Forum > Zelfbouw Speakers

Reconen/Repareren Tips

(64 reacties. Pagina 7 van 7)
Moderator(s): Dré
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
25-10-2016 00:36
Goeden dag,

Weet je zeker dat het de goede recone kit is?

Ik heb het eens mee gemaakt met de Beyma 15k200?
Nieuwe Recone zo van de importeur ( DLP Audio ) bleek na veel bellen en mailen dat er een verkeerde set in de doos zat.

De importeur heeft toen een andere uit Belgie laten komen en die was wel goed.
Zijn eigen voorraad van 10 stuk heeft hij allemaal terug kunnen sturen naar de fabriek.

Die Post is nog wel terug te vinden op het forum.
Beyma Recone 15K200

Succes,

Marcel
Edit Mod: Dré: Omgezet in een link
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
25-10-2016 10:13

Wouter_oosterwijk schreef:

Helaas zitten er geen resten meer in de luchtspleet.

Heb het probleem ook eens bij Beyma in Spanje neergelegd, zij wisten ook niets van verschillende grotes spreekspoelen of krimpen van recones door de jaren heen.
Ik kan me het ook niet voorstellen (en heb het in al die jaren ook nog nooit meegemaakt). Ik kan me wel, net als Marcel, voorstellen dat je een verkeerde recone set hebt ontvangen. Een foutje bij het labelen is snel gemaakt (het blijft allemaal mensenwerk). Even alles goed doornemen met de leverancier van de recone set.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
25-10-2016 14:58
Ik heb in het verleden meerdere Beyma luidsprekers gereconed (waaronder de 18G400 die redelijk dicht in de buurt van de 18G50 komt). Ik heb zelfs (kwam ik onlangs tot mijn eigen verbazing achter) nog een 18G400 recone kit liggen (die ik er net even bij heb gepakt ter verificatie). Er zitten inderdaad 2 (gele) spacers bij die elk zo'n 15cm lange zijn (geschat, niet gemeten). De lengte van de luchtspeet is zo'n 31cm dus dat klopt allemaal behoorlijk. Als er geknipt zou moeten worden dan lijkt mij dat dit uiterst helder en duidelijk (bijna schreeuwend) op een bijsluiter zou moeten staan (want de tijd dat we dit soort dingen maar moesten "ruiken" ligt toch hopelijk wel eens een keertje achter ons).

Overigens over het plaatsen van de spacers. Als je eerst de ene plaatst en dan pas de andere dan doe je het dus FOUT. Je plaatst ze tegelijk, beiden elke keer voorzichtig een stukje dieper. Is best wel wat kracht voor nodig. Ik vraag me af of je stiekem een beetje teflon spray op de folie zou mogen spuiten (en daarna vóór gebruik natuurlijk bijna alles wegvegen zodat er nagenoeg niets achterblijft). Wellicht dat Peter weet of dit wel of niet problemen zal geven?

Een korte controle (controleren of de spider assy netjes in de korf past, of de boutjes uitlijnen, of de wikkelhoogte goed is, of het materiaal van de spreekspoel (en de vorm van het draad) klopt) is nooit verkeerd (om uit te sluiten dat Beyma niet toch een fout gemaakt heeft). Zo heb ik eens een 18G400 recone set gehad die de rode en zwarte drukknop verwisseld had (ja, kom je leuk achter als je het een keertje NIET controleert omdat je zelf toch niet zo snel rood verwart met zwart).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
25-10-2016 20:37
Om even wat dingen op een rijtje te zetten;
Recone set is nog in goede conditie maar wel enigsinds gedateerd; 27 mei 2002 (vandaar mijn vraag over het eventueel krimpen) en netjes rond. Zonder spacers zou ik hem wel uit kunnen lijnen, maar zijn de toleranties misschien wel te klein, wat misschien op korte termijn een schurend geluid zou kunnen geven.
Optisch gezien lijkt het om dezelfde voicecoil te gaan als andere recone sets 18g50.

Over de spacers;
Dit zijn idd plaatjes plastic van zo'n 16,5 cm lang, echter heeft beyma deze bij de 18g50 recone sets door de jaren heen wel in verschillende dikte's geleverd, te weten 0,25mm (bij een reconeset van zo rond 2009) en 0,35mm (bij een reconeset van 2014).

Over de verschillende modellen 18" (laten we er maar vanuitgaan dat er nog iets goeds in de doos beland is).
Beyma heeft door de jaren heen volgens mij volgende speakers met een 4,5" spreekspoel geleverd;

18G550 met een gladde conus volgens afbeelding internet (25mm spreekspoellengte).
18P1000 met een spreekspoellengte van 30mm (geribbelde conus).
118ND/W met een spreekspoellengte van 21mm (geribbelde conus).

Dus de 18P1000 en 118ND/W zouden zoiezo afvallen (ivm de spreekspoellengte)

Vergeleken met andere 18G50 speakers heefts de conus bij allemaal 22 ribbels, waarbij het wel zo is dat vergeleken met nieuwere 18G50 speakers het papier iets anders eruit ziet (hele kleine soort van ribbeltjes ontbreken). De recone conus komt dan weer wel overeen met de conus van oudere 18g50 speakers.

Gek gezegd zou het dus om een 18g550 spreekspoel kunnen gaan (zelfde spreekspoellengte) met de conus van een 18g50 of 18P1000 of 118ND/W.
Mij lijkt dan gewoon een complete 18g50 recone set meer voor de hand liggen.
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
7-11-2016 20:47
Inmiddels heb ik de speaker gereconed, zonder iets aan de ring te veranderen.

Met behoorlijk wat moeite kreeg ik er spacers met een dikte van 0,2mm in (voorblad A4 inbind hoesje + 80 grams a4-tje.

Speakers is netjes verlijmd en getest (gaat momenteel klankmatig goed).
Voorlopig is de speaker weer de doos ingegaan en op de plank beland, voor het geval hij eens nodig mocht zijn. Hopelijk loopt hij dan ook niet aan (het is krapjes allemaal).

Bedankt voor jullie input!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)