Forum > Geluid

Amp rack eindelijk helemaal klaar

(679 reacties. Pagina 53 van 68)
Moderator(s): Dré
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
26-11-2012 17:23

CyberDance schreef:

Tip: In ampracks met open achterkant nooit ventilatiepanelen gebruiken maar blindpanelen !
Omdat?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
26-11-2012 17:36
netter uiteraard en betere luchtcirculatie.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
27-11-2012 11:20
Blindpanels of ventilatiepanels maakt in dit geval niet uit. De rackkast had de locatie al, en om een of andere reden zijn ze de zijpanelen en achterpanelen kwijt geraakt (komen wellicht nog eens boven water). Rack is dus eigenlijk rondom open.

Vraag me af in hoeverre die blind panels echt verschil maken in het geval de kast wel dicht was geweest aan de zijkant?

Wat zit erin, van boven naar beneden:
1x Dateq SPL-2 limiter om de DJ in toom te houden
2x Audac R2 matrix mixer, met fiber connectie aan elkaar gelinkt
1x Eurolite SBM-16 krachtverdeler
1x Eric Audio DLP3224 processor t.b.v. bovenzaal
3x Eric Audio HA1800 t.b.v. bovenzaal, 2 voor top, 1 voor sub
1x Eric Audio DLP3224 processor t.b.v. benedenzaal
2x Eric Audio HA1800 t.b.v. tops benedenzaal
2x Eric Audio HA2200 t.b.v. subs benedenzaal
1x Ecler HZA4-70 t.b.v. omroepsysteem binnen (verschillende zones)
1x Ecler HZA4-120F t.b.v. buitenspeakers (omroep) en speakers loungetent
1x Ecler DLA600 100v converter
1x Eric Audio CA2002 versterker voor omroephoorns buiten (werkt samen met de Ecler DLA300
Waar zit de cut op dit apparaat?
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
20-12-2012 21:55
Hier een rackje van mij. Wordt gebuikt om een kleine Pa-set met 2 fullrange en 2 monitoren aan te sturen en soms voor een drive-in show.

1 Voorkant
2 Voorkant
3 Achterkant
4 Achterkant

Maar met dit rackje heb ik het probleem van de verschillende koelrichting van de 2 amps.
In dit topic las ik dat koeling omdraaien not done is. Kan iemand de schadelijkheid van het omdraaien van de koeling een Behringer EP bevestigen. Kan ik bijvoorbeeld met een extra ventilatortje aan de voorkant van de koeltunnel dit euvel ondervangen?

Ik heb nu één HE achter open gelaten, naast 4HE aan ventilatiepannelen. Ik heb het gevoel dat de ventilatieplaten weinig airflow toestaan, waardoor automatisch de warme lucht aan de achterkant van de Reloop wordt aangezogen voor de koeling van de behringer. Iemand creatieve ideeën?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
20-12-2012 22:16
Als ik zo eens in de roosters van je vertekerfrondjes en ventilatoren kijk, is een goede schoonmaakbeurt van de versterkers ook op handen wink ;)
Of is dat gezichtsbedrog?

Omkeren van ventilatoren zou ik heel voorzichtig mee zijn, want als je van binnen kijkt, dan blaast de ventilator recht in het koelblok, draai je hem om, zuigt hij de lucht uit de hele versterker, dus in mindere mate uit je koelblok.
Want zeker bij de Behringer is dat luchtkanaal zo lek als een mandje.
Althans zo was het bij de EP2500 van binnen.

Als je de achterklep van je rack laat, zal je geen problemen ondervinden van koeling in twee richtingen.
Maar maak je hem dicht dan blaast de ene versterker de ander in, dus loopt de temperatuur meer op in versterker twee.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2057
21-12-2012 08:58
Waarom een compressor in een versterkerrack?

Verder vind ik het jammer dat je de voeding hebt aangesloten met kroonsteentjes, in plaats van een stekkerblokje in het kistje te plakken.
Wat is de reden dat er geen buitenkant op de speakons zitten? Zo zijn ze niet vergrendeld lijkt me? De behringer kun je dan beter op de rood/zwarte terminals aansluiten...
Niet goed, wel hard!
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
21-12-2012 22:56

joepurlings schreef:

Waarom een compressor in een versterkerrack?
Stukje rudimentaire randapparatuur happy :)
Niet logisch voor een standaard amprackje, dat snap ik (en kon eigenlijk wachten op die reactie). Vroeger gebruikte ik de compressor op de FOH omdat ik nog geen effectenrack had, en ik 't prettig vond om uitschieters van de -voornamelijk uit de amateurklasse afkomstige- zangers wat te drukken. Nu doet ie nog prima dienst als limiter. Blijft daar mooi zitten totdat er een crossover in komt.

Wat is er mis met kroonsteentjes? Ok, niet de charmantste manier, maar wel weer makkelijk te wijzigen. Ik heb er aan zitten denken om de kabels te solderen en af te werken met een krimpkousje, maar dan maak je het wijizgen van dekabels weer wat lastiger. Ik heb zelf een hekel aan klonten kabels achter in je rack omdat je 1 verdeelblok hebt, en dan nog een stuk of wat bij elkaar gebonden eurosnoeren (die standaard allemaal 1,5 meter zijn).
Voor mij als hobbyist is dit een prima (Lees:lekker goedkope) oplossing, aangezien ik hier nog een shitload aan loze eurosnoeren heb liggen.

PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
22-12-2012 09:13
Mbt de koeling: monteer de amp die achter uit blaast boven. Warme lucht stijgt op, dus dan heb je aan de achterkant minder kans dat deze in de aanzuiging van de andere amp terecht komt. Aan de voorkant is meer vrije ruimte, dus daar zal de warme en koude lucht voldoende mengen.
Als je per se paneeltjes aan de achterzijde wilt monteren, zul je de luchtstromen moeten scheiden tot buiten de panelen: je kunt bijv een horizontaal paneeltje maken tussen amps en ventilatiepaneeltjes. De lucht wordt dan meer gedwongen eerst door de ventilatiepanelen te gaan ipv meteen de andere amp in ("de weg van de minste weerstand").

Mbt kroonsteentjes: wees je er van bewust dat de huis/tuin/keuken-kroonsteentjes slechts 10A mogen hebben... Met deze amps is dat niet direct een probleem, maar met het type "ik kan ook lassen" wel.
Enne, je gebruikt toch wel kabelschoentjes hè?

Edit: door het verwijderen van de trekontlasting van de speakons, belast je de aders daar waar de schroefjes in de kabel prikken (zeker omdat je geen adereindhulzen gebruikt). Dat wordt vroeg of laat opnieuw kabelstrippen op locatie (en misschien sluiting en een kapotte amp). Er zijn ook haakse speakons.
't is maar een hobby...
Kvdb013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-7-2012
Laatste: 15-7-2018
Berichten: 109
22-12-2012 09:57
Met betrekking tot het kroonsteentje en dat je vind dat de kabels te lang zijn, je kunt natuurlijk ook zelf kabels maken. De onderdelen kosten enkele euro's. Heb ik ook gedaan en dan alles met 3x2,5mm2 .
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
2-1-2013 02:06
Ik ben meestal wel gewend wat in te lezen over de installatie en gebruik van mijn apparatuur. Ik heb geen technische opleiding of iets gedaan, dus moet het meestal van mijn autodidactische vaardigheden hebben happy :) Maar waarom ik nog nooit op het idee ben gekomen om me eens te verdiepen in de ins en outs van kroonstenen, geen idee. Van kleins af geleerd om met die handige 'schroefdoosjes' te werken, denk ik. Ik vraag me af wat de kans is dat in zo'n amprack, die - in mijn geval- niet zo veel trek en duwwerk te verduren krijgt, een kroonsteek of speakon losraakt, maar dat de mogelijkheid, hoe klein ook, er is had ik me nog niet gerealiseerd ashamed :$

Om eerlijk te zijn, Peter, heb ik in de situatie op de foto geen kabelschoentjes gebruikt. Is dat vooral ter voordeel van de trekontlasting, of heeft dat ook te maken met het contactoppervlak van de kabel?

Als ik de snoeren aan mekaar soldeer, met een krimpkousje erover, speel ik dan op safer, of moet ik dan toch gaan voor een verdeeldoos en schuko's?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)