Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 99 van 345)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 9470
18-5-2005 14:56

CyberDance schreef:

Vraag ik me toch af waar dat goed voor is?
Praktijk voorbeeld:
Een agregaat die niet op de juiste manier werkt.
Een buitengebeuren met wat veel vocht, waarbij er ergens een par een beetje te vochtig word en begint te aardlekken.....
Nog meer voorbeelden?
Kan je hele systeem lam leggen als de aardlek er telkens in springt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
18-5-2005 15:22
4 x bewerkt. Laatst door CyberDance op 18-5-2005 15:26
Had al een vermoeden in die richting.... maar...
Dan ga je onveilige situaties creeren naar mijn idee, aardlek is er om dat soort dingen te voorkomen, springt dus niet voor niks uit. Lekker.. beetje lekstroom op je truss laten staan sad :( Met wat pech springt overigens de stroom-toevoer aardlek dan alsnog door en zit je weer in het donker/stilte.
Neuh, dan neem ik liever een extra verdelertje mee met afzonderlijke aardlek voor dat soort kritieke punten.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
18-5-2005 15:23

CyberDance schreef:

Dan ga je onveilige situaties creeren naar mijn idee, aardlek is er om dat soort dingen te voorkomen, springt dus neit voor niks uit? Lekker.. beetje lekstroom op je truss laten staan sad :(
Ik zal erover waken dat we die pre-schakelaars niet gaan gebruiken wink ;)
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 170
18-5-2005 21:15
Even een paar vraagjes over die verdeler,

Wat voor een automaatje's zijn het (merlin-gerin multi 9?) en hoeveel kA zijn ze? Hoe ben je aan deze waarde gekomen.
Waarom gebruik je geen doorlusstroken voor de bekabeling? Dat had je een hoop van die din klemmen (en dus verbindingen) gescheeld.

Zelf had ik die drie groepen nooit voor de aardlek gezet, al is het maar omdat je dan je aardlekschakelaar nooit meer als hoofdschakelaar kunt en mag gebruiken.

Voor de rest ziet het er vrij netjes uit, maar ik ben benieuwd hoe je rekening hebt gehouden met de kortsluitvastheid.

M.v.g.

Joep
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
19-5-2005 17:23
Automaatjes in de groepenkast van martijn zien er uit als GE's.

Ik gebruik in alle verdelers Merlin Gerin Multi 9 automaten, om precies te zijn de C60N serie, C klasse. Echter niet in combi met doorlus kammen aangezien ik 1 polige automaten gebruik. Ik heb in alle verdelers dubbele DIN rails gemonteerd (voorkant voor automaten, en dan aan de achterkant van die din rails nog eentje) hierop zit een railsblok voor de 3 fases + nullen, en daarlangs een aardrails om alle aardes op te knopen.
C60N heeft kortsluitstroom tot 6kA, das al redelijk hoog (huisinstallaties is meestal 4.5kA, normaal ook voldoende voor 32A). Maarrr we hebben hier te doen met mobiele installaties en dat schijnt dus kortsluitstroom minimaal 6kA te moeten zijn.
Is en blijft redelijk lastige materie, maar die kortsluitstroom verklaart bijvoorbeeld ook waarom bij een 63A aansluiting te kabel bij wat langere afstanden geen 10mm² maar 16mm² moet zijn. (heeft verder ook te maken met spanningsval natuurlijk, en met uitschakeltijd van automaat: kabel van 10mm² geeft meer weerstand dus zal langer duren voor de automaat eruitklapt bij kortsluiting dan bij een 16mm² kabel)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DJ ChrisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 21-12-2007
Berichten: 290
19-5-2005 17:47
@ CyberDance..: Je zou toch nog een fototje maken met al je cases erop wink ;) razz :p
alsof iemand erop let
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
19-5-2005 18:19
Klopt... maar die kisten zijn nog lang niet af. Heb vanmiddag ff tussenstandje gemaakt, nog een 60 tal te gaan... wordt een hoop getimmerd, maar komt ook steeds weer een hoop spul bij, + iedere keer als we door de loods lopen zien we weer nieuwe dingen die in kist mogen razz :p . + daarbij ook nog de kistjes die getimmerd moeten worden voor de verkoop (niet bij die 60 geteld). Zal straks fotootje maken van de eerste stolpen + lading binennrackjes die deze week zijn gemaakt.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 170
19-5-2005 19:07

CyberDance schreef:

Automaatjes in de groepenkast van martijn zien er uit als GE's.

Ik gebruik in alle verdelers Merlin Gerin Multi 9 automaten, om precies te zijn de C60N serie, C klasse. Echter niet in combi met doorlus kammen aangezien ik 1 polige automaten gebruik. Ik heb in alle verdelers dubbele DIN rails gemonteerd (voorkant voor automaten, en dan aan de achterkant van die din rails nog eentje) hierop zit een railsblok voor de 3 fases + nullen, en daarlangs een aardrails om alle aardes op te knopen.
C60N heeft kortsluitstroom tot 6kA, das al redelijk hoog (huisinstallaties is meestal 4.5kA, normaal ook voldoende voor 32A). Maarrr we hebben hier te doen met mobiele installaties en dat schijnt dus kortsluitstroom minimaal 6kA te moeten zijn.
Is en blijft redelijk lastige materie, maar die kortsluitstroom verklaart bijvoorbeeld ook waarom bij een 63A aansluiting te kabel bij wat langere afstanden geen 10mm² maar 16mm² moet zijn. (heeft verder ook te maken met spanningsval natuurlijk, en met uitschakeltijd van automaat: kabel van 10mm² geeft meer weerstand dus zal langer duren voor de automaat eruitklapt bij kortsluiting dan bij een 16mm² kabel)
Het is inderdaad een stukje lastige materie. Bij ons zitten er in de verdelers tot 32A altijd smeltpatronen als hoofdzekering. Dit is om beter selectief te kunnen blijven en om een grote kortsluitstroom te kunnen afschakelen. Omdat de grote van de ideale kortsluiting veel te maken heeft met het voedend net en de demping van de kabel (lengte en diameter) en wij nogal regelmatig onze verdeler's kort bij de trafo hebben staan hebben wij hiervoor gekozen.
De kabel achter je verdeler heeft vrij weinig te maken met het berekenen van de kortsluitstroom waarvoor de automaten geschikt moeten zijn. Bij een kortsluiting in je kabels achter de verdeler wil je een stroom behalen die hoog genoeg is om een automaat binnen een gestelde tijd te doen afschakelen. Met de kortsluitvastheid wil je voorkomen dat de hoge stroom automaatje's etc. beschadigd.

Maar aangezien de materie slecht toe te passen is bij een mobile verdeler (het voedend net is namelijk iedere keer anders) vraag ik mij af waarom jullie gekozen hebben voor 6kA, bij gebruik kort achter een (zware) trafo kan dit namelijk nog altijd te licht zijn.

M.v.g.

Joep
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
19-5-2005 23:17
Is een beetje gekomen door kijken naar een aantal collega's en bedrijven + standaard verdelers. Meeste wat we zijn tegengekomen was 6KA, dus dat hebben we overgenomen. Echte hoofdautomaat hebben de kleine verdelers verder niet. Wel zit daar maar 1 aardlek in dus is daarmee de handel af te zetten als het moet. Zodra er meer dan 1 aardlek inzit komt er wel een hoofdautomaat bij.

En dan de kistjes van deze week:
https://www.licht-verhuur.nl/div/cases/stolpen_dicht_1.jpg
https://www.licht-verhuur.nl/div/cases/stolpen_dicht_2.jpg
https://www.licht-verhuur.nl/div/cases/stolpen_open_1.jpg
https://www.licht-verhuur.nl/div/cases/stolpen_open_2.jpg
https://www.licht-verhuur.nl/div/cases/stolp_close_up.jpg

En af en toe komt er ook wel es een leveringetje van hoeken, sloten, vatjes en overige troep binnen om de kissies van te maken razz :p
https://www.licht-verhuur.nl/div/cases/materiaal.jpg
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
19-5-2005 23:20
Uhmm... HUH shocked 8O Hoe komt ál dat spul uit die stolpjes....
Volgende keer Peter!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)