Forum > Geluid

Versterker vermogen meten

(23 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
19-4-2016 21:16
Ik snap dat ook nooit, die discussie en toch weer.

Ik zeg het voordat ze beginnen, en als er dan toch rode ledjes op de mixer branden,
doe ik nog één keer duidelijke waarschuwing: niet in het rood, dan snappen ze dat over het algemeen wel.
zou dat komen door mijn duidelijke waarschuwing of door mijn uiterlijk? laugh :D

Dj's zijn net kleine kinderen of honden, gewoon duidelijk zijn met je commando's.

Zelf denk ik dat bij sommigen de oorzaak van het rood draaien voor een gedeelte ook zit in hun pa,
welke gewoon te kort schiet voor de toepassing, of niet goed ingeregeld staan.
Nul DB op de mixert is bij mij ook nul DB in de versterkers.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
19-4-2016 21:36

Rekal schreef:

Heb totaal geen idee wat ik er van mag verwachten!
Grappig om deze tekening van mijn broer weer boven water te zien komen. Wat kun je ervan verwachten? Helaas viel deze kast ons erg tegen, zowel in diepgang (daarvoor is de hoorn tekort) als in akoestische output. Later hebben we de 'echte' earthquake van 90 cm diep gebouwd, welke beduidend harder ging. Ik zou deze kast alleen bouwen wanneer je van plan bent meerdere kasten te bouwen, anders ben je beter af met een grotere hoorn.

Gr. Daniel
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
19-4-2016 21:53
DJ's die in het rood draaien kunnen niet mixen en zijn technisch niet onderlegd, vaak wel erg creatief. Eigenlijk een soort muziekanten. laugh :D Het gaat fout na de eerste plaat, de tweede wordt dan iets harder ingemixt omdat ze volume gebruiken om de eerste weg te drukken. Tel vijftien platen door en je hebt een probleem. Het gaat niet om de kleur van de ledjes of het getal wat er bij staat maar de beleving van een artiest die verdwijnt in zijn eigen wereld. De kunst om van plaat tot plaat dezelfde hoeveelheid energie(loudness) te behouden hebben ze niet.
Zodra zo'n lokale held zelfstandig een eigen plaat produceert komt het begrip gainstructuur naar boven en is tijdelijk een kleine verbetering waarneembaar, die helaas weer verdwijnt zodra de 3 flessen Sambuca van de rider genuttigd worden. razz :p

PA's beveiligen tegen dit soort klanten gaat je niet lukken met enkel electronica, je hebt een mannetje nodig die de hele avond het volume terugschroeft op een 2e mixer en opnieuw begint met dit ritueel zodra er een wissel van DJ's is.
Een compressor/limiter die de hele avond stevig mee staat te doen haalt niet alleen het volume omlaag maar drukt ook het gemiddelde vermogen van de (toch al plat gemasterde) platen omhoog. Dan is het niet hard maar staan je drivers wel te roken en ga je vanzelf weer harder omdat je door de overdreven compressie de punch(klap in je maag) kwijt bent.
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
19-4-2016 22:37

Daniel schreef:

Rekal schreef:

Heb totaal geen idee wat ik er van mag verwachten!
Grappig om deze tekening van mijn broer weer boven water te zien komen. Wat kun je ervan verwachten? Helaas viel deze kast ons erg tegen, zowel in diepgang (daarvoor is de hoorn tekort) als in akoestische output. Later hebben we de 'echte' earthquake van 90 cm diep gebouwd, welke beduidend harder ging. Ik zou deze kast alleen bouwen wanneer je van plan bent meerdere kasten te bouwen, anders ben je beter af met een grotere hoorn.

Gr. Daniel
Fijn dat zeg je nu, haha.
Brandhout dus!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)