Forum > Algemeen Forum

Gezocht: Sparring partner # DTV

(211 reacties. Pagina 2 van 22)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
3-10-2013 18:21
@Niekje:
Jouw visie ben ik het zeker niet mee eens.
Starten met een bodemprijs kan enorm tegen je gaan werken, daar kom je nooit meer vanaf. Hoe kan je het verantwoorden dat je eerst voor 20 euro per uur werkt en over een jaar voor 35 euro per uur. Idem voor de verhuurprijzen.
Scherp en marktconform zijn en jezelf profileren door je toegevoegde waarde is wat anders. Een stap extra doen voor de prijs van een collega kan natuurlijk wel.

De rest onderstreept wel mijn vermoeden, maar dat wil niet zeggen omdat ik nu fulltime ga, dan ik ineens 50 mille kan uitgeven om alles te vervangen.
Geen enkele kermis hier in de regio is overigens aanleiding voor inhuur van spullen of een drive-in show.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
3-10-2013 18:35

Frank76 schreef:

@Niekje:
Jouw visie ben ik het zeker niet mee eens.
Starten met een bodemprijs kan enorm tegen je gaan werken, daar kom je nooit meer vanaf. Hoe kan je het verantwoorden dat je eerst voor 20 euro per uur werkt en over een jaar voor 35 euro per uur. Idem voor de verhuurprijzen.
Dat is simpelweg marktaandeel kopen, en is helemaal geen bijzondere manier om aan werk te geraken hoor...
Zeker zoals jij aangeeft als nieuwkomer met vooral oudere apparatuur te werken.
Als je in de toekomst je equipment allemaal vernieuwd hebt kan je het ook naar de klant toe verantwoorden dat je wat duurder wordt...

20 euro per uur is trouwens wel errug weinig hoor... daarmee houd je er na aftrek van al je onkosten nog geen minimumloon aan over.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
3-10-2013 19:15

Frank76 schreef:

Timothy schreef:

Dus je materiaal verzorgen en ook een duidelijke meerwaarde creëren met dit materiaal.
Dat klinkt toch als: zorg maar dat je met nieuw aankomt...
Verzorgd is het zeker, technisch 150% in orde, maar het is wel zichtbaar gedateerd en gebruikt.

Voor de rest overigens een bruikbare bijdrage.
Je klant leert je in eerste instantie kennen via wat hij van je ziet. Als dit 'zichtbaar gedateerd en gebruikt' materiaal is, terwijl hij wat verderop nieuw materiaal aantreft, dan weet je toch wel wat hij gaat kiezen.

Hij zal maar pas je aanpak appreciëren eens hij eenmaal met je gewerkt heeft, maar daarvoor moet je je wel eerst 'verkopen'. Ofwel doe je dat dan met goedkoop 'spectaculair' nieuw materiaal (met kans op uitval en geen show dan), ofwel doe je dat met degelijk materiaal (maar moet je ook investeren om dit materiaal er perfect te laten uitzien.
(Denk maar aan volgend dilemma: welk zou je kiezen: Iemand die met een oude PAR64 afkomt, polish van de behuizing is dof, maar lamp geeft veel licht OF iemand die afkomt met een mooie ledpar 56 van Showtec, mooi armatuur en veel goedkoper. In eerste instantie kiest iedereen voor het nieuwe en moderne, dus krijg je met je oude PAR 64 geen kans om te bewijzen dat je lamp meer licht geeft dan die ledpar. Je gaat wel je kans (soms) krijgen wanneer die PAR 64 er ook al/nog gelikt uitziet. Dit is typisch een marketing-verhaal)
Vandaar mijn stelling om ook te kijken naar het nieuwe (en eventueel goedkopere) materiaal (differentiatie) om jezelf eerst in een markt te plaatsen en een zekere ervaring/reputatie op te bouwen. Daarna is het kwestie van de klant mee te nemen in jouw verhaal en hem te overtuigen van jouw kwaliteiten. (En hopen dat het product of de dienst die je levert natuurlijk ook marktconform is...)

Ik zou ook niet onmiddellijk van in het begin een lagere prijs aanbieden om me zo in de markt te plaatsen (tenzij je natuurlijk het doet met minder kwalitatief materiaal, cf. mijn differentiatie-stelling) want het is inderdaad heel moeilijk en vaak onbegrijpbaar voor een klant dat je plots voor hetzelfde materiaal/voor dezelfde dienstverlening plots meer gaat vragen. De klant verwacht immers eerder een getrouwheidskorting, dan een getrouwheidsopslag wink ;)
Je moet je van in het begin marktconform plaatsen. Eens rondkijken naar je 'echte' concurrenten en je ook aan hun tarieven aligneren. En dan het belangrijkste: netwerken...
Starten met contacten leggen bij enkel verenigingen en natuurlijk van in het begin je best doen zodat de mond-aan-mondreclame echt zijn werk gaat doen...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
3-10-2013 19:34
Voor mij is het geen optie om te gaan werken met zwaar budget materiaal. Financieel niet om het aan te schaffen en uit het oogpunt van de gewenste kwaliteit niet.
En gedateerd is meer het model spot, dan het uiterlijk. Want men komt echt niet in de schuur kijken wat er nu precies staat. En als je al "buiten" komt, dan kan men al zien dat die spot keurig licht geeft, de kleuren goed zijn gekozen en de spot prima is gericht.

Dus wat is zichtbaar gedateerd...
Verenigingen hebben geen geld, aanschrijven of aanspreken heb ik al meerdere malen gedaan, komt nauwelijks iets uit.

Netwerken, tja, leg maar eens uit, hoe doe je dat. Wat is dat nou eigenlijk, dat beroemde netwerken?

Een babbeltje maken met een relatie op een borrel, vragen of alles nog naar wens loopt?
Relaties tevreden blijven houden en goed van dienst zijn?
Jan en alleman aanspreken op beurzen, een elevator pitch houden en vragen of je concullega niet kan wieberen? (maar dan op een nette manier uiteraard)

Vertel het maar.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
3-10-2013 22:00
Als je een keer voor 20 per uur aan het werk gaat voor een klant, zal hij je daar altijd aan houden.
20 kan je wel voor een keer voor een collega doen, maar niet voor een eindklant.
Daar kan je niet van leven op de lange duur.
Zelfs niet als je 40 werkuren per week kunt schrijven.

Voorbeelden van gratis netwerken:
Tijdens een opdracht zie je iemand naar je werk kijken,
hup praatje.
Tijdens het tanken kijkt er iemand naar de reclame op je bus
hup praatje
Tijdens een draaiavondje komt toch altijd de zaaleigenaar wel even bij je langs
hup praatje.
Gewoon elke gelegenheid aangrijpen, je weet nooit tegen wie je spreekt!
Het is mijn tweede natuur om zo de dag door te komen wink ;)
de PA beurs in Houten is daar ook een leuk voorbeeld van; ik sta de hele dag te lullen met iedereen en ik word er echt niet slechter van.

Wat betreft nieuw aanschaffen:
Als je geen geld hebt, kan je niets aanschaffen, lenen is helemaal uit den boze, je komt alleen maar dieper in de crisis.
IK heb geen geleend geld in mijn bedrijf en ik bestel nooit iets wat ik niet kan betalen.
Ook betaal ik elke leverancier binnen 3-5 dagen na de levering. Alles wat hier staat is van mij.
Ik heb ook geen grote voorraden van apparaten. alleen het noodzakelijke.
Een vol magazijn is helemaal niet interessant, en eerder dom in deze tijd.
Vrijwel elke leverancier in Europa kan binnen enkele dagen je materialen leveren.

Vergeet ook niet dat de hele crisis voor een groot deel veroorzaakt word door te veel geleend geld.......
Als je toch een beetje smoel wilt verbeteren, verkoop dan bijvoorbeeld gewoon lekker je 402's iets onder de prijs, neem je verlies, verder niet meer over mauwen, en je hebt weer lekker wat geld in je pootjes.

Twee privé auto's, wat een luxe als je niets te makken hebt.
waarom, waarvoor?
Ok de kinderen moeten naar school, maar dat hoeft niet in twee auto's tegelijk.
Ik zou er een weg doen, en lekker een busje er voor in de plaats nemen.
De luxe auto kost alleen maar geld, een zakelijke auto kost je vrijwel niets.
en bijvoorbeeld een leuke caddy kost echt geen 5000 euro voor 1500 kun je al aardig uitzoeken, idem transporters T4.
Ik weet een forum lid wat lekker aan de weg is aan het timmeren, en hij rijd in een T4 van zeker 5 jaar ouder dan die van mij laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
3-10-2013 23:04
Klopt het dat je je vooral richt op de installatiemarkt? Lijkt me hopeloos: in de horeca gaat het slecht (dus weinig vraag naar nieuwe installaties) en in de bouw is weinig werk (dus veel aanbod door installateurs). Ik denk dat je je aandacht moet verleggen naar andere markten: bijv. reparaties (kun je dat?). Er wordt weinig geinvesteerd in nieuw, maar de spullen die er staan moeten wel blijven werken en veel goede reparateurs zijn er niet. Of particuliere installaties? (TV, hifi, wifi, PCs, ...?)

Mijn strategie (als hobbyist): Beperk je aandachtsgebied tot waar je het meest succesvol in bent. Verkoop/ruil apparatuur die je niet vaak inzet voor apparatuur die je wel gebruikt. Je kunt je dan vol profileren in waar je goed in bent. Ik doe bandjes en alleen dat. Ik heb geen DJ spullen en geen licht. Als ik wil kan ik elk weekend vol aan de bak (maar dat wil ik niet, want ik heb een fulltime baan die goed verdient en een gezin). Is er toch DJ spul of licht nodig, dan schakel ik een collega in en doen we de klus samen. Verder, zoals eerder gezegd, geen schulden maken en je niet vastleggen aan vaste kosten, maar dat deed je al.

Vwb tarieven: als je goede (misschien oude) spullen hebt die volledig betaald zijn (en misschien zelfs economisch al afgeschreven) wat is er dan op tegen om (net) onder de marktprijs opdrachten aan te nemen? Alle opdrachten die je zo binnenhaalt, zijn omzet (en omdat je weinig/niets afschrijft ook direct inkomsten). Als je goede spullen hebt, kun je dit best een tijd volhouden (langer dan de bedrijven met dikke leningen voor het nieuwe spul). Tja, je concurrenten zullen het niet leuk vinden.

Beste oplossing zou zijn als je een (parttime) vaste baan zou kunnen vinden (wees niet te kieskeurig), waarnaast je bijklust met je bedrijf (desnoods tegen lage tarieven). Dan kun je deels doen wat je wilt en komt er ook geld binnen. Net genoeg binnenkrijgen is altijd beter dan niets.
't is maar een hobby...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
4-10-2013 08:01
Die auto blijft een hekel punt.
Waarom 2 privé auto's?
Ten eerste omdat we die altijd al hebben gehad, de ene voor het werk van mijn vrouw (een panda) en de andere om geld mee te verdienen. De panda trekt geen aanhanger en geen caravan. Een caddy is veel te klein en te licht, bovendien geen gezinsvervoermiddel.
Indien echte noodzaak, moet er 1 auto uit, maar welke dan? Of mijn vrouw kan niet naar het werk, of als zij werkt kan ik niet gaan werken.... Knap lastige keuze dus.
Vervangen van de Volvo kan alleen voor een goede bus met dubbele cabine en die koop je niet voor 1500 euro... Bovendien levert de Volvo dat niet eens op.
Die Volvo kost geen geld, die levert geld op. In tegenstelling tot een zakelijke auto, als ik die nu aanschaf, kost die juist geld. Zeker als ie echt zakelijk is en ik er niet prive in kan rijden.
Ook een bestelbus zal prive blijven en voor het gezin moeten worden gebruikt.
De Panda de deur uit en een Caddy kopen is ook niet echt een optie, dan rijd mijn vrouw veel te duur en ik daarnaast ook.
@Tom, dat vrijwel niets kosten van een bedrijfsauto heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Praatje hier en daar doe ik zeker ook, maar koude acquisitie via telefoon, langs rijden of op beurzen is echt niet mijn ding, helaas.

@PvG:
Juist installatiewerk zit nog markt in, er zal altijd blijven vervangen worden, vroeg of laat. Dat kan ook minimaal zijn icm met onderhoud. Verhuur ga je hier in de regio geen droog brood mee verdienen. Er is teveel aanbod en te weinig vraag. Hobby-isten verpesten de markt door tegen belachelijke prijzen te verhuren.
Als ik onder de markt ga zitten, dan heb ik een uurloon van 2 euro.
Parttime werk is vrijwel niet te krijgen, zeker niet met mijn opleiding (HTS Bouw). Laaggeschoold werk wil men geen HTS-er hebben, hooggeschoold werk heb ik de verkeerde opleiding voor. Heb er al dik 200 sollicitaties op zitten...

Wel erg interessant, de meningen van mensen liggen soms mijlen ver uiteen!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 8-5-2024
Berichten: 230
4-10-2013 09:07

Frank76 schreef:

Praatje hier en daar doe ik zeker ook, maar koude acquisitie via telefoon, langs rijden of op beurzen is echt niet mijn ding, helaas.
Toch is hierdoor veel te halen, dit moet je gewoon leren door het te doen. En zorgen dat je goede referenties hebt die jou willen helpen. Als jij een goede klus neerzet voor bedrijf X dan kan die er ook makkelijker voor zorgen dat je bij bedrijf Y ook een klus mag doen.

Wat ik nog niet heb gelezen en waar meestal ook wel wat te halen is: verlaag je inkoop...probeer je eigen leveranciers, en kijk naar nieuwe leveranciers.

Zorg dat je gevonden kan worden, zorg dat je goed ingeschreven staat in de telefoongids in de juiste rubrieken, als je een website hebt, zorg dat die netjes is en goed te vinden is op internet.

Als je wat nieuw spul op voorraad hebt, zet het op marktplaats oid, is het verkocht dan koop je gewoon weer opnieuw in.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
4-10-2013 09:18
Maar als je geen of nauwelijks referenties hebt of kan noemen (doordat ze bijvoorbeeld van een collega zijn)?

Inkopen bij leveranciers is zo enorm lastig. Ik heb in de achtertuin een enorm grote winkel staan met roze logo en belachelijk lage prijzen.
Veel leveranciers kunnen mij niet voordeliger leveren dan die roze jongens verkopen. En dan betaal ik bij de leverancier verzendkosten en moet ik enkele dagen wachten, rijd ik naar die shop, dan heb ik het binnen een half uur!
Inkoop verlagen is dus geen optie, de marge is compleet weg door enkele webshops. Die bestellen pallets, containers of parallel import tegelijk, ik koop een paar stuks. Dat is natuurlijk voor een leverancier niet heel interessant.
Dat wil niet zeggen dat ik dat niet probeer en geen goede contacten heb, maar de verkoopprijzen zijn erg laag en liggen onder druk. Ook bij leveranciers moet je je eerst bewijzen...

Nieuw op voorraad is daardoor niet lonend, losse verkoop sowieso niet.

Mijn website is op orde, het bezoek ervan nog niet. Ik ben redelijk vindbaar, maar wat zoekt men precies?
En zoekt men wel via internet? Of doet alleen de particuliere koopjesjager dat?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-10-2013 10:42
Soms is het een kwestie van geduld hebben en een beetje geluk.
De beste reclame, na de cookies dan waarmee je wordt doodgespamd op internet is nog steeds, van de ene klant naar een potentieel andere klant. Doe jij je werk goed, dan wordt dit gezien en verder verteld. Wordt je vaak gezien, dan gaan mensen je herkennen! Kennen ze je niet, maar hebben ze wel van je gehoort of hebben ze je gezien, dan herkennen ze je wel, en menen je te kennen, dan wel herkennen.

Dit geeft een soort van vertrouwen, "oww wij zien bedrijf X zovaak, en horen goede verhalen, dat zal wel goed zijn.

Een stukje uitstraling kan daar zeker aan bijdragen, kom jij met nette spullen voor de dag.. zit alles in nette kistjes, werk jij geordent en lever jij je klussen volgens afspraak, dat waarderen mensen.

Ik ben daar in 2011 mee begonnen, grootdeel van de verhuur voorraad terug brengen tot een minimum aan verschillend materiaal.
Klant A welke enkele malen per jaar een zelfde setje huurt, krijgt dus ook altijd hetzelfde setje..
Klant B welke enkele keren per jaar huurt, maar wel telkens een ander budget heeft, krijgt ook elke keer hetzelfde, maar dan op een creatieve manier te gebruiken, de ene keer iets meer dan de andere keer, afhankelijk van budget.

Ik heb geen racken meer vol met allerlei versterkers met verschillende vermogens, ik heb nog maar 2 type versterkers, ik heb niet 10 verschillende speakers.
Hetzelfde geld voor de verlichting, Ik heb racken vol met dezelfde LED schijnwerpers, Racken vol met hetzelfde LED movingheadje.
Ik heb niet tientallen effecten, beams lasers, spots en andere discolampen.

Met hetgeen ik heb, kan ik creatieve plaatjes maken, afhankelijk van budget en mogelijkheden maak je een totaal plaatje.

Nu alles vervangen is uiteraard geen optie, maar je bedrijf opzetten, klanten werven, groeien en een viesie hebben en je doelstellingen bijstellen, daar gaan enkele jaren overheen. In die jaren kom je jezelf nog wel eens tegen, stel je je doelstellingen bij, of sla je misschien wel een hele andere weg in.

Op dit moment je bedrijf profileren tussen de rest is gewoon lastig, zeker als je al even bezig bent. Je ziet af en toe van die bedrijfjes die er ineens zijn.. vaak van korte duur, maken de markt kapot door schunnig lage prijzen, maar wel met nette apparatuur. Hobbymatig begonnen, centjes verdient dmv vast werk en alles voor de hobby investeren. Toch maar een inschrijving bij de kvk, en dan op een gegeven moment het niet meer kunnen combineren met vaste baan en of wat tegenslagen hebben gehad en er genoeg van hebben!

Dat is misschien ook een landelijk probleem, iedereen mag zich zo maar ondernemer noemen, inschrijven bij de kvk en je kunt beginnen! Met alle gevolgen van dien. Je zult als "serieus" bedrijf dus moeten concurreren met de hobby bedrijfjes. Zeker die jongens/ meisjes die het naast hun vaste baan doen, vinden het allang mooi, dat ze kosten dekkend werken.

Verzekering zullen ze nog wel eens geregeld hebben, maar pensioen enz hoeven zij niet op de bouwen, dat doen ze al via de vaste baan! Zij hebben dus ook een aantal voordelen en kunnen de prijzen hierdoor laag houden!

Zolang hier niet wat aan wordt gedaan, en iedereen maar kan "hobby bedrijven" Blijft het voor de serieuze "bedrijfjes" en dan vooral de kleine ondernemers gewoon lastig om met dergelijke hobby bedrijfjes te concurreren.

Aan de andere kant, zit het ondernemen echt in je... dan komt het er meestal ook wel uit!

Ik ben ooit eenmaal bij het uwv geweest, ik was klaar met mijn duale opleiding.. kon niet door een deur met de eigenaar van het bedrijf waar ik toen werkte.. Bij het voortgangs gesprek heb ik aangegeven dat ik wel wilde blijven werken, maar dat ik betaald wilde worden naar mijn opleidings niveau.. Ik was daar leerling en had met 2 jaar mijn papieren voor Filiaal/ bedrijfsleider. Dat wilde meneer niet, dus werd mijn contract niet verlengd.

Ik was 20 jaar toen, ben eenmaal bij het uwv geweest op gesprek.. de koffie was niet goed, mijn contact persoon zat er als een zak hooi en de regeltjes en andere onzin waar ik aan moest voldoen stond mij zo niet aan.. plus de uitkering was ook nog een lachetje.. dat ik vriendelijk bedankt heb en weer ben gegaan!

Ik heb een aantal maanden voor mijzelf gezorgt en bedacht wat ik wilde, daarop heb ik mij ingeschreven bij de kvk en ben een opleiding small Business en retail management gaan doen. Vanuit hier heb ik mijn hobby bedrijfje uitgebouwd en ontwikkelt.

Alle opdrachten voor de opleiding heb ik zoveel mogelijk binnen mijn ondrneming gedaan, mijn eindscriptie ging over het overnemen van een bedrijf. Met steun vanuit school, en mijn accountant die ik in de hand heb genomen.. Heb ik ook daadwerkelijk die onderneming overgenomen.

In het begin was ik nogal sceptisch over de opleiding.. ondernemer ben je of ben je niet, dacht ik altijd.
Als ik nu bekijk hoeveel ik er geleert heb.. en toepas in het dagelijks "ondernemen".

Maar ondernemen is een stuk, gedrevenheid, doorzettingsvermogen, inzicht, maar ook zeker geluk, de tijd mee hebben (en dat kan op allerlei manieren) de crisis is per definitie niet negatief! En je omgeving moet er ook klaar voor zijn. Soms is de totale markt al verzadigd, of is er zelfs veel teveel aanbod tov de vraag.

Hoe graag je ook wilt, hoe zeer je je best ook doet, soms wil de markt gewoonweg niet.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)