Forum > Geluid

Einde Technics SL-1200?

(153 reacties. Pagina 1 van 16)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
4-4-2007 17:43
Ik krijg de indruk dat Technics na 30+ jaar wil stoppen met de SL-1200/1210. Klopt dat? De Nederlandse importeur is er zo te zien al helemaal mee gestopt, eerst was de MK5 niet meer leverbaar, nu geldt dat zelfs voor de klassieke MK2. De weinig succesvolle SLDZ-1200 dj cd-speler was al langer slecht leverbaar. Het zou me niet verbazen als die er ook binnenkort uitgaat zonder dat er een opvolger is. In Frankfurt was Technics al helemaal niet meer aanwezig.

En New Line is niet de enige: ook in andere shops (althans, de weinige die iets zeggen over levertijd) in binnen EN buitenland is het zeuren geblazen met de SL-1200.

Wie weet hier wat van?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj thaanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2003
Laatste: 25-9-2011
Berichten: 81
4-4-2007 21:37
Ik heb vernomen, dat Technics helemaal gaat stoppen. Dus draaitafel, cd's en mixers en alleen het hoofdtelefoon verhaal blijft bestaan. Momenteel is er een iemand bezig om een aantal (een stuk of honderd) technics draaitafels op te kopen in Japan.
Ik hoorde wel dat de buurlanden er nog een aantal hadden staan.
tjah wat zal ik hier typen ;-)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
4-4-2007 22:07
Er zullen inderdaad wat dingen veranderen (producten die ander logo krijgen, andere producten die komen te vervallen). Volgens mij kan (?) Reind er ook nog wel e.e.a. over vertellen.

Ik heb volgens mij ook nog geen RoHS sticker op de laatste zendingen SL's zien zitten (en begin me dan toch een beetje af te vragen of dat nog gaat lukken). Ook zit de SL natuurlijk met een oude manier van produceren (antieke componenten, met name op elektronisch vlak) en een vrij hoge hoeveelheid benodigd materiaal (met name aluminium; nou net een van de duurste materialen om uit steen weg te trekken qua energie). Overigens wordt dat laatste hoofdzakelijk bepaald door de luiheid die onstond doordat ze jaren lang een soort van monopolist waren (...).

Haagtechno wil nog wel één laatste batch M5g's over laten komen (ik zou daar tzt nog over te horen krijgen).

We zullen zien ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
4-4-2007 23:44
RoHS is het zeker niet, zeker niet al die onderdelen die ze nog op voorraad hebben liggen duitsland.

Er is zo grote aanbod aan tweedehands SL1200 dat nieuwe kopen steeds meer word vermeden door particulieren. Tja, denk dat de platen er nu echt wel een beetje uitgaan.

Denk dat de nieuwkoop volledig op zijn gat ligt, daar gaat het succesje van panasonic. Naar mijn mening toch ondanks de probleempjes de beste DJ tafel die er is...
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
4-4-2007 23:58

nijhuisr schreef:

RoHS is het zeker niet, zeker niet al die onderdelen die ze nog op voorraad hebben liggen duitsland.
Onderdelen hoeft ook niet, producten WEL (tenzij via achterdeur binnen gekomen; bijvoorbeeld een (ex) oostblokland...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
5-4-2007 00:01

Dré schreef:

Er zullen inderdaad wat dingen veranderen (producten die ander logo krijgen, andere producten die komen te vervallen). Volgens mij kan (?) Reind er ook nog wel e.e.a. over vertellen.
Wat ik meerdere malen heb gehoord, van de betrouwbaardere bronnen is dat Technics gaat stoppen met alles behalve de headphones. ROHS is één van de problemen, daarnaast zijn het de terug lopende verkoop cijfers. Tel die 2 bij elkaar op en reken uit wat het je nog op zal leveren nadat het productie proces aangepast is. Waarschijnlijk zal dat naar de mening van Technics niet voldoende zijn geweest. Helemaal omdat vinyl echt langzaam maar zeker dood aan het gaan is.

Het is ook niet zo heel erg vreemd, de mixers van Technics verkopen voor geen meter, de cd speler verkoopt voor geen meter (ze worden bij bosjes gedumpt door de dozen schuivers), de SL1200 heeft een beste knauw gehad van de OEM draaitafels. Ik denk dat Dre in de verhouding 20% SL, 80% OEM bak zal verkopen.... dat is tenminste wat ik zo ongeveer links en rechts om mij heen hoor. Het enige "goed" lopende product van Technics is de headphone en daar word een fabrikant niet rijk mee. Het ontwikkelen van iets nieuws is voor Technics ook een probleem gezien de SLDZ welke gewoon een aanfluiter is wanneer je hem naast zijn directe concurrenten zet, het arm systeem op de M5G was nou niet echt slim te noemen en SH-MZ was nou ook niet echt vernieuwend te noemen.

De kennis is dus een beetje weg op de dj afdeling, de productie naar hedendaagse maatstaven word duur en het levert te weinig op. De hadphones zullen dus waarschijnlijk een panasonic logo krijgen en je SL1200 word een vintage object.

Je ziet alles en iedereen die met vinyl mee bezig is om zich heen grijpen, Ortofon is ook de kast open aan het trekken om toch nog te verkopen en komt bijvoorbeeld met een digitrack. Ik heb de mensen van ortofon gevraagd waarom ik een digitrack zou moeten nemen terwijl mijn dj net zo goed in staat is een tijdcode vinyl af te spelen maarv daarnaast ook nog als scratch element gebruikt kan worden en prima in staat is mijn normale vinyl af te spelen. Een duidelijk antwoord heb ik niet gehad. Ik krijg binnenkort meet resultaten waaruit zou moeten blijken dat de digitrack beter tijdcode vinyl af zou spelen... dan nog vind ik het een leuk verhaal maar een redelijk zo-zo verhaal want de DJ speelt de tijdcode toch ook echt prima af, zelfs de goedkoopste Ortofon obm5 doet dat nog meer dan prima.

Ik heb beloofd het woord marketing (vinden fabrikanten niet echt leuk net zoals wanneer je zegt dat hun producten OEM zijn) niet in de mond te nemen maar het mag toch duidelijk zijn dat de hele vinyl wereld keihard op zijn gat dreigt te gaan voor zover dat het geval nog niet is.

Vinyl heeft over een jaar of 2 á 3 totaal geen rol van betekenis meer in de dj wereld, nu zegt men dat ik gek ben maar over 3 jaar wil ik diezelfde mensen graag nog een keer spreken.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
5-4-2007 00:20
En vriend van mij zou een paar jaar geleden nooit geen CD's gebruiken maar nu zit hij te kijken naar een digitaal systeem via LP. Het probleem van veel DJs is dat ze veel goed spul op LP hebben staan en dus rippen nog een grote stap is. Dus zullen ze ook blijven draaien via LP.

De nieuwe DJ's met digitaal materiaal zullen zonder probleem kunnen overstappen, maar dat geld zeker nog niet voor iedereen.

maar hoe dan ook, als de UI goed is en dat is hij zal het LP avontuur niet nog 10 jaar duren.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
5-4-2007 01:35

nijhuisr schreef:

En vriend van mij zou een paar jaar geleden nooit geen CD's gebruiken maar nu zit hij te kijken naar een digitaal systeem via LP. Het probleem van veel DJs is dat ze veel goed spul op LP hebben staan en dus rippen nog een grote stap is. Dus zullen ze ook blijven draaien via LP.
Zelfs dat is een non issue, nieuwe muziek koop je namelijk gewoon digitaal en die oude shit speel je toch amper meer af en die staat ook prima in de kast. Daar houd je desnoods een enkele SL voor aan om een keer wat af te spelen.

Ik kan sinds ik FS heb gekocht niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een normale vinyl heb afgespeeld. En heb ik een oudere tune nodig... ach ik spoor hem wel op via het net en betaal er desnoods 1,65 voor. Als ik namelijk ergens een pleures hekel aan heb dan is het wel digitaliseren.

Als iemand hier NU aan de deur zou staan en zegt, ik leg 10.000 euro neer voor al je platen (zo'n 6000 stuks) dan mag ie ze direct mee nemen en dan geef ik hem er mijn SL's er gratis bij. Ik ben die zooi vandaag de dag net zo lief kwijt als rijk om heel eerlijk te zijn en zou nu net zo lief compleet digitaal gaan. FS + macbook + 2 CDJ's betekent downloaden, nooit meer cd's branden en geen gezeul met cd mappen... oftewel lijkt me heerlijk.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
5-4-2007 07:30
Combinatie niet-RohS (de SL bevat waarschijnlijk loodhoudend soldeer), duur verouderd productieproces en teruglopende verkoop klinkt aannemelijk.

Toch jammer, ik kocht mijn eerste SL-1200 23 jaar geleden...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 4-4-2024
Berichten: 455
5-4-2007 08:58
Inderdaad toch een vreemde gewaarwording dat voor de "Godfather" der DJ apparatuur het einde nadert...
Hoe meer kennis hoe meer twijfel

Terug naar forum Reageer (zonder quote)