Forum > Newbie Forum

Hoe de volgende plaat te bepalen?

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
11-1-2013 07:40
Mag ik zeggen dat ik je uitleg waardeloos vind?

Bpm matchen aan de hand van de bpmcounter, ja hoor. Ook al staan er dezelfde nummertjes, dan nog kan het uit de pas lopen.
Inmixen zelf? Je knalt gewoon de fader omhoog? Of laat je die standaard op open staan ofzo?
Instarten als de beat begint, maar dan aan de hand van het display? Uhuh. Zou je dat niet doen aan de hand van wat je hoort?
Zou je niet eerst een startpunt maken op de eerste beat of een bepaald punt? Of knal je vanaf 0:00 lukraak de plaat erin, hoe deze ook begint?

Dit is ook geen extra hulp, dit zijn wel de simpelste basics (en onvolledig), maar nog lang niet voldoende om goed te draaien.

Ik zou zeggen gooi een cd dj voor de grap eens achter een draaitafel, kijken hoe hij zich dan denkt te redden zonder display. Andersom zou niet zo heel moeilijk moeten zijn op wat feeling problemen na.

Verder sluit ik me in dit topic aan bij wat Tom zegt. Veel muziek luisteren, zorgen dat je veel platen goed kent.
En eigenlijk kom ik dan bij de volgende vraag aan de ts. Waarom ben je gaan draaien? Ik ben het juist gaan doen omdat ik altijd het idee had dat ik bepaalde platen in mijn hoofd al mixte of het idee had dat bepaalde platen goed zouden samengaan in een set.
Als je je serieus afvraagt wat je als volgende plaat moet draaien, moet je je misschien ook serieus afvragen waarom je uberhaupt aan het draaien begint. Affiniteit met de materie is wel zo handig als je er iets mee wilt doen.
pom pom
Dj rdStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2009
Laatste: 21-5-2014
Berichten: 33
13-1-2013 17:00
Kennis van muziek en publiek is zoooo belangrijk.

Indien je allround draait is het mooi om 'kort' te draaien en veel te wisselen in stijlen.
Dit kan je doen door 2 nummers met ongeveer dezelfde stijl in elkaar te mixxen, of door transistions en loops te maken.
Zo kun je bijvoorbeeld goed van 130 bpm naar 107.
Dit kan alleen maar door veel oefenen en kennis van muziek. Tot die tijd is presenteren ontzettend belangrijk.
Indien je geen mooi bruggetje kan maken van house naar rnb of oldies, kun je sfeer creeeren door microfoon gebruik.
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
20-3-2013 13:23
Ik weet het, het is al een wat ouder topic, toch nog een kickje hierop:

--Frank-- schreef:

Wat ik mij vaak afvraag als ik een DJ zie draaien is, hoe bepaalt hij nou welk volgend nummer hij opzet??

veel mensen zeggen welleens dat dit 'het gevoel' is, maar wat houdt dat nou werkelijk in?
Is het zo dat jullie gewoon in je CD koffer rondkijken naar een volgend nummer, of komt dat ene plaatje ineens
in je op als je staat de draaien?? Het lijkt me immers niet dat jullie alles op verzoek draaien...

Dus nu de vraag, hoe maken jullie een perfecte mix, en hoe vinden jullie dat ene nummer dat daar zo prachtig in past?
Gaat het wel om de perfecte mix, of speelt er toch nog iets anders mee????

Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de situatie, ik draai anders op een bruiloft dan op een "bloomindale-achtige"-party in een strandpaviljoen. Veel is al gezegd, maar meest belangrijke is toch toch het "aanvoelen" van het publiek, zien waar ze op reageren.

Daarbuiten is een uitgebreide kennis van muziek belangrijk, je wilt een avond opbouwen en er een paar echte knalmomenten inhebben die ervoor zorgen dat de dansvloer volstaat. Dat zijn ook de momenten die mensen zich herinneren als ze aan een avond terugdenken.

Dat opbouwen leer je door ervaring en ontwikkel je dit in de loop der jaren. Soms weet je gewoon welke plaat lekker "past" aan de andere... Door het ene nummer te draaien denk je automatisch aan "ah-dat-past-er-ook-wel-lekker-bij".

Natuurlijk moet ik techniek ook noemen, maar met de voorgaande zaken hoeven je heus geen perfecte loops te hebben, je eigen remix ter plaatste te maken, echt niet beatsynchroon over te gaan in een beatmix van 30 seconden of cut &dry (dropmix) van het een naar het andere nummer. Maar het is leuk (en ook wel van enige meerwaarde) als je die techniek beheerst. Ik doe altijd een paar "kunstjes" die ik zelf op de avond bepaal en op het moment dat de dansvloer goed gevuld is. En juist door het niet teveel te doen, valt het op en wordt er op gereageerd.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
20-3-2013 17:44
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 29-3-2013 17:31
ook nog een kleine toevoeging ter overdenking:

De meeste DJ's mogen bij mij thuis eerst eens een rondje weggeven in muziek.
Of "slechts" eerst maar eens een kwartiertje draaien op een echt feest.

Ik zie haal dan zo de foute dj's eruit die thuis veel aan het oefenen zijn op het mixen en effectjes maken.
90% aandacht voor hun gear,
en slechts 10% aandacht voor hun publiek.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
29-3-2013 14:44

Tom schreef:

ook nog een kleine toevoeging ter overdenking:

De meeste DJ's mogen bij mij thuis eerst eens een rondje weggeven in muziek.
Of een "slechts" eerst maar eens een kwartiertje draaien op een echt feest.

Ik zie haal dan zo de foute dj's eruit die thuis veel aan het oefenen zijn op het mixen en effectjes maken.
90% aandacht voor hun gear,
en slechts 10% aandacht voor hun publiek.
Hahaha, ik herken een mede-"rimpel-o-saurus" in je antwoord laugh :D laugh :D laugh :D
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)