Forum > Algemeen Forum

Beamer in truss afstellen

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
4-12-2018 13:47
Beste forummers,

Ik zit er regelmatig een beetje mee, dat ik mijn vrij zware beamer (ca. 25kg) nooit netjes mechanisch kan afstellen, wanneer ik deze aan een downrigger in een truss of lichtgrid hang.

Ik heb nu downriggers met een haak en bevestigingsbout bovenaan, en een T-stuk onderaan.
Hier zit dan weer een trigger clamp om één kant van het t-stuk, die weer naar een adapterplaat op de beamer gaat.
Uiteraard zit er dan nog een safety van de beamer tot aan de truss.

Alles zit op zich prima stevig vast, maar heeft links en rechts nogal wat speling, die ervoor zorgt dat het lastig is het beeld precies goed te krijgen en te houden. Momenteel eindigt dat meestal in elastieken en houtjes-touwtjes werk, waar ik vanaf wil.

Ik dacht er al aan om de adapterplaat te voorzien van twee klemmen, en de downrigger ook van een echte klem aan de bovenkant, dan zit alles in principe star verbonden. Probleem is dan echter, dat ik horizontaal niets meer kan corrigeren.
Als ik de downrigger uit een stukje single tube truss maak, met bovenaan een gewone klem en een eitje, kan er nog zoiets tussen:
www.doughty-engineering.co.uk/cgi-bin/trolleyed_public.cgi?action=showprod_T57249

Dit dingetje kost echter zo'n 50 euro, en het is maar de vraag of ik deze gefixeerd krijg in een bepaalde hoek, met die zware beamer aan een arm van 50cm-100cm?

Hoe lossen jullie zoiets op?

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
4-12-2018 20:07
Gewoon een beamer beugel met een ophanging waarbij je alle kanten uit kan stellen er tussen. Ik heb nog wel een nieuwe we liggen die voor weinig weg mag. (Wegens emigratie)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
5-12-2018 09:15
Hoi Tom,

Dat kan, maar dan moet het wel een stevig en stabiel ding zijn.
De standaard beugeltjes voor kleine beamertjes zijn met te labiel.

Een mooie audipack beugel is natuurlijk prima, maar dat kost ook wat happy :)
Volgens mij is de verloopplaat die ik bij de beamer heb overigens wel van audipack...

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
5-12-2018 09:50
Wat ik je wel als belangrijkste tip kan meegeven, blijf met een beamer altijd zo dicht mogelijk bij je draaipunten.
Hoe dichter op je truss, hoe minder verloop.
Als de afstand groter wordt, dan is een klein verloop in je truss, al een grote zwaai onder in zo’n stellage wat je er aan hangt.
Ik denk ook dat je grootste probleem daar zit. Je maakt de afstand (te) groot.

Ik heb je gemaild met twee opties.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
5-12-2018 10:05
Uiteraard, als het even kan zet ik de plaat direct tegen de truss zonder downrigger, maar ook dan kan ik horizontaal niets meer stellen.
Het komt ook vaak voor, dat ik toch een downrigger van zo'n 50cm nodig heb, om op een vrije hoogte uit te komen (vooral bij podiums met een grid).
Niet goed, wel hard!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
28-12-2018 19:51
Beamerbeugel met kogelophanging, die kan je met een quick trigger clamp stevig aan de truss fixeren en door de kogel heb je bewegingsvrijheid in alle richtingen.

Of anders een tourframe, dat werkt het beste zeker voor grote beamers, maar is ook het duurste. Ophangpunten kunnen gekoppeld worden met klemmen voor direct aan de truss of oogmoeren als ie lager moet hangen. https://audioutrecht.nl/wp-content/uploads/sites/3/2017/06/Panasonic-PT-DZ12000.jpg
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)