Forum > Geluid

Verstoord gedrag Technics SL2's / Denon Speler door spanningsverlies?

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
unsubdued_kfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2018
Laatste: 25-2-2019
Berichten: 5
19-11-2018 20:23
Ik kan niet meer op het account waar ik hier ooit (weleens) mee postte (ik was ook meer meelezer). Wachtwoord kwijt. Opnieuw aangevraagd, maar het e-mail adres waar ik mee geregistreerd was kan ik niet meer in razz :p Derhalve nieuw accountje aangemaakt.

Vorige week heeft André mij nieuwe HD25 kussentjes geleverd. Nieuw fadertje in m'n oude Pioneer mixer gestopt en als het volgende probleem is opgelost zal ik ook nog maar even nieuwe naalden bij André bestellen. Oftewel oude set up beetje opgepoetst na lange periode van inactiviteit (maar weer alle reden om actief te zijn).

Resteert nog een probleem....iets waar ik geloof ik hier op het forum ooit weleens antwoord op heb gehad (ik kan met de zoekfunctie m'n post echter niet meer vinden), maar ben toen niet tot reparatie overgegaan omdat ik niet meer zo druk met muziek was. Zo heb ik het probleem lang laten hangen (komt wel een keer).

Het probleem was/is als volgt. Bij het aanzetten van m'n SL1200's slaan de 33/45 toeren knopjes op slot (branden beiden). Of 33 brandt maar ik kan niet naar 45 switchen. Of ze functioneren in eerste instantie naar behoren, maar tijdens draaien kan ik niet switchen van toerental, de platter stopt plotseling of slaat op een gegeven moment volledig op hol naar een zeer hoge snelheid. De ene draaitafel had het erger dan de andere en soms functioneerden ze best een tijdje ok (niet uren zonder probleem, maar je kon best even wat muziek draaien). Door te rommelen met de aan/uit switch komen ze vroeg of laat uit de storing.

Onlangs heb ik ze in de buurt gebracht bij een meneer die hier nog een reparatie zaakje bestiert en hij riep me zaterdag even binnen, want hij had een probleem.... Het probleem bleek te zijn dat de draaitafels beiden al 2 dagen stonden te draaien (op de nacht na dan) zonder de hik te krijgen. Ik dacht dat hij me in de maling nam, maar nee. Ik heb ze beiden wel 30x aan- en uitgezet, naar hartelust met de toerentallen gespeeld....vlekkeloos. Ik wist niet wat ik zag. Ja hij complimenteerde me dat ze ook nog in zo'n nette staat waren en dat de stroboscoop ook zo netjes afgeregeld stond ha, ha.

We hebben afgesproken ze nog even te laten staan en dat ik me eerst ook even op het probleem ging beraden.

Nu heb ik nog een Denon HS-5500 staan ook. Dus gisteren was ik even aan het spelen met de 2 decks in 1 functie. Dat ging heerlijk...tot ik een track aan het pitchen was en pof...pitch snelheid blijft vaststaan. Ik kon niks meer met de track die ik probeerde te cue-en en ik kon niet meer naar de andere deck. Pas na de nodige vijven en zessen kreeg ik hem uit de hapering. Toeval? Ik ben niet erg technisch onderlegd, maar ik vermoed van niet.

Vanmiddag ben ik eerst maar braaf wat huiswerk gaan doen i.p.v. André zomaar te bellen en te zeggen: 'Ja ik weet het nu eenmaal niet en heb meer verstand van...' laugh :D

Ik heb geleerd dat op een groep in huis 3600 Watt vermogen kan (als de bekabeling e.d. netjes gedaan is).

Als alles aanstaat staat er een PC aan. Zeker geen hele nieuwe. Nadat Windows XP eruit ging, heb ik er Linux Mint opgezet. Keer een nieuw moederboard. Draait super. Geen zwaar grafisch gedoe.

Schatting: 600 Watt(en dat is ruim denk ik)
DJM 600: 36 Watt
2x SL2: 27 Watt
HS 5500: 18 Watt
Syrincs M3 220: 115 Watt (wat ik uit de Duitse handleiding begreep op te maken)

Totaal: 796 Watt + een enkel lampje als het donker is. Niks schokkends dus.

Stekkerdozen: Kaiser. Geen slechte volgens mij.

Bekabeling: 4mm als het geen 5 is. Dus geen dunne bekabeling en zoveel mogelijk langgerekt en niet opgerold.

Het enige wat ik kan bedenken is dat deze klachten ontstaan door spanningsverlies. Misschien toch iets met een stekkerdoos? Eigenlijk heeft het 'huiswerk' alleen maar meer vragen opgeroepen.

Iemand een idee? Ik weet het nu echt niet meer en niet uit luiheid :)

SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
20-11-2018 00:07
ik heb datzelfde probleem ook 1 keer voorgehad met n splinternieuwe SL1200, die had ook zo nu en dan dat de toerenregeling van slag raakte.
geen idee wat dat veroorzaakt heeft, ding is retour leverancier gegaan na 2 reparatiepogingen waarbij oa de pitchfaderprint vervangen werd.
soms dsgenlang geen probleem, en dan opeens weer niks dan ellende.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
unsubdued_kfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2018
Laatste: 25-2-2019
Berichten: 5
20-11-2018 09:47
Bedankt voor je reactie Soundpower :)

Ja die meneer waarbij ze staan, was ook niet onbekend met het op hol slaande platter fenomeen.

Ik moet wel de volgende kanttekening plaatsen. Bij mij is het echt niet het geval dat ze thuis soms 2 dagen vrijwel onafgebroken goed functioneren. 2 dagen draaien en tientallen malen probleemloos aan en uit switchen en met de toerentallen en pitch control spelen is echt niet voorgekomen sinds dat probleem de kop op stak. Nee dan zou ik zeggen voor de ene deck is 1,5 uur storingsvrij heel wat en voor de ander nog korter.

Ook zijn ze destijds tegelijkertijd in soortgelijke storing vervallen. Daarnaast ineens die vreemde hik van de Denon speler die ook pitch gerelateerd was....

Ik vraag me dus af of er iets in de spanningstoevoer van invloed kan zijn. Ik hoop dat André of iemand anders nog een nuttige 2 cents over heeft happy :)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
20-11-2018 20:53
Lichtnet lijkt me heel stug. Maar ook het feit dat beide draaitafels hetzelfde probleem hebben is vrij uniek te noemen. Ik heb dus eigenlijk geen idee en zou in zo'n geval terug gaan naar de basics: Solderingen en connectoren in de draaitafels nalopen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
unsubdued_kfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2018
Laatste: 25-2-2019
Berichten: 5
20-11-2018 21:08
André bedankt voor je reactie ook happy :)

Ik heb ook een oproep op facebook gedaan aan de hele internationale muziek familie die ik heb en daar toch wat reacties ontvangen van mensen die niet onbekend waren met het soort klachten.

Ik heb in elk geval een startpunt en we gaan hier maar 1 voor 1 dingen doormeten en stapsgewijs uitsluiten.

Als ik een update of oplossing heb, plaats ik die hier. Wellicht leert er iemand nog iets van happy :)
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
20-11-2018 23:46
Ik ken het probleem van een schokkende platter tussen het het -7 en-8 pitch punt, dat is alleen op te lossen door een nieuw control IC.
Dit kwam alleen voor in het laatste model met de uit gefreesde stuk in de frontplate net boven de trafo, nergens anders.

Wat je omschrijft is best bizar, nieuw voor mij iig.

Meten met draaiende platter lijkt me een uitdaging.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
unsubdued_kfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2018
Laatste: 25-2-2019
Berichten: 5
21-11-2018 11:03

Dré schreef:

Lichtnet lijkt me heel stug. Maar ook het feit dat beide draaitafels hetzelfde probleem hebben is vrij uniek te noemen. Ik heb dus eigenlijk geen idee en zou in zo'n geval terug gaan naar de basics: Solderingen en connectoren in de draaitafels nalopen.
Mijn reparateur belde vanochtend en ondanks dat de decks geen storing bleven vertonen bij hem, heeft hij precies gedaan wat jij hebt omschreven happy :) Het enige wat hij tegenkwam is dat in beide decks een transistor op een printplaat erg warm werd. Dat heeft hij verholpen en ik kon merken dat hij erg baalde dat hij geen compleet uitsluitsel kon geven (nog iemand die z'n werk met eergevoel doet). Ik haal ze einde van de week op en hij rekent minder dan ieder ander al aan onderzoekskosten zou rekenen. Dus super aardig en als het probleem thuis blijft terugkomen wil hij het zelf zien.

Nijhuisr schreef:

Ik ken het probleem van een schokkende platter tussen het het -7 en-8 pitch punt, dat is alleen op te lossen door een nieuw control IC.
Dit kwam alleen voor in het laatste model met de uit gefreesde stuk in de frontplate net boven de trafo, nergens anders.

Wat je omschrijft is best bizar, nieuw voor mij iig.

Meten met draaiende platter lijkt me een uitdaging.
Oei happy :) Jou ken ik nog wel als poster hier en als jij dit zegt weet ik in elk geval dat ik bijzonder ben ha, ha.

Nee, ze zijn early build, daarom was deze man ook onder de indruk van de staat waarin ze verkeren en dat de snelheid nog zo strak afgeregeld staat happy :) Maar goed, ik heb dan ook nog een early DJM waarvan ik alleen de cross fader en nu een keer een kanaalfader heb vervangen. Dus ik ben zuinig op m'n spullen wink ;)

De decks zelf al draaiende doormeten lijkt me zeker een uitdaging. Ik ga eerst al het andere uitsluiten en hou jullie op de hoogte happy :)
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 694
21-11-2018 15:43
toestel waar ik t over had was een vd allerlaatst nieuw verkochte exemplaren.. hij is uiteindelijk teruggegaan naar de leverancier omdat ze geen nieuwe meer konden krijgen.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
unsubdued_kfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2018
Laatste: 25-2-2019
Berichten: 5
27-11-2018 13:02
Goed, hierbij de beloofde update happy :)

Ik heb m'n decks vrijdag opgehaald en alhoewel ik ze de afgelopen dagen nog niet zoveel gebruikt heb als ik had gewild lijkt de storing opgelost happy :) Vrijdag hebben ze een paar uur gedraaid en verder elke dag wel even en er is geen storing meer opgetreden (in de oude situatie was dit bij mij ondenkbaar geweest).

Mijn reparateur heeft in beide decks een transistor op een printplaat opnieuw gesoldeerd. Hij zei me dat deze door het door de jaren heen warm worden niet meer zo'n goed contact maakten.

Uiteindelijk is het hele verhaal best herleidbaar. Beide decks hebben vergelijkbare uren gemaakt (gepaard met de nodige trillingen natuurlijk). De solderingen waren niet meer je van het waardoor het contact van de transistors grillig werd. Het is wellicht niet uitgesloten dat juist door het vervoer van de decks de transistors weer beter contact maakten waardoor ze bij de reparateur geen storing vertoonden.

Hoe dan ook; dit is wel opgelost happy :) Nu nog even m'n Denon speler in de gaten houden de komende tijd. Hopelijk was die storing niet iets wat vaker terug gaat komen.

Iedereen bedankt voor de reacties happy :) Ik heb ook weer het één en ander opgestoken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)