Forum > Geluid

SynQ SQ-212 sub

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
reinierveenhoff@gmaiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-6-2017
Laatste: 20-6-2017
Berichten: 1
20-6-2017 21:15
Synq heeft een nieuwe serie subwoofers 2 x 12"2 x 15"en 2 x 18*.
Vooral de dubbele 12"wekt mijn belangstelling.
Een zeer compact ontwerp met volgens de fabrikant een spl van 135db en splmax van 145db.
Getallen waar geen leverancier zich aan durft te wagen zeker niet met afmetingen van 600x400x600mm
wat me verbaasde was vooral de spl max.
De leverancier geeft aan:
"Het betreft MAX SPL (met andere woorden: tot daar trekt ‘ie het, verder niet. Dit is dus echt een PIEK)
Bovendien werd de MAX SPL gemeten volgens zeer hoge normen:
Pinknoise, 10dB Crest
Dit laatste zegt mij niets.
Een aantal vragen: wie heeft ervaring met dit schijnbare beest?
Is dit de standaard wijze om de splmax te meten?
weet iemand wat voor luidsprekers gebruikt worden?
wat zal het -3db frequentie gebied zijn, deze is niet opgegeven.
realisme in geluid
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1343
20-6-2017 23:55
101 - 102 dB/W/m is in principe mogelijk met een dubbel 12" van dat formaat maar hou dan rekening met een f3 rond de 50 Hz. Met 2400 W (= 33 dB) kom je dan dus op 135 dB/m uit. Bij een Crestfactor van 10, zitten de pieken in de pink noise (in dit geval) 10 dB hoger als het gemiddelde.

Die 145 dB is eigenlijk niets meer dan een getalletje dat 10 dB hoger is als die 135 dB, die bij de specs is gezet om de boel op te leuken. Zelfs die 135 dB/m zul je niet snel in de praktijk tegenkomen (powercompressie en zo) maar in theorie klopt het (en is het gebruikelijk), die 145 dB/m niet.

Ik ben wel benieuwd naar een fotootje zonder rooster.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
21-6-2017 16:09
Ik heb die opgegeven piekoutput maar niet eens overgenomen (is net zo boeiend als de kleur van de doos)... razz :p

Overigens zie je bij bijna alle merken dit soort berekende getallen. Echt leuk wordt het pas als een verkoper daarna gaat claimen dat die berekende getallen ook nog gehaald gaan worden (alleen in tra-la-la land meneer, alleen in tra-la-la land)...

Aan het einde van de dag moeten ook de luidsprekers in deze kasten zich gewoon aan de wetten der natuurkunde houden...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
23-6-2017 20:51

reinierveenhoff@gmai schreef:

Synq heeft een nieuwe serie subwoofers 2 x 12"2 x 15"en 2 x 18*.
Vooral de dubbele 12"wekt mijn belangstelling.

De leverancier geeft aan:
"Het betreft MAX SPL (met andere woorden: tot daar trekt ‘ie het, verder niet. Dit is dus echt een PIEK)
Bovendien werd de MAX SPL gemeten volgens zeer hoge normen:
Pinknoise, 10dB Crest
Dit laatste zegt mij niets.
De crest factor is het verschil tussen overall level en piek level. Om muziek als muziek te laten klinken heb je +/- een 12db crest factor nodig. Wat ik steeds meer zie in specs is gemeten met band limited pink noise 6dB crest factor of zelfs bij sommige merken nu 4dB.

(dit soort geneuzel heeft meer te maken met "aanbestedingen". Tech's weten vaak wel welk merk maar steeds vaker beslissen ambtenaren en die cijfer geil. Hoe meer hoe beter en hogere levels krijg je met een lagere crest factor. Of het nog überhaupt ergens naar klinkt maakt niet uit harder wint meestal)

Ik vind het voorzichtig positief te noemen dat Synq voor een 10dB crest factor kiest qua meten alleen moet ik me aansluiten bij de opmerkingen van Dre.

Verder zul je ook tegen een "klein" probleem aanlopen: De amp die dit soort van vermogens kan leveren is lastig te vinden als je het betaalbaar wilt houden.
Ik heb het e.e.a. van de mannen bij powersoft nagevraagd betreffende een amp die ik zoek om een Fulcrum Acoustic CS121 (fulcrum-acoustic.com/assets/pdf/Spec%20Sheets/Prod%20Spec,%20CS121%20v2.pdf van voldoende vermogen te voorzien.

AES moet de versterker kunnen leveren dus in het geval van de Synq 2400W. Maar om het als muziek te laten klinken zul je bijna 4 x dat vermogen nodig hebben.
Qua limitters Zul je dan weer settings moeten maken waarop het e.e.a. ook heel blijft. Uitgaand van fatsoenlijke processing (RMS & Peak limiters) kom je dan uit op 60% van het AES vermogen voor de RMS limiter en 90% max level voor de piek limiter.

De reden om die Amp zo zwaar uit te voeren is om op normaal input level het e.e.a. qua amp niet de clip in te drukken bij pieken......
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
29-6-2017 19:49
In dit artikel staat o.a. het e.e.a. betreffende de crest factor

www.prosoundweb.com/topics/audio/we_need_more_power_captain_but_how_just_how_much_amplifier_power_is_needed/
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
EricsamandjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
Berichten: 100
25-10-2017 17:19
Gisteren op de demo avond van Beglec alle nieuwe speakers mogen horen, gaat hierbij om de coaxiale toppen en de sq subs.
Alle subs klonken aangenaam en drukten aardig door.
Geen idee of hier nog processorwerk aan te pas is gekomen en ook de amps waren niet zichtbaar.
Toppen klonken ook allen aangenaam in het gehoor en zelfs op hard volume nog steeds niet schel of pijnlijk.
De sc 5 is een supercompact topje, 2 stuks passen er met gemak in een schoenendoos.
Spraakverstaanbaarheid was erg goed maar de verhouding zoals in de demo kwamen ze ver tekort.
Set 1: 2x sc5 en 2x sq212, ging lekker door in volume zonder te vervormen, alleen verhouding sub top was niet goed.
set 2: 2x sc 8 en 2x sq212, verhouding stukken beter en ook dit setje klonk erg goed.
set 3: 2x sc12 en 2x sq215, zelfde als hierboven, lekker punchy bassgevoel.
set 4: 2x sc15 en 2x sq218, retestrak laag, flink wat db's en nog steeds geen vervorming of irritante tonen.

subs zijn optisch allemaal erg mooi afgewerkt en praktisch door de plaatsing van de handvaten.
De toppen vind ik persoonlijk niet mooi qua uitstraling. De sc5 is dan nog wel grappig als dj monitor met zijn bijbehorende standaard.
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)