Forum > Geluid

Combineren van PA-set en surround-set

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
24-4-2014 03:48
Stel even:

je hebt een laptop met daarop al je films (via netwerk) en een externe 7.1 geluidskaart (ESI Gigaport USB 8 kanalen).

Je laptop gebruik je voor het draaien met traktor en van de geluidkaart gebruik je 2 stereo kanalen die ik naar mijn nuo5 stuur
De master van mijn nuo gaat naar een processor, van die processor naar 2 aparte eindversterkers die een sub(2X), top(2X) set aanstuurt (hoog en laag aparte versterkers)

Stel dat je nu ook nog een aparte surroundversterker (hifi) hebt staan die op zich FrontLinks,FrontRechts,Center, Rear2L, Rear2R aanstuurt.
(andere aparte hifi luidsprekers)

Is het nu mogelijk om die PA set (met gebruik makend van de processor en die 2 eindversterkers en zonder kabels te moeten switchen) te integreren in de surroudopstelling waarbij de 2 Subs dienen voor het laag van de films (duhh...) en de tops Rear1R,Rear1L worden?

Ik kom er niet uit qua bekabeling en/of moet je een 8in/8uit processor hebben?

Het is dus de bedoeling om in dezelfde kamer een Pa-set van 2sub/2top te integreren in een 7.1 surround opstelling vertrekkende vanuit een laptop met traktor voor het mixen en anderzijds afspelen van HD-films via de ESI GIGA-port

Kan iemand even de bekabeling voor mij schetsen?
If you can't beat them join them...
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
24-4-2014 11:18
Zonder kabels switchen gaat het (denk ik!) niet lukken. Het hangt er een beetje vanaf hoe je de externe geluidskaart kan instellen. (ik heb hier geen ervaring mee)

Hoe ik het me voorstel:

Laptop met film --> Geluidskaart -->
--> Linksvoor, Rechtsvoor, Center, Linksachter2 Rechtsachter2 --> Surroundversterker --> bijbehorende speakers.
--> Sub --> PA versterker --> Subwoofers.
--> Linksachter1 rechtsachter1 --> PA versterker --> Toppen.

Gewoon muziek afspelen moet wel met deze opstelling lukken. Maar ik neem aan dat je voor het mixen met de Nuo5, 2 aparte stereo uitgangen (fullrange) gebruikt van de geluidskaart? (voor deck1 en deck2?)

Als dat laatste klopt moet je echt de hele boel omgooien. (de aansluitingen bij de geluidskaart, maar ook de crossover moet er weer tussen voor de subs en dergelijken)

Het kan zijn dat ik de situatie niet goed begrepen heb, of dat er wel oplossingen zijn. Dit is zoals ik het voor me zie. We proberen elkaar alleen maar te helpen nietwaar happy :)
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
24-4-2014 12:07
In traktor kan ik de kanalen kiezen die ik naar mijn nuo stuur (2X2 van de 8kanalen) Geen probleem...

Waar ik evenwel vastzit is dat voor PA de Nuo (master) 2 kanalen (L&R) uitstuurt naar de processor die daar dan gesplitst worden naar hoog (2Xtop) en laag (2Xbas), voor surround moet dit evenwel 3/4 kanalen worden: 2XTop wordt Rear1R/Rear1L en 2X Sub wordt apart LFE kanaal.

Hoe je die 2 (PA en Surround) kunt integreren met elkaar zonder kabels te switchen is mij niet duidelijk (als het uberhaupt mogelijk is?)

Kan je dit niet doen met een Xilica 8in/8uit Vanuit de geluids kaart (8) stuur je alles naar de xilica (8in)/ en dan switch je softwarematig tussen PA en Surround modus en dan van de 8 uit xilica naar de desbetreffende eindversterkers?

mvg
If you can't beat them join them...
FridgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 24-2-2024
Berichten: 138
24-4-2014 12:14
volgens mij moet dat wel werken audax. Wel een dure oplossing....
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
24-4-2014 18:50
Is er een mogelijkheid zonder xililica 8in/8uit ?
If you can't beat them join them...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
24-4-2014 19:24
Welke processor heb je?
2 in, 4 uit?
Dan is het nooit mogelijk zonder kabels te veranderen, immers wil je in plaats van je processor als crossover te gebruiken je geluidskaart (of eigenlijk de software) je subkanaal laten genereren.
Anders kan je nog overwegen om de output te splitsen van je geluidskaart.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
24-4-2014 20:50
Zou iemand de bekabeling voor me willen schetsen want kom er niet uit...

Welke processor heb je hiervoor nodig ?
If you can't beat them join them...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
25-4-2014 07:48
Nogmaals, welke processor heb je? Welke versterkers?
Heeft je hifi versterker ook een volledige pre amp out?
Wil best schetsen, maar niet met volledige info.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
25-4-2014 09:57
De meest belangrijke vraag is al gesteld; heeft je versterker pre-amp out???

Heb deze zelf ook zo gebruikt. Mijn HT-receiver stuurde de "gewone" kamerluidsprekers aan en de pre-amp uit gingen naar 3x master DX2000 voor mijn 5.1 opstelling en stuurden 4x RB-12 (front en rears) 1x Peavy 12 MXT (als center) en 1x American audio PS-1802 aan.....

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ondanks we vrijstaand woonden, de buren hier niet blij mee waren (en mijn vrouw trouwens ook niet laugh :D laugh :D ). Dat was ook de reden dat mijn "man-cave" ontmanteld is, wat PA-gedeelte betreft en het weer netjes naar de opslag verhuist is shut up :X
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
25-4-2014 15:30
Een gedeelte van het materiaal dient nog aangeschaft te worden

Je mag uitgaan van een 7.1 geluidskaart, 2 PA versterkers, een nog aan te schaffen processor, 2tops (rear1), 2bas (sub), een surround receiver met aparte pre in en uitgangen (7.1), hifi boxen voor FrontR, FrontL, Center, Rear2,

De boel aansluiten zodat de Sub/Top kan gebruikt worden voor het mixen via traktor en nuo5

EN

De sub/top set in surround-mode rear1 R+L en de subs LFE worden

EN

als het even kan zonder steeds kabels te moeten switchen ( je zal natuurlijk het sub/top setje wat moeten temperen tov de hifi boxen maar dat lukt wel met de gain)

Vriendelijk dank voor een duidelijk schema (mailen kan natuurlijk ook)

mvg
If you can't beat them join them...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)