Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw subkasten sub115

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
5-11-2012 14:49

Frank76 schreef:

Tal van onze speakers hebben geen bracing, maar functioneren uitstekend, zonder enige paneelresonantie etc.
Bij subs is bracing niet bedoeld ter voorkoming van paneelresonanties (die resonanties liggen ver buiten het werkgebied). Bracing bij subs is wél bedoeld om het doorbuigen van panelen te voorkomen ("wall flexing").

Goede bracing maakt het verschil tussen een sub die stil staat op z'n plekje terwijl alles om hem heen beweegt of een sub die vrolijk met al die bewegingen mee doet (waarbij ondertussen ook nog eens energie verloren gaat die anders bij had kunnen dragen aan de SPL).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
5-11-2012 14:52
En dank je niet dat dat gewoon paneel resonanties zijn? Niet in de zin van een resonantiefrequentie van de plaat of de speaker, maar domweg trillingen?
Maar ook geen enkel probleem mee, maar dat druist vast in tegen alle theorien. En het is echt niet zo dat hier "zomaarinelkaargeflanste-ennietberekende" kasten staan.
Secuur ontwerp, secuur gebouwd en kwalitatief hoogwaardig, waar menig merk een puntje aan kan zuigen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
5-11-2012 15:32

Frank76 schreef:

En dank je niet dat dat gewoon paneel resonanties zijn?
Niet echt nee. Het paneel vervormt simpelweg onder invloed van de drukverandering. Net zoals ik een raam in kan duwen waardoor het vervormt (terwijl de frequentie waarmee ik dat doe niet in de buurt komt van de resonantiefrequentie van die glasplaat).
En het is echt niet zo dat hier "zomaarinelkaargeflanste-ennietberekende" kasten staan.
Secuur ontwerp, secuur gebouwd en kwalitatief hoogwaardig, waar menig merk een puntje aan kan zuigen.
Niemand in dit topic heeft het tegenovergestelde gezegd...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
5-11-2012 15:37

Dré schreef:

Niemand in dit topic heeft het tegenovergestelde gezegd...
Maar je suggereert wel dat een subkast zonder bracing per definitie niet goed zou zijn omdat er dan tal van problemen zouden ontstaan.
Ook ik heb subkasten zien wandelen, een multiplex kopie van een EV S181. Naar mijn idee vooral vanwege het relatief lage gewicht en de downfiring woofer.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
5-11-2012 15:43

Frank76 schreef:

Dré schreef:

Niemand in dit topic heeft het tegenovergestelde gezegd...
Maar je suggereert wel dat een subkast zonder bracing per definitie niet goed zou zijn omdat er dan tal van problemen zouden ontstaan.
Als jij "het kan beter" tips ziet als "als je dat niet doet dan is je product niet goed" dan is dat geheel voor je eigen rekening.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
5-11-2012 16:01
En zo kunnen we lang discussieren.
Mijn mening is dat de bouw van de TS hier behoorlijk wordt neergehaald, daar waar het eigenlijk niet zo slechts is.
De plaats van de handvatten heeft ie vooral zelf last van!
Het ontwerp wat naar mijn mening veel belangrijker is, dat houd ie ofwel angstvallig geheim, of hij durft niet meer toe te geven dat het maar een lucky shot is.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 1-5-2024
Berichten: 134
5-11-2012 20:57
Als een paneel vervormt of trilt dat komt dat omdat er energie ingestoken wordt, door de driver dus.
Nu is het rendement van een magneet luidspreker al niet om over naar huis te schrijven, en worden alle trucs uit de kast gehaald (letterlijk en figuurlijk) om zoveel mogelijk dB's uit de geleverde watt's te halen.
Wat is er nu simpeler dan de panelen van een (bas)kast zo stijf mogelijk te maken zodat alle geleverde energie ook daadwerkelijk zoveel als mogelijk in geluidsproductie wordt omgezet?
Dit is volgens mij eerder een tegeltjes-wet dan hogere fysica wink ;) .

Gr, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
5-11-2012 21:03

Frank76 schreef:

En zo kunnen we lang discussiëren.
Mijn mening is dat de bouw van de TS hier behoorlijk wordt neergehaald, daar waar het eigenlijk niet zo slechts is.
Hoe weten we dat het niet slecht is?
De benodigde info om dit te kunnen beoordelen word hier ons ondanks herhaalde vragen niet gegeven.

Ik vind als je een speaker post in dit gedeelte van het forum, en je pretendeert ook nog dat je een professionele speaker bouwer bent,
dat je met zo'n afwerking kritiek kunt verwachten.
Als het een prototype betreft, vraag ik mij af waarom je er vier bouwt op de zelfde wijze,
en als je een pro bouwer bent, zul je toch op zijn minst de info voor de gebruikte speaker en en bijbehorende rekenwerk moeten kunnen delen als je meningen en/of advies wilt hebben.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
5-11-2012 21:04
Vooralsnog weten we nog steeds niet hoe de TS de afmetingen van de kast en poorten heeft bepaald en welk type driver hij gebruikt...
Edit: Tom, dacht hetzelfde... wink ;)
't is maar een hobby...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
6-11-2012 10:31
Bracing is een must voor zowel sub- als topkasten. Ik zie liever een kast van 15 mm berken met flink wat versterking, dan een 18 mm kast zonder versterking. Een slimme constructie zal ervoor zorgdragen dat de kast stijver én lichter kan zijn. In mijn luidsprekerbouw periode ooit een test gedaan met een slappe kast met twee 10 inch drivers. Hierbij zag ik de conus uitwijking letterlijk verminderen door de kastwanden stijver te maken m.b.v. lijmklemmen, hetgeen de mechanische belastbaarheid ten goede komt.

Overigens heb ik een prototype kast nooit afgewerkt. Zonde natuurlijk als je daarna met de autokrik aan het werk gaat ;-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)