Alternatieve bedrading set up voor 802 speakers.
(28 reacties. Pagina 3 van 3)Moderator(s): Dré
| Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 13-5-2026 Berichten: 2045 | 5-5-2026 15:13 |
| Maar even mijn vraag in het meest recente topic. Ik heb een paar 802 serie II met controller gekocht uit een restaurant. Puur om eens mee te spelen (ze staan al op Marktplaats) Ze zien er, buitenom stof, netjes uit. Doek is wat aangetast door nicotine/vervuild, maar is natuurlijk eenvoudig te vervangen. Drivers zien er origineel uit, geen vouwen in de randen. Wel valt mij op dat bij hoog vermogen (240 watt netjes gelimit op een Powersoft) het lijkt of je de middelste 2 tegen x-max aan hoort zitten. Controller er uiteraard tussen. Voor de rest klinken ze prima, alle speakertjes geven ook gewoon mid en hoog, dus geen kapotte ertussen. Ik lees her en der over demping achter de poorten, maar weet niet of dat serie II is, vandaar de vraag hier. Is er iets met het filter (of toch de speakertjes) aan de hand? Hoort er toch demping achter de poort? (nu zit er zwart schuim achter de speakers, 1 vlak van enkele cm dik) | |
| EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
| TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 13-5-2026 Berichten: 9492 | 6-5-2026 09:38 |
| geen demping achter de poorten, wel een stof/vuil filter. Het schuim wat erin zit, niet aankomen, want het zal in stukken uit elkaar vallen. As het al beschadigd is, beter gelijk vervangen met akoestisch schuim. Je kunt de poorten eruit schuiven door de twee lipjes aan de zijkant in te drukken. Op de achterkant van de poort hoort een deksel te zitten, die kan er dus af, en daartussen hoort een filtertje te zitten. Het makkelijkste is om daarvoor een stukje afzuigkap filter op maat te knippen. dat laat goed de lucht door, en het filtert ook goed. De model serie is gemakkelijk aan de achterkant op het typeplaatje af te lezen. Serie 1 staat er niks, serie 2 staat er op en ook voor serie drie staat het erop, maar die zijn gemakkelijk te herkennen, want daar zitten heel andere speakers en en heel zwak metalen front op. Op de oude modellen het front liever niet vervangen, je kunt die stof die daarop zit behoorlijk mishandelen om schoon te krijgen. Serie 1 heeft speakers met een foam rand, die is meestal totaal verrot, en die randjes kan je vervangen. Maar dat is wel een secuur werkje, kost je ongeveer een uur per speaker om het goed te doen. De canvas randjes kan je vinden op internet; evengoogelen met: bose 802 randjes vervangen. | |
| Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
| Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 13-5-2026 Berichten: 2045 | 6-5-2026 15:10 |
| Het zijn wel serie II speakers, dat staat erop. Randjes zijn allemaal canvas en lijken dik in orde. Poorten heb ik inderdaad los gehad, maar zit geen roostertje achterop. Geloof ook niet dat het in de kast los ligt. Zit dat ook bij serie II? Sprak iemand die aangaf van niet. fotootjes op MP | |
| TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 13-5-2026 Berichten: 9492 | 7-5-2026 08:43 |
| Roosters zitten met een soort schuifdeksel over de achterkant van de pijp. Die zijn blijkbaar dus blijkbaar weg. Kan je haast niet los aan komen, misschien dat je ze nog bij Bose zelf kunt bestellen. Aan de andere kant; de meeste andere merken bas reflex boxen hebben niet eens zon rooster met filter | |
| DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 12-5-2026 Berichten: 13442 | 7-5-2026 21:46 |
| Speakerdoek van de achterkant eromheen. Stevige tiewrap erom. Wellicht nog een drupje hotglue hier of daar. | |
| -- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
| Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 13-5-2026 Berichten: 2045 | 8-5-2026 10:20 |
| Is het zo dat een stukje filter of doek over de poort ervoor zorgt dat het laag niet "uit de bocht" vliegt door wat meer demping? Dat kwam ik online ergens tegen als info. Of is er een andere oorzaak van de aanslag geluiden X-max (op zeer hoog volume, dat wel)? | |
| ContourVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 14-3-2002 Laatste: 12-5-2026 Berichten: 789 | 8-5-2026 11:08 |
| Stukje doek doet bijna niks, dan moet je er een sok in proppen. | |
| TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 13-5-2026 Berichten: 9492 | 9-5-2026 09:13 |
| als je er een tie-wrap omheen doet, kan je hem er niet meer in schuiven. De passing is erg nauw. Er is rondom amper 2 mm aan de achterkant voor de deksel ruimte te geven. Los dingetje erin gaat ook niet werken. Er ontstaat zoveel druk in de pijpje, dat je er een brandende kaars mee kan uitblazen. als je die ervoor houd. En als je de veel propt, word het echt een demper, dan gaan ze minder goed klinken. Het is absoluut geen "remmend" filter. Ze zijn puur voor het vuil en inkomend regen/water. Zo hard als het daar kan blazen, zo hard kan het ook de regen naar binnen zuigen..... | |
| AudiopartnerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-6-2009 Laatste: 12-5-2026 Berichten: 118 | 12-5-2026 17:47 |
| Er zit een filter in met lampjes, hiermee wordt de afstraling gewijzigd bij hoog volume. Dus dat een gedeelte van de speakers dan minder vermogen krijgt, kan wel kloppen. De reden van het wijzigen van de afstraling is me verder niet bekend. Ben geen Bose kenner. | |
| Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr. |