Forum > Newbie Forum

Led par aansturen via dimmerpack?

(12 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-12-2025
6-12-2007 12:07

JeroenVDV schreef:

Don't worry, ik heb al veel verschillende RGB parren voorbij zien komen. En het blijft (in deze prijscategorie!!!)een verschrikkelijk lelijke krentenbol van LEDjes (zet 'm eens op een mengkleur en kijk er in - de gemiddelde toepassing bij dixo).
Ik heb eerlijk gezegd nooit geweten dat dit iets is dat je vaak doet (of wilt doen) bij normale parren. Ik probeerde namelijk altijd te voorkomen dat ik in parren ging kijken (meestal was dat namelijk gelijk het laatste wat ik zag voor de daarop volgende minuten ;-)

Met een frostje ervoor kun je dit wat wegwerken (maar het blijft een groot nadeel van de goedkopere ledparren en een frost zorgt én voor verlies én maakt de bundel wellicht breder dan je wilt hebben). Daarnaast zie je aan de "randen" nog wel eens één van de basiskleuren terug (hoewel dat effect gelukkig steeds subtieler wordt naarmate ze beter worden).

En dan is er ook nog de flitsfrequentie van LED parren. Ook dat kan wel eens roet in het eten gooien (bij videowerk).

OP gaf echter aan dat hij witte parren wilde, met name omdat RGB parren geen goed wit kunnen maken. DAT vind ik nog wel meevallen eerlijk gezegd. Plus dat er natuurlijk vele vele vele kleuren wit zijn (het is maar net welke kleurtemperatuur wit je wilt). En bij een witte LED par zit je vast aan de kleurtemperatuur van de ledjes (en volgens een wijs man is dat altijd de kleurtemperatuur die je niet wilt hebben), bij de RGB ledpar kun je er zelf nog wat invloed op hebben welke kleurtemperatuur wit je uiteindelijk krijgt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mr. EdieStandaard Lid
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
6-12-2007 15:30

Dré schreef:

OP gaf echter aan dat hij witte parren wilde, met name omdat RGB parren geen goed wit kunnen maken. DAT vind ik nog wel meevallen eerlijk gezegd.
Volgens mij wilt de op juist één kleur, wit, rood, blauw... Als je nu blauw wilt staat 2/3'de niets te doen...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-12-2025
6-12-2007 15:41

Mr. Edie schreef:

Dré schreef:

OP gaf echter aan dat hij witte parren wilde, met name omdat RGB parren geen goed wit kunnen maken. DAT vind ik nog wel meevallen eerlijk gezegd.
Volgens mij wilt de op juist één kleur, wit, rood, blauw... Als je nu blauw wilt staat 2/3'de niets te doen...
Goh, ik maar denken dat OP schreef:

tjibbe schreef:

Jammer dat er geen 1 kleuren led parren zijn. Led heeft namelijk de meeste moeite met wit licht. En als je bij z'n RGB ding rood licht wil hebben geeft die waarschijnlijk maar 1/3 licht. Omdat Green en Blue dan uit staan
Chips, dat schreef hij ook.

Enne... Dat 2/3 van de ledjes niets staat te doen is toch niet boeiend? Hebben ze ook eens vrij ;-)

MAAR... Als het wel een probleem is, ga dan de gewone par ook eens goed uitfoeteren voor het feit dat van het beetje energie dat hij omzet in licht zo'n 60-80% wordt weggedonderd zodra je er een kleurtje van wilt maken. Want het lijkt erop dat, ondanks dat het al in dit topic genoemd is, dat vaststaande FEIT alweer vergeten wordt.

Dus: In het ene geval heb je 100 ledjes (hypothetisch) waarvan je de output met 80% af gaat zwakken door toevoegen van een kleurenfilter, in het andere geval heb je (hypothetisch) 100 ledjes waarvan 66 stuks niks staan te doen.

En het probleem daarbij was ook alweer? Juist, er is geen probleem (behalve wellicht problemen die onsproten zijn aan de fantasie van sommigen; problemen die met de werkelijkheid geen raakpunten hebben).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)