder dat je de stroom eraf haalt.....Maar dan moet je wel weten wat je doet!
3/ Als je op je kop onder een vloer ligt, om iets vast te maken in een vochtige kruipruimte, heb je liever geen stroomkabels naast je liggen, een mag met een gasboutje is dan een stuk veiliger.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
28-3-2010 13:09

Tom schreef:

2/ je hebt geen potentionaal verschil omdat je niet aan het lichtnet zit. Je kan daardoor als het echt moet, zelfs veilig lassen zonder dat je de stroom eraf haalt.....Maar dan moet je wel weten wat je doet!
shocked 8O het zou wel heel kwalijk zijn als je zoldeerpunt enige verbinding heeft met het lichtnet, onzin dus

en met een soldeerbout lassen lijkt me ook heeeeeeeel moeilijk wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
28-3-2010 14:58
Onzin? Heb je het al eens uitgeprobeerd?
Ik heb het niet over een lichtnet verbinding, maar over een potentionaalverschil....

Doe de proef:
men nemen een universeel meter. (zet hem op +230 volt wisselstroom)
men neme een soldeerpistool.
men steke pen 1 in een pootje van het stopcontact, of van mijn part aan de aarde poot in het stopcontact,
men houde de andere pen tegen de tip van het soldeerpistool.
men hale de trekker over en men leest de display van de universeel meter af.

Dergelijke spanningsverschillen heb je ook bij gewone stiftboutjes.
Een soort elektrische boutjes waar je dat niet bij hebt, is boutjes met een keramische punt.

Voor mensen die deze test ook willen uitproberen, doe dit aub wel veilig!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
28-3-2010 15:14
als je spannings meter uitslaat wil dat nog niet heel veel zeggen hoor, dat is een meter met 10Mohm interne weerstand, die zal al gauw vinden dat er spanning staat.

En potentiaal verschil dat zul je altijd hebben, wil nog niet zeggen dat er een gevaarlijke stroom gaat lopen.

bij mijn weten is een soldeer pistool een trafo, met aan 1 kant de 220V spoel (ingang), en aan de andere kant je soldeerbout spoel (ring) what ever je dat noemen wil, dat is dus een galvanische scheiding tussen lichtnet en soldeer punt (trafo).

Een gewone soldeerbout heeft een verwarmings element aan de 220v hangen, welke een punt verwarmt,en geloof me die zal niet met de fase of nul verbonden zijn. Wat ik me wel voor kan stellen is dat bij deze de soldeerpunt aan de randaarde ligt, immers deze soldeerbouten hebben meestal een randaarde stekker (in tegen stelling tot een pistool), en dat zal dus ook wel verplicht zijn.

Al met al vind ik het een rare bewering dat je met een gas soldeerbout onder spanning zou kunnen solderen in tegen stelling tot een normale soldeerbout, ik zou dat soort opmerkingen voor me houden

Terug naar forum Reageer (zonder quote)