Forum > Geluid

Arm SynQ XTRM-1

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JosimarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2013
Laatste: 30-8-2013
Berichten: 4
15-2-2013 23:06
Vorige week toevallig aangelopen tegen 2x Synq OEM-draaitafel, hiervoor Gemini's PT2400.
Sowww, wat een beesten zijn die SynQ's !
Speling op de armen valt ook reuze mee, vreemde is alleen dat ik bij 1 van de draaitafels de arm niet in balans krijg.
Van alle kanten de arm bekeken en betast maar zie er niets vreemds aan.
Zat nu bij New Line te checken en zag daar het volgende bij het OEM Contragewicht:
"Let op: Gedurende korte tijd is de "Super OEM bak" draaitafel geleverd met een arm van een andere legering (zwaarder). Hierdoor was een zwaarder contragewicht nodig. Voor die specifieke reeks is dit contagewicht NIET geschikt!"

Ik denk dus dat 1 van de 2 draaitafels van dit type is, maar blijkbaar zit er een "verkeerd" contragewicht op (tsja, tweedehands, dus je weet nooit wat er allemaal mee is uitgevoerd).
Iemand ervaring hiermee, is een zwaarder contragewicht ergens te verkrijgen of iemand een idee hoe dit op te lossen (anders op de een of andere manier extra gewicht achter in de arm stoppen denk ik?)
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
16-2-2013 00:16
De kans dat iemand er een nieuwe verkeerde contra gewicht voor aanschaft is zeer klein.

Als de lagers vast zitten door gedraai aan de stelschroeven dan is een ander contra gewicht geen oplossing.
Je ziet er ook niks aan hoor.

Als er niks krom is met de cardan dan kan afstellen prima werken. Maar kun je dat zelf?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
JosimarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2013
Laatste: 30-8-2013
Berichten: 4
16-2-2013 01:24
Hoi Nijhuisr,
Dank voor de snelle reactie.
Ja, het lijkt me ook inderdaad wel sterk dat er een verkeerd contragewicht op zit, maar je weet het maar nooit.
Als je met afstellen bedoeld de arm met contragewicht, dwarscompensatie en hoogte goed te krijgen dan ja, dat lukt me normaal wel. In balans lukt alleen als het gewicht helemaal achter op het puntje van de arm zit en er bijna afvalt.
Bij de andere SynQ geen probleem.
De stelschroeven is een ander verhaal, als ik het zo in het forum lees kan ik daar beter niet aanzitten.
Ik zie trouwens niet dat er aan de stelschroeven is gedraaid, in ieder geval geen beschadigingen door een "hobbyist".
In mijn idee ga je met de stelschroeven ook niet het evenwicht van de arm veranderen of zie ik dat verkeerd? Want je kunt toch niet de arm in horizontale richting verplaatsen daarmee?
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
16-2-2013 10:14
Je hebt natuurlijk al geprobeerd de contragewichten en elementen/naalden uit te wisselen tussen de tafels?
(misschien is je ene element verzwaard?)

Edit:
Wat voor naalden/elementen gebruik je?
Als je headshells hebt met losse elementen eronder geschroefd, zitten ze op dezelfde positie tov de toonarm?

Synq`s zijn inderdaad lekkere tafels, de enigste reden dat ik teruggegaan ben naar Technics is dat ze niet zo goed gedempt zijn.
(ze pikken meer omgevingsgeluid op..)
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
JosimarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2013
Laatste: 30-8-2013
Berichten: 4
16-2-2013 11:47
Thanks, dit forum werkt goed!
Ik heb voor het gemak nu 2 banana's erop gezet, kan niet mis gaan zou je zeggen. Inderdaad eea. uitgewisseld, maar hij blijft topzwaar. Heb nu op gevoel het contragewicht maar zover mogelijk naar achteren geplaatst en de hoogte zo laag mogelijk. Kwa geluid lijkt dat ok, maar kloppen doet het niet wink ;)
Ze zijn trouwens voor thuisgebruik dus ik hoef er niet meer veel mee te sjouwen en ja ik kan me voorstellen dat hij wat meer bijgeluiden geeft, de pootjes zijn inderdaad iets stugger.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
16-2-2013 20:15
Heel bijzonder... geen idee wat er mee is..
Met banana`s kan weinig mis zijn.

De pootjes zijn niet het hele probleem van het lawaai, tik maar eens zachtjes met je vingers op de behuizing of op je lp en je hoort het veel harder terug over je speakers dan bij `n Technics..
Die laatste heeft een veel zwaardere platter en de hele behuizing zit vol kunstof waardoor alles veel beter gedempt wordt.
Ik zou wel een Technics willen hebben met de aandrijving en functies van een Synq...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
18-2-2013 10:46
PUR! ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SuperflyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2008
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 57
24-2-2013 00:36
Heren.

Is het contra gewicht niet even onderling te wisselen dan weet je gelijk of het daar in zit.
En als je het er af kan halen, leg je het even op de keuken weegschaal, kan je zien of je even zwaar zijn.
Het is maar een idee!

Marcel
JosimarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2013
Laatste: 30-8-2013
Berichten: 4
26-2-2013 18:09
Yep, alles verwisseld, omgedraaid, gemeten en vergeleken.
Arm 2 is topzwaar, lijkt of er een extra gewicht in de arm zit.
Tegengewicht zit nu helemaal op het puntje van de arm, net wel/niet op het juiste gewicht.
Niet ideaal, hoop dat ik nog een gouden tip/idee tegenkom, want het blijft vreemd
In ieder geval erg bedankt voor het meedenken.
Of anders toch maar gewoon een nieuwe bij Newline kopen denk ik happy :)
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 694
26-2-2013 18:36
Liggen de serienummers van je tafels ver uit elkaar?
Misschien dat jij toevallig een tafel hebt waar die zwaardere toonarmgewichten op horen te zitten, door de afwijkende metaal-legering van de toonarm.
Het zou kunnen zijn dat als je het Dre lief vraagt dat hij misschien wel voor je kan uitvinden wat het contragewicht van die afwijkende serie zou moeten wegen...en of dat nog ergens te krijgen is..
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)