Forum > Zelfbouw Speakers

Alternatieve bedrading set up voor 802 speakers.

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-2-2026
29-1-2026 18:37
nah,lange discussie, over de geluidskwaliteit, maar ik heb daar nog nooit klachten over gehad.

Maar.....
laat mij nu eens 1 andere luidspreker zien die moeiteloos 40 jaar mee gaat (serie 2),
jaar in jaar uit in weer en wind gebruikt kan worden,
Met een redelijk muziek geluid, zelfs zonder subs,
Gemakkelijk te stacken, te gebruiken als toppen, full range, en ook geschikt als monitor.
Veel herrie uit een relatief klein kastje, officieel zijn ze 240 watt RMS/ 1000watt peak dan gaat het lampje van binnen branden laugh :D ),
Gemaakt van haast onverwoestbaar materiaal,
Zeer draagbaar door het handvat in de deksel in iedere hand 1.
Val bestendig tot ongeveer 150cm (vrachtwagenklep) makkelijk stapelen in de bus.
Redelijk molest proof, spat water geen probleem (had een jaarlijks brandweer evnement laugh :D )
Geen enkele andere betaalbare verhuurder wilde daar gaan staan met zijn speakertjes....
En omdat hij zo breed inzetbaar is, neem je er gewoon een paar meer mee, en je kan elk evenement of feest er mee aan, ook als het onverwacht wat drukker word. (ik heb dat vaak bij uitvaarten ervaren die plotseling een onverwachte toeloop hadden)

Maar goed de wereld is altijd verdeelt in twee kampen op deze 802's.
Het heeft natuurlijk ook wel een vrij hoog prijskaartje nieuw, maar ik heb er zat gescoord op de PA beurs voor leuke prijsjes.
Ook 402's.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
30-1-2026 15:27
Ik ben geen Bose fan maar de 802 is nu wel legendarisch. Ik vind ze inderdaad niet echt uitblinken in geluidskwaliteit maar echt slecht klinken ze dan ook weer niet. In mijn stamkroeg hangen ze ook, twee per kant gestapeld met een Inuke versterker er achter een dat is echt wel okay.
Zoals Tom zegt, ik denk dat er geen enkele andere speaker zo multifunctioneel en praktisch is als de 802.
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
30-1-2026 16:30
Met die uitleg begrijp ik je volledig Tom happy :) Voor een vaste opstelling in een theater heb je echter geen Eierlegende Wollmilchsau nodig zoals de Duitsers dit noemen...

Misschien vind je deze wel mooi:
www.reddit.com/r/livesound/comments/17yt4xw/huge_bose_802_system/?tl=nl
De commentaren zijn niet echt van Bose believers laugh :D

Het lijkt er trouwens op dat ze voor bepaalde delen van Azië nog gewoon in productie zijn?
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
31-1-2026 09:21
Ik had er 24....Maar de grootste stack op een podium die ik ooit gemaakt heb was voor een dance feest van 1500 man in een loods, 4 subs aan iedere kant, en daarop 8 stuks 802 aan iedere kant gestapeld in twee rijtjes van 4 op elkaar.
De subs waren niet van Bose, maar soort standaard br kastjes met 15 inch Celestions van 400 watt RMS

Ik moet zeggen, dat beukte goed, en regelmatig complimenten gehad voor het geluid.
TomVIP Lid
31-1-2026 09:30

Joepurlings schreef:

Het lijkt er trouwens op dat ze voor bepaalde delen van Azië nog gewoon in productie zijn?
Ja de vervangings speaker, maar die worden gemaakt met foam randjes, ik denk niet dat ze best klinken en een lang leven hebben.
Kan ook haast niet voor minder dan 20 euro.....
Chinesen nemen het ook niet zo nauw met vermogens van luidsprekers.
Elk opgegeven vermogen kan je beter eerst door 2 delen.
Ook zie je vaak zaken als: 300 watt peak, maar 50 watt rms.

Voorbeeldje uit mijn praktijk:
Ik heb een jaartje geleden voor een iemand, met niet al te veel geld, die in twee topjes de 10 inch speakers had kapotgetoeterd,
2 chinese 10 inch speakers laten komen.

Die klopte niet helemaal;
de opgeven grootte van de magneet bleek voor de helft te bestaan uit een soort plastic kap,
De coilkap was idd 1,5 inch, maar de coil zelf eronder was 1 inch.
op de website stond te lezen 300 watt rms en 600 watt peak, en dat stond ook op de doos waar ze in kwamen.
Toen ik ze bekeek, waren ze een stuk lichter dan dat je voor een 300 watter zou mogen verwachten, en toen bleek dat er over de sticker op de achterkant van de magneet een tweede sticker was geplakt. Enfin, stikker los getrokken,
en daarop stond te lezen: 150 watt RMS en 300 watt peak; en dat was nog zeer twijfelachtig....
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
1-2-2026 15:52
Nee, de complete kasten, origineel Bose, maar je mag zelfs de site niet bekijken vanuit Nederland.
https://i.ibb.co/tM9bFJ6p/2026-02-01-15-51-29-boseprofessional-com-50fd38ddd183.png
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)