Forum > Geluid

DAP Pro Soundmate 1 verloren? of nog te redden

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Har07Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2013
Laatste: 14-11-2013
Berichten: 3
10-10-2013 10:56
hoi allen,

omdat ik, tot mn dochtertje werd geboren, vaak thuis en op locatie feestjes gaf en muziek draaide
is mij gister gevraagd op school bij die kleine(nu 5 jaar oud) of ik 'even wilde kijken'
naar de installatie want die doet niet meer wat hij eerder wel kon.

Nu heb ik misschien het geluk dat er bij mij in 8 jaar gebruik nooit iets kapot is gegaan of wist ik gewoon wat mijn spul aankon en tot welke grens ik kon gaan?
Nu lijkt het er op dat een vrijwilliger vorig jaar wat te enthousiast is geweest.

Er staat een complete Dap pro soundmate 1.
Het versterker gedeelte is in de subwoofer ingebouwd en bestaat uit 3 aparte power-versterkers.

Dit set is wel een wat oudere versie, ik heb wel eens zelfde set wat nieuwer gezien en is bijna 'tzelfde gebouwd.
Tegenwoordig heeft zo'n nieuw set Limiters op elke aparte versterker gezet. Simpel met lampje bovenop, net als een stoplicht.Groen is goed, rood is .. enz.

Het zal er wel een reden opzitten wink ;)

Ik heb het set gisteren getest maar het moment dat ik vanaf het mengpaneel het muziekvolume naar een kwart opvoer,
(geluid wat uit de speakers komt is dan ongeveer een goeie 60 db, als een tv die wat hard aanstaat)
vallen beide monitorspeakers uit.
Subwoofer met zijn eigen versterker gaat braaf door maar het geluid uit de monitorspeakers probeert na seconde of 5 weer te hervatten zonder succes (, voor een halve seconde en valt meteen weer uit)
Als ik het volume op het mengpaneel naar een minimum terugdraai hervat t geluid weer maar wanneer ik het ook maar een beetje opvoer precies zelfde, uitvallen tot volume terug is gedraaid?

Volgens handleiding;
Hoofdstuk Versterkers
1x Power output Subwoofer 300 W (Mono) / 8 Ω at 1% THD
2x Power output per Satellite 150 W / 4 Ω at 1% THD

Zijn die 2 kleinere versterkers echt naar god of is dat van binnen met een reparatie / vervanging van eea. nog te redden?
Zo niet?
In de handleiding van t set staan 3 mogelijke set-ups, mono, stereo en dubble Soundmate1,
maar als ik 1 van mijn eigen versterkers meeneem om de (misschien) defecte te vervangen kan ik dan nog wel in een opstelling de subwoofer gebruiken?
Bijvoorbeeld vanaf mengpaneel naar mijn versterker en 1 kanaal of beide door te lussen naar die Soundmate subwoofer? Of gaat t dan zo vertragen dat t storend is?

Wel een nadeel dat ik thuis nooit heb moeten klooien door defecten of storing want ik heb nu geen idee.
Ik ken alleen die bananenstekkers van vroeger bij mn pa op t podium en daar kon je alles aan elkaar haken en doorlussen zonder problemen, het zag er niet uit maar werkte altijd feilloos op soms 8 kanalen met 8 pa versterkers voordat t naar de eindversterker ging...
als je 't weet, weet je meer dan ik...
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 390
10-10-2013 17:20
Ik heb het idee dat de versterker niet meer naar een hogere voedingsspanning schakeld of indien niet ingebouwd er echt iets mis is met de versterk modules.
Har07Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2013
Laatste: 14-11-2013
Berichten: 3
11-10-2013 02:23
het moment dat t geluid vanaf t mengpaneel naar ongeveer een derde van zijn volumeknop gaat
dan vallen beide monitorspeakers even uit, met vanuit de subwooferkast waar de 3 versterkers in zitten,
een zacht tikgeluidje, nog niet eens een klik.
Als ik dan niks doet, blijft het geluid uit de monitors afwezig, subwoofer gaat gewoon door met zijn deel maar die heeft zn eigen versterker.
Af en toe hoor je dan weer een zacht, wat hoog tikje vanuit de versterkerkast maar geluid monitor links en rechts blijft afwezig.
Als ik dan t volume een klein stukje terugdraai hervatten de monitorspeakers weer met geluid, zolang t volume zo laag blijft.

Bij t harder zetten zelfde verhaal in herhaling.

Ze hebben de geluidsinstallatie morgenmiddag nodig met afsluiting kinderboekenweek of iets dergelijks en ik denk maar over mn hart t strijken en 1 van mn eigen versterkers mee te nemen daar t geluid van mengpaneel heen te sturen, pa speakers zijn 150W bij 4 ohm p/stuk, mn kleinste versterker is 2x200W bij 4 ohm en een lus naar de subwoofer die t nog wel doet, of praat ik nou te makkelijk?

T laatste wat ik wil is dat morgen mn eigen spullen naar god gaan maar om nou mn hele installatie daar heen te slepen voor 20 minuten zingende en dansende juffen?!? (zo lekker zijn ze nou ook weer niet razz :p )
als je 't weet, weet je meer dan ik...
Har07Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2013
Laatste: 14-11-2013
Berichten: 3
11-10-2013 02:40

dexter schreef:

Ik heb het idee dat de versterker niet meer naar een hogere voedingsspanning schakeld of indien niet ingebouwd er echt iets mis is met de versterk modules.
Edit Mod: Dré: URL verwijderd. Linken naar andere webshops is een overtreding van de forumregels.
halverwege de blz. staat een foto van de achterkant opengemaakt, waar samen de 3 versterkers zijn ingebouwd op de achterplaat van de subwooferkast.

In de handleiding wordt maar gesproken over 1 (F6A hoofd-)zekering maar als ik m openmaak moet er toch meer in zitten?
Wat er aan papier enz. ooit bij is geleverd is natuurlijk allang verloren gegaan daar op een basisschool maar ik vond de ( Soundmate 1 ORDERCODE D3213, enige die ik op internet heb gevonden) handleiding wel erg beknopt maar het zij zo voor nu.
als je 't weet, weet je meer dan ik...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
17-10-2013 09:18
Klinkt een beetje alsof er je speakers in je toppen niet helemaal lekker zijn..

Meer volume -> meer uitslag en als je spoel dan kortsluiting maakt op je magneet schakelt het relais vd versterker de belasting af om zichzelf te beschermen..

Frontje vd kast afhalen en eens voorzichtig voelen of de speaker aanlopen y/n
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)