Forum > Zelfbouw Speakers

Keuze zelfbouw of kopen

(33 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
18-2-2014 21:21

Frank76 schreef:

HK zou ik zeker NIET kiezen, klinkt nooit lekker.
Dat roep jij altijd wel erg hard, maar dat is natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Ik heb alleen maar HK setjes en vind het geluid juist wel erg lekker.

Bovendien krijg ik regelmatig spontane complimenten over de geluidskwaliteit, dat wil ook wel wat zeggen natuurlijk. Meestal krijg je alleen commentaar als het geluid echt heel slecht is, zelden als het goed is.

Als je zou zeggen dat je bij HK niet de meeste power voor je euro krijgt dan geef ik je helemaal gelijk wink ;)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2052
19-2-2014 07:40
Met alle respect, maar als je als serieuze ondernemer een kroeg gaat runnen, ga je toch niet met 2e hands materiaal werken en al helemaal niet gokken met spul van de PA markt. Hooguit met een gebruikt setje van een gerenommeerd bedrijf.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
19-2-2014 08:44

Frank76 schreef:

Met alle respect, maar als je als serieuze ondernemer een kroeg gaat runnen,

cobussen schreef:

Overigens is het gewoon een hok om met vrienden te zitten en af en toe een feestje te geven.
wink ;) Clubmate II lijkt me een prima setje hiervoor
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2052
19-2-2014 09:51
Eerst is het een kroeg en dan een illegale zuipkeet... wink ;)

Edit: Wat Hk betreft: ik hoor zelden of ooit HK lekker klinken. Kan natuurlijk aan de technicus liggen, maar zie hier ook zaken voorbij komen, zoals het topic over bijbouwen van een sub, waarbij blijkt dat de HK baskast volledig is getuned op 80 HZ en dus eigenlijk alleen maar bedoeld is voor de beleving.
HK zoals ik ken: overdaad aan 80 Hz laag, geen midden en veel te schel.
En dat is niet gebaseerd op 1 ervaring of een ervaring met 1 bedrijf.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
19-2-2014 10:15
ik heb 1 keer een vergelijk gedaan tussen dit DAP setje en een vergelijkbaar HK setje, moet zeggen dat de bass van de HK iets strakker klonk (in de winkel) maar t hoog van de DAP vele malen prettiger klonk, vandaar de DAP, wat de verkoper niet begreep ;-)

Ben er tot nu toe nog erg tevreden over, heb nu twee van deze setjes en werkt prima tot een mannetje of 75, groter hebben we toch niet.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
19-2-2014 11:01
Zal er ook aan liggen welke serie van HK dan. Mijn Lucas setjes kun je zeker niet beschuldigen van te schel hoog, de Actor DX misschien wel als je 'm te hard zet voor de zaal.

Ik heb echter ook de PR:O serie eens beluisterd en daar was ik helemaal niet van onder de indruk. Ook heb ik een tijdje terug de LINEAR5 serie op een feestje gehoord en dat was ook niet om over naar huis te schrijven.

Daarnaast ben ik ook niet tevreden over de beveiliging van de sets, heb toch al een aantal keer kapotte speakers gehad (al valt dat de laatste jaren wel mee) en dat vind ik eigenlijk niet kunnen in dat segment.

Als ik weer eens ga investeren in nieuwe speakers zal ik ook echt wel verder kijken dan HK alleen maar ik ben er over het algemeen behoorlijk tevreden over.

@ Hans, ik heb ook weleens een soundmate 3 setje meegemaakt op een feest en dat klonk inderdaad helemaal niet verkeerd, maar na een paar meter hield het toch wel op bij die set...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
19-2-2014 11:16
het was een van de kleinste HK setjes, ik denk soundhouse one of zo, de Lucas is natuurlijk wel een andere prijsklasse ;-)

Voor mijn gevoel was DAP meer richting HIFI, en daarom reikt het miss ook niet zo ver, en HK echt PA
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
19-2-2014 19:12

Frank76 schreef:

Met alle respect, maar als je als serieuze ondernemer een kroeg gaat runnen, ga je toch niet met 2e hands materiaal werken en al helemaal niet gokken met spul van de PA markt. Hooguit met een gebruikt setje van een gerenommeerd bedrijf.
Oh, op de pa markt kun je geen serieuze setjes kopen?
Nee joh, al die grote verhuurders verhuren alleen maar troep shut up :X

Tuurlijk is er wel eens iets kapot, maar mijn ervaring is dat dat eigenlijk altijd heel netjes met de verkopende partijen wordt opgelost.
En ik weet van de pa markt van achter de schermen ietsje meer van dan hier op het forum getypt wordt.

Kijk als je afspreekt lage prijs zonder garanties, of een redelijke prijs met garanties,
de deal ligt helemaal bij jou op de pa markt, je kunt altijd afspraken maken en iedereen die er staat zijn alle gegevens van bekend en gemakkelijk terug te vinden. Het is geen rommel markt of zo.

Juist op de pa markt heb je een zeer goede kans om een prima set voor amper een kwart (en veel minder) van de nieuwprijs te vinden. Zeker op het gebied van boxen en versterkers.
Boxen omdat men die grote dozen liever niet weer mee naar huis neemt, en versterkers omdat de hele verhuur aan het overstappen is op licht gewicht. In een vaste installatie maakt het niet zoveel uit wat een versterker weegt, toch?
Er stonden vorig jaar bijvoorbeeld twee V5000's voor 200 euro per stuk en die zagen er nog keurig uit.
Nah, bijna 2x2000 watt voor 200 euro en een bekende betrouwbare versterker.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
21-2-2014 18:30
PA markt is dan misschien wel wat meer een risico; heb daar zelf ook wel slechte (maar ook zeker goede) ervaringen mee.
Je moet wel weten wat je koopt want anders heb je natuurlijk meer kans om een kat in de zak te kopen..

De opmerking van Frank kan ik alleen niet helemaal plaatsen; ik ken bijna geen enkele serieuze ondernemer die géén 2ehands spullen aanschaft.. Natuurlijk heb je met nieuw garantie enzo, maar als ondernemer moet je toch ook de kansen van 2ehands materialen zien; meer materiaal voor minder geld, dus meer mogelijkheden/winst!

Kan natuurlijk ook anders uitpakken, dat snap ik ook wel.. maar om nou meteen te roepen dat een serieuze ondernemer niks 2ehands koopt is misschien wat kort door de bocht imo.

Dap Soundmate setjes zijn overigens ook erg leuk voor wat je ervoor betaald! En het grote voordeel dat je garantie hebt dat het allemaal 100% werkt. Pas alleen wel op dat je iets koopt dat voldoende vermogen heeft of het vooraf in de signaalweg te beveiligen want mensen krijgen het altijd stuk zeg maar ;-)).
If it ain't Dutch it ain't much...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 2052
21-2-2014 19:55

Daniel-sound schreef:

De opmerking van Frank kan ik alleen niet helemaal plaatsen; ik ken bijna geen enkele serieuze ondernemer die géén 2ehands spullen aanschaft.. Natuurlijk heb je met nieuw garantie enzo, maar als ondernemer moet je toch ook de kansen van 2ehands materialen zien; meer materiaal voor minder geld, dus meer mogelijkheden/winst!
Ik praat hier over een serieuze horeca ondernemer. Die hebben namelijk totaal andere interesses en kwaliteiten. Dat je als audiobedrijf eens wat gebruikt koopt, is logisch. Je hebt immers zelf voldoende kennis en kunde om juist in te schatten wat je koopt en wat de eventuele kosten zijn voor reparatie.
Een horeca ondernemer moet gewoon zorgen dat zijn zaakjes in orde zijn en zorgen dat het spul draait, liefst daarvan gewoon de verantwoording bij een audio ondernemer leggen, daar zijn we immers voor.
Inschakelen op zaterdagmiddag en het werkt niet, binnen 2 uur iets anders dat werkt zodat de tent door kan draaien.

Al eens een horeca ondernemer met cola of bier van een der duitse buurtsupers gezien? En ook daar is niks mis mee, is best te drinken, maar ook dat wil met niet.

Wat betreft de PA markt, je moet daar gewoon veel geluk hebben, veelal is het cash betalen, garantie tot je het vast hebt gepakt en risico koper als er iets mee is.
Een horeca ondernemer zou ik niet aanraden om daar te gaat shoppen als ie niet donders goed weet wat ie koopt. Dan liever nieuw (garantie) budgetzooi dan gebruikt met veel risico.
Maar goed, dat is dan mijn mening.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)