Forum > Geluid

REW Impedantie meting

(60 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 9469
5-10-2016 00:27
Als je geen pottenkijkers wilt bij je metingen kan je ook zelf een impedantie meter kopen.
Ik gebruik de Minirator pro van NTI,
Deze kan nog veel meer handige dingen voor jouw werkzaamheden en is redelijk precies.
Ik kan hem je van harte aanbevelen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
5-10-2016 08:53

Tom schreef:

Als je geen pottenkijkers wilt bij je metingen kan je ook zelf een impedantie meter kopen.
Ik gebruik de Minirator pro van NTI,
Welke serieweerstand gebruikt de Minirator Pro bij z'n meting? Wat is de maximale uitgangsspanning die hij kan leveren aan een 8 Ohm last?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
5-10-2016 08:58

Rademakers schreef:

Oww, en een calibratiemeting van mijn geluidskaart levert de volgende (vreemde) resultaten op, iemand een idee wat er zich hier afspeelt?
Dit soort kamfilter achtige meetfouten wordt meestal veroorzaakt door de menging van signalen die niet gemengd moeten worden (bijvoorbeeld nagenoeg gelijk zijnd op een kleine delay na). Het lijkt er dus op dat je én de ingang én de uitgang zit te meten. Simpel te checken door de uitgang even weg te nemen tijdens de meting. Als je dan nog steeds iets ziet dan is dat dus de ingang (die er niet zou moeten zijn in de meting).

Hou er onder windows rekening mee dat de windows mixer wel wat meer is dan een mixer (denk resampler e.v.a. functies). Liefst gebruik maken van Asio drivers (en die ook goed instellen).

Je schema ziet er goed uit (hoewel ik liever de shunt op 0.1 of 0.22 Ohm zou zetten en gebalanceerd zou willen meten om brom en meetfouten veroorzaakt door kabelverliezen te voorkomen). Of de REW software ermee overweg kan moet je aan de schrijver van de software vragen. De uitleg die de software geeft bij impedantiemeting laat vermoeden dat er sprake is van een stevig hiaat in kennis over luidsprekers (en dat is nooit een prettig uitgangspunt om software voor luidsprekers te schrijven). AP (Audio Precisions) vindt het in ieder geval een zeer gangbare manier van meten (net als LinearX en vele anderen).

200mA is voor een clampingdiode niet echt indrukwekkend. Vaak zijn dat 1N4148 achtige diodes. Die kan 200mA sustained aan. Zo'n situatie zal zich niet voordoen tenzij je echt niet weet waarmee je bezig bent (en dan is het opblazen van de ingang van een geluidskaart wel je kleinste probleem). Je kunt de weerstand ook hoger nemen MAAR hij heeft wel invloed op de kwaliteit van de meting (bij een Zin van 10k hebben we het immers al over 1%). De geluidskaart zelf heeft vaak ook nog wel stopper weerstandjes (even checken door PCB te tracen). Daarnaast is een 20V stimulus natuurlijk al serieus werk (50W bij 8 Ohm). In de praktijk om je bij een PA luidspreker vaak niet boven de 10-20W (dan is de zwaai nog slechts zo'n 12V -> 120mA worst case).

Je zou eventueel (als je echt bang bent voor de ingangen van de geluidskaart) kunnen beginnen met 470 Ohm en dan de set-up goed controleren met 2.2, 10 en 100 Ohm testweerstanden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 9469
5-10-2016 09:22
https://www.nti-audio.com/Portals/0/data/en/NTi-Audio-AppNote-Exel-Speaker-Design-Tool.pdf

Wanneer ik gewone impedantie meting doe, onder andere voor te controleren of een speaker nog heel is, ok voor de opbouw van 100 volt installaties, dan kan ik hem tot meerdere volts opdraaien, ik heb nog nooit gekeken tot hoe ver. de spanning is op te schroeven maximaal.
Ik kan dat vanmiddag wel even uitproberen als je het wilt weten.
Zelf meet ik meestal met 1 volt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
5-10-2016 10:15
Een impedantiemeting met een 1k4 weerstand in serie heeft natuurlijk niets meer met de werkelijkheid te maken. Dat is nu echt creatief met kurk. Ik kan die applicatie dan ook niet serieus nemen (hoewel ik grote fan ben van de NTi producten en ook zelf een Minilyser, MiniSPL en Minirator gebruik voor diverse toepassingen waaronder een snelle 31 bands analyse van luidsprekers).

Even een paar dingen die bij het meten van PA luidsprekers volgens mij vaak over het hoofd worden gezien:

1. PA luidsprekers worden, in tegenstelling tot huiskamerluidsprekers, eigenlijk nooit met een 1W stimulus gebruikt. Voor HiFi is dit nog behoorlijk realistisch, voor PA is het verre van realistisch. Het is dus aan te raden een stimulus te gebruiken die een beetje overeenkomt met de werkelijkheid (10W is dan alweer een heel stuk dichterbij dan 1W). De parameters van een luidspreker zijn namelijk helemaal geen constanten (maar zijn afhankelijk van de stimulus). Dit komt o.a. door de short term variatie in parameters (opwarming van de spreekspoel, tijdelijke versoepeling van de ophanging). We proberen dat allemaal mooi in vaste getalletjes te stoppen en dat is prima voor de omstandigheden waarin die getalletjes tot stand gekomen zijn (maar niet voor situaties ver daarbuiten)!

2. PA luidsprekers worden laagohmig aangestuurd (100V installaties en speciale configuraties daargelaten). Het is dan aan te raden om, als je het gedrag wilt meten (bijvoorbeeld de impedantie), dat te doen met een laagohmige bron. 100 Ohm (of hogere) serieweerstand is ver, héél ver verwijderd van laagohmig (0.1 tot 0.22 Ohm is realistisch voor onze toepassingen). Zelfs als dan laagohmig gemeten wordt is het nog steeds fijn om te weten hoe de impedantie is voor signalen die wat meer overeenkomen met de werkelijkheid dan een 1W bron. Ook hier zit een 10W signaal (full bandwidth MLS pink noise of MLS bijvoorbeeld) alweer wat dichter bij de werkelijkheid.

Ook wordt (zelfs door veel software) de impedantie van een luidspreker vaak gemodelleerd met (of gedacht als) een aantal spoelen, weerstanden en condensatoren. Daarbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat de zelfinductie van een luidspreker helemaal geen contante is (hij is afhankelijk van de frequentie en neemt AF voor hogere frequenties). Zelfs de weerstand van een spreekspoel is geen constante. Naast het feit dat hij temperatuurgevoelig is, neemt hij toe bij hogere frequenties vanwege wervelstroomverliezen. Hierdoor zie je de elektrische fase ook nooit oplopen naar 90 graden (wat je zou verwachten bij een dominante zelfinductie) maar eerder richting de 45-60 graden.

Tip: Zet eens een 100 Ohm weerstand in serie met je PA luidspreker (of HiFi luidspreker) en ga eens luisteren. Klinkt hij nu nog hetzelfde? Als hij nu niet meer hetzelfde klinkt (en dat zal hij zeker niet doen), waarom zou je dan wel realistische meetwaarden kunnen krijgen bij een meetopstelling die precies hetzelfde doet?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 1593
5-10-2016 11:17
Omdat REW de stroom bepaalt die door de speaker loopt door de spanning over de serieweerstand te meten. Je weet dus de stroom door en de spanning over de speaker. Dan weet je ook de impedantie.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
5-10-2016 12:38
Lees aub het topic eerst even rustig door.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 1593
5-10-2016 20:32
Dré, de toestand waarin de driver wordt gemeten (warm/koud, vers/"ingespeeld"), zal inderdaad het resultaat beïnvloeden. Dat staat in mijn ogen los van de manier van meten: meten met een (grote) weerstand in serie, werkt prima. De toestanden waarin je de driver kunt meten, zijn oneindig: 1000W na een minuut kan een ander resultaat geven dan 1000W na enkele uren waarbij de kast, lucht, driver chassis, ophanging, enz een stabiele temperatuur hebben gekregen. Waarschijnlijk doet luchtvochtigheid er ook nog toe. Je kunt ook de driver in de gewenste toestand brengen met een versterker en vervolgens snel wisselen om een meting te doen. Aan Johan om te beoordelen of de exacte toestand van de driver er toe doet. Ik snap je punt.

Waar je volgens mij het eerst last van hebt bij een (te) hoge serieweerstand, is signaal/ruis verhouding: omgevingsgeluid kan dan de meting beïnvloeden.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
6-10-2016 08:43

PvG schreef:

Dat staat in mijn ogen los van de manier van meten: meten met een (grote) weerstand in serie, werkt prima.
De afstemming van een luidspreker-kast combinatie is direct afhankelijk van de totale serieweerstand. Door een (bijvoorbeeld) 8 Ohm extra serieweerstand te gebruiken (in de ontwerpfase uiteraard) is het mogelijk om een 8 Ohm HiFi kastje meer diepgang te geven. Deze methode is door diverse speakerontwerpers meer dan eens succesvol toegepast. Dit gegeven alleen al staat volledig haaks op de stelling dat het meten met een zeer hoge serieweerstand prima kan. Zo'n stelling gaat ook volledig voorbij aan het feit dat de bron onderdeel van het systeem is (en het systeem DUS verandert bij zo'n hoge serieweerstand).

Ga eens luisteren naar je eigen luidsprekers via een 100 Ohm weerstand (lijkt me toch niet zo'n verschrikkelijk moeilijk iets om te doen)???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 1593
6-10-2016 20:28

Dré schreef:

PvG schreef:

Dat staat in mijn ogen los van de manier van meten: meten met een (grote) weerstand in serie, werkt prima.
De afstemming van een luidspreker-kast combinatie is direct afhankelijk van de totale serieweerstand. Door een (bijvoorbeeld) 8 Ohm extra serieweerstand te gebruiken (in de ontwerpfase uiteraard) is het mogelijk om een 8 Ohm HiFi kastje meer diepgang te geven. Deze methode is door diverse speakerontwerpers meer dan eens succesvol toegepast. Dit gegeven alleen al staat volledig haaks op de stelling dat het meten met een zeer hoge serieweerstand prima kan. Zo'n stelling gaat ook volledig voorbij aan het feit dat de bron onderdeel van het systeem is (en het systeem DUS verandert bij zo'n hoge serieweerstand).

Ga eens luisteren naar je eigen luidsprekers via een 100 Ohm weerstand (lijkt me toch niet zo'n verschrikkelijk moeilijk iets om te doen)???
Dré, ik denk dat je enkele dingen door elkaar haalt...

Even enkele definities:
Neem systeem1 = kast+driver.
Nu hebben we ook systeem2 = systeem1 + serieweerstand R.

We proberen hier de impedantie van systeem1 (=driver+kast) te meten. Het toevoegen van serieweerstand R zal de impedantie van systeem1 niet veranderen (volgens de mij bekende natuurwetten) sneaky :V Ja, de impedantie van systeem2 is niet gelijk aan die van systeem1 en ook de frequentie response van systeem2 kan(/zal meestal) afwijken van de frequentie response van systeem1. REW meet de impedantie van systeem1, niet van systeem2. REW gebruikt systeem2 om de impedantie van systeem1 te bepalen: REW meet de spanning over weerstand R. Weerstand R is bekend in REW, dus REW weet de stroom door R en systeem1. REW meet ook de spanning over systeem1. REW weet dus zowel de stroom door als de spanning over systeem1. REW kan dus de impedantie van systeem1 bepalen (welke niet afhangt van weerstand R!).

In jouw voorbeeld waar een weerstand van 8 Ohm gebruikt wordt om "meer diepgang" te krijgen, gebeurt het volgende: de impedantie van systeem1 wordt samen met weerstand R gebruikt om de frequentie response van systeem2(!) te eq-en (ten koste van ca. 6dB output in de hogere frequenties).

Ik hoef dus niet naar mijn speakers + 100 Ohm weerstand (=systeem2) te luisteren, want ik weet dat systeem1 beter klinkt... wink ;)

Capisce? happy :)
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)