Forum > Geluid

Digitaal of toch nog maar analoge mengtafel

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
17-8-2012 14:48
De GLD80 is naar mijn ervaring na testen zeker niet slecht qua geluidskwaliteit, op dat vlak kan hij best mee met de iLive.

Ik vond echter wel de bouwkwaliteit niet geweldig, de faders zijn ook nogal gammel. Voor een tafel van 5mille + mag dat van mij echt wel beter.

Het grootste nadeel vind ik vooral de manier van stageboxen aansluiten. Als je alle kanalen wil gebruiken moet je absoluut 2 CAT5 lijnen leggen, op een naar mijn mening nogal onpraktische manier.

Je moet de AR2412 nemen, en daar een expander op hangen op 1 lijn. Op de andere CAT5 lijn dan nog een AR84 expander.
Het had bv handig geweest om aan de B poort bv 2 expanders te kunnen hangen achter mekaar, zodat je aan 2 kanten van het podium in/outs hebt.
S500dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-1-2006
Laatste: 15-3-2017
Berichten: 44
18-8-2012 11:42
Maar met die wetenschap kun je toch 2 cat5 kabels met kleurcodering bij elkaar binden en op 1 iets grotere haspel winden.
Dan ben je er ook.
Ben het met je eens dat een linkfunctie handiger was geweest en misschien komt dat ook nog wel maar als dit het enige nadeel is dan kan ik er prima mee leven.
U draait wij vragen.
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
18-8-2012 19:34
Dan is een roland nog niet zo slecht met een ethernet compatible signaal...

Zelf heb ik een multikabel gevonden met 2 CAT5 kabels, stroom en een DMX lijn.
Onder de mengtafel (wel in de kist van de mengtafel...) ligt een switch waar REAC A en REAC op resp poort 1 en poort 2 aangesloten zit, en respectievelijk in VLAN1 en VLAN2 zitten.
De beide cat5 kabels in de multikabel zitten op poort 7 en 8, welke een redundante trunk vormen.
In de haspel (Schill) heb ik ook een switch zitten met dezelfde manier aangesloten.

De poorten 3-6 zitten in VLAN3 welke het "normale" netwerk zijn voor oa controle van de Xilica processor.

Resultaat:
Een redundante cat5 verbinding via VLAN gescheiden tussen de mengtafel en de S1608's.

En de multikabel is ook nog voorzien van een multiconnector..., dus met 1 klik alles aan de mengtafel kant aangesloten..
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
20-8-2012 13:31

jakkes72 schreef:

Zelf heb ik een multikabel gevonden met 2 CAT5 kabels, stroom en een DMX lijn.
Klinkt mij bekend, Pinanson?
Wij hebben deze kabel op een haspel met een multi connector aan de mengtafelzijde.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
20-8-2012 16:12
Helemaal correct!!

Welke multiconnector gebruiken jullie?
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
21-8-2012 13:07
Wij hebben na lang zoeken op dit moment er een Harting 24 polige connector aanzitten. Werkt prima maar toch blijven wij doorzoeken naar een speciale hybride connector waarin 2x RJ45, 2x Audio/DMX en 1x Power zit. Heb zo een connector ooit 1x gezien op een foto op internet maar kan hem niet meer vinden. Misschien eens een mailtje naar Harting sturen met de vraag of zij zoiets hebben in hun assortiment.

Welke connector gebruiken jullie?
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
21-8-2012 13:35
AED heeft iets soorgelijks maar dan met glasvezel, zit 2x fiber in plus AES/EBU plus stroom
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
21-8-2012 19:19
Klik

Zoiets....?

Is ILME
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
22-8-2012 08:51

bomdes schreef:

M-serie heeft een strontdure digisnake, de Presonus heeft geen motorised faders met total recall wat imho zijn grootste punt is om hem ondertussen van de optielijst te schrappen

De GLD80 is wel een nette tafel. Geluidskwaliteit is zeker in orde, enkel de bouw van de tafel vond ik wat minder. Voornamelijk de faders waren niet echt de beste kwaliteit.
Meeste digitafels hebben motorised faders nodig omdat ze met verschillende lagen werken... Een beperkt aantal schuiven en 2-3x zoveel kanalen daarvoor, Presonus doet dit niet, daarom mis je ze ook niet zo heel hard. Recallen van tafel incl faderposities is verder geen enkel probleem. Maar sommigen zijn van mening dat je tafel niet digitaal is als je fadertjes niet automagisch op en neer gaan.

Grootste nadeel aan de StudioLive is dat hier geen digisnake aan kan hangen, maar als je nog een goede analoge kabel hebt en er geen moeite mee hebt.

Hoe het verhaal met de Behringer X32 gaat zijn weet ik niet, qua specs en opties is het een mooi ding, wel veel 'gebaseerd op' met de namen Midas en Klark erbij. Nog maar weinig gebruikerservaringen, hoe klinkt eea in diverse situaties, hoe stabiel is de software enz enz... qua prijs 'kan' het eigenlijk niet. En mocht je uiteindelijk een tafel weten te krijgen, is er nog geen digitale breakout beschikbaar...

A&H GLD is wel een tafel die ik eens van wat dichterbij wil gaan bekijken. Hoor daar her en der ook wel positieve geluiden over.

Voordeel van digitaal over analoog is gewoon dat je een compacte alles-in-een doos hebt, vaak geen dikke multikabels hoeft te leggen, ieder kanaal beschikt over compressie/gates enz en je je settings makkelijk op kan slaan.
Nadeel is dat ieder merk weer anders werkt en een andere digitale multi heeft.

De oude Yamaha's zou ik iig bij wegblijven :p
vaj-ta-lie-tie
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
22-8-2012 09:31
1 x bewerkt. Laatst door Vasco op 22-8-2012 09:32

jakkes72 schreef:

Klik

Zoiets....?

Is ILME
Dat is/zijn precies de foto('s) (website) van de connector die ik inderdaad eens had gezien, bedankt.
Is dit toevallig jou website/snake?
Als dit inderdaad die van jou is, waar heb jij de connector vandaan?

Trouwens ook een interessant verhaal over dat trunken en VLAN-en. Heb hier eens op gezocht op internet om te kijken of ik het allemaal begrijp hoe dat werkt en of ik het ook zelf zo kan inrichten want heb hier wel oren naar. Als ik het goed begrijp draaien twee porten redundant (trunk) zodat als er één 60 seconden of langer uitvalt de ander de taak automatisch overneemt (die tijd beschreven in de trunk specs vind ik wel een kritisch puntje dan, 60 seconden zijn best lang). De 3 VLAN's lopen over deze trunk wat eigenlijk drie gescheiden (virtueel aparte) netwerken zijn. REAC A loopt over VLAN1, REAC B over VLAN2 en je data over VLAN3. Hierdoor kan (in theorie) alle verschillende informatie toch over één UTP lijn lopen.

Dit alles moet je aan beide zijde op beide switches hetzelfde instellen.

Begrijp dat je management switches nodig hebt zie alleen door de bomen het bos niet. In je haspel kun je niet veel meer kwijt dan maximaal een 8 poort switch. Welke switches heb jij gebruikt?

AMX_Pete schreef:

Waarschijnlijk is dat de HAN Modular serie.

Kan je zelf de connector samenstellen door de gepaste inserts te kiezen in een zelf gekozen formaat behuizing.
Bedankt, ga ik ook eens naar kijken.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)