Forum > Geluid

grote toppen keuze maken, welke en waarom?

(142 reacties. Pagina 12 van 15)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
19-10-2012 23:55

PvG schreef:

Mijn vraag was voor Jorrit ;-)
Ik heb al meerdere malen over vrx gespeeld. Ben wel benieuwd wat je van de set vind, wat mis je, wat is er juist wel aanwezig, is er enige mogelijkheid tot het bij dan wel wegdraaien van freq.s

In welke combi staat hij opgesteld, dan wel gehangen?

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Je speelt er bandjes overheen? waar heb je moeite mee om er goed uit te mixen, wat gaat juist weer erg gemakkelijk.

Ik hoor het wel, succes.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
20-10-2012 08:23

Watt-Xtra schreef:

Ik ben ook al een tijdje aan het proberen en hobbyen met een dubbel 10" kastje met 2 keer waveguide.. Gewoon stapelbaar.. idee van een cobra kast en line array, alleen dan niet onder hoeken te zetten en vliegbaar. Maar je zit dan altijd met een minimaal aantal per kant. Dus of dat de optie is...

Iemand ideeen of ervaringen? Ik hoor ze graag.
Jorrit, zijn de MP Audio kastjes niet iets voor jou, met name dan de HCB3. Compact maar heel krachtig kastje, met een zeer mooie klank.
www.mp-audio.be/
In NL verdeeld door Jackbass PA
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
20-10-2012 10:46

Subsystem schreef:

Watt-Xtra schreef:

Ik ben ook al een tijdje aan het proberen en hobbyen met een dubbel 10" kastje met 2 keer waveguide.. Gewoon stapelbaar.. idee van een cobra kast en line array, alleen dan niet onder hoeken te zetten en vliegbaar. Maar je zit dan altijd met een minimaal aantal per kant. Dus of dat de optie is...

Iemand ideeen of ervaringen? Ik hoor ze graag.
Jorrit, zijn de MP Audio kastjes niet iets voor jou, met name dan de HCB3. Compact maar heel krachtig kastje, met een zeer mooie klank.
www.mp-audio.be/
In NL verdeeld door Jackbass PA
Als ik dan naar het ontwerp van de cb3 kijk, krijg ik vraagtekens over de ontwerpkunsten van de ontwerper: 2 hoogdrivers naast elkaar...
Daarnaast is een lijntje middrivers naast de laagdrivers ook geen fijne ontwerpkeuze: de horizontale afstraling rond de x-over frequentie (1khz!) zou dan wel eens a-symmetrisch kunnen zijn voor links en rechts... Dit betekent dat je de boel actief moet aansturen en iemand als Timo moet laten komen om de boel af te regelen. Hmm. Zou niet mijn eerste keuze zijn. Edit: Timo wel maar mp-audio niet ;-)

Zo meteen opbouwen en soundchecken met de vrx, dus later meer.
't is maar een hobby...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
20-10-2012 12:32

PvG schreef:

Daarnaast is een lijntje middrivers naast de laagdrivers ook geen fijne ontwerpkeuze:
Had Dynacord ook niet zoiets? Toch niet echt de minste.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
20-10-2012 13:25

Frank76 schreef:

PvG schreef:

Daarnaast is een lijntje middrivers naast de laagdrivers ook geen fijne ontwerpkeuze:
Had Dynacord ook niet zoiets? Toch niet echt de minste.
Vroeger ja. Waarom heeft de cobra dat niet meer?
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
20-10-2012 23:56

Watt-Xtra schreef:

PvG schreef:

Mijn vraag was voor Jorrit ;-)
Ik heb al meerdere malen over vrx gespeeld. Ben wel benieuwd wat je van de set vind, wat mis je, wat is er juist wel aanwezig, is er enige mogelijkheid tot het bij dan wel wegdraaien van freq.s

In welke combi staat hij opgesteld, dan wel gehangen?

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Je speelt er bandjes overheen? waar heb je moeite mee om er goed uit te mixen, wat gaat juist weer erg gemakkelijk.

Ik hoor het wel, succes.
Soundcheck done.

Setup (door collega):
2x crown i-tech 9000
2x srx718 per kant
2x vrx932 per kant
De hele set op podium van ca 90cm hoog. Er staan per kant 3x srx718, maar de 3e sub wordt alleen als opvulling gebruikt om de toppen zo hoog mogelijk te krijgen. Toppen op frame, beide 0dB setting.

Coverband: Drums, toetsen, gitaar, bas en 3x vocals. Mijn mixer: presonus sl24.

Vorig jaar zelfde set, maar dan met xti4000's. De i-tech 9000 is een hele vooruitgang op het mid-hoog. Mid-hoog is prima, zowel mannenstemmen als vrouwen stemmen komen er lekker uit, over de rest heen.
Moest bij de vrouwenstem inderdaad wat 3kHz wegdraaien. Verder redelijk neutraal mid-high. Fijne brede horizontale spreiding (voor deze brede zaal). (Tenminste, nadat we de toppen achter 2 plasma schermen uit gehaald hadden...)
Ik vind de subs nogal boomy, snel aanwezig, snel rondzingen. Met mijn eigen set (4x dubbel 15" sub) krijg ik de kick strakker (maar minder hard). Ik lijk daardoor ook wat low-mid te missen, maar dat kan komen omdat ik gewend ben aan mijn 15" toppen. Ik denk ook dat de processing van de set vooral is afgesteld op disco werk (is core business van de collega). Misschien de kick gewoon maar 'ns zachter zetten...

Oordeel tot nu toe: mid-high goed en luid uit kleine kastjes. Sub hmm, gaat hard, maar ik hoor liever mijn eigen SA dubbel 15".

Morgen en dinsdag met publiek. Ben benieuwd hoe het mid-high zich houdt.
Als ik zelf een nieuwe set zou moeten(/kunnen ;-) ) kopen, zou ik waarschijnlijk op de vrx932 uitkomen. Passende subs zou ik nog niet weten, misschien srx715's?
't is maar een hobby...
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
21-10-2012 10:51
Ik kan je dat zeer simpel verklaren: de SRX718 is geen passende baskast voor de VRX932

De SRX718S en de VRX918S zijn optisch quasi gelijk op de vliegrigging na, daarom kocht veel volk de stukken goedkopere SRX. Nadeel hier is dat de 718S veel meer op sub getuned is, waar de 918S meer getuned is om een baskast te zijn. Deze kan je dan aanvullen met een SRX728S of een CSR82L subwoofer.

SRX715 is een topkast met 15" overigens, plus de SRX reeks is niet meer leverbaar :)
Wat ik je wel kan aanraden is een zelfbouwkast zoals wij ze hebben: 2x Beyma 15SW1300ND in een dubbel 15" reflexkast. Hier een 728S of CSR sub bij en je hebt een prachtig gecontroleerd klankbeeld.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
21-10-2012 12:29
Peter, hartstikke bedankt voor je eerste oordeel.

Als ik het goed begrijp staat de set dus ruim boven de 2,4 meter hoogte onderkant toppen? Dat is opzich al heel mooi.

Je oordeel over de bassen kan ik alleen maar beamen, zowel de srx718 als ook de vrx918 vind ik hier last van hebben! Ze klinken idd Boomy... Voor disco misschien leuk, maar om er een bandje over te mixen moet je aardig werken.

Itech 9000, al hele aardige versterkers. Ik heb gehoort dat de HD's echter een pak beter klinken. Story schijnt alle Itech eruit te hebben gedaan ivm vele problemen en het grote klankverschil met de HD versie

Ben benieuwd hoe het je bevalt met publiek.. Waar sta je van de week? Is er eventueel een mogelijkheid om langs te komen, mocht ik dat redden?
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
21-10-2012 14:11
Misschien zou je ook eens kunnen kijken naar Qube Audio.

Ik weet niet hoe het precies zit maar het merk Qube heeft een link met Renkus-Heinz. De BRH toppen lijken wel wat op de Renkus-Heinz CE-3 toppen. De gebruikte driver in deze kast is ook van Renkus Heinz.

Maar dit even terzijde..

Sinds een half jaar heeft mijn baas een Qube Audio line array systeem in gebruik en is er erg tevreden over. De opzet van het systeem lijkt erg veel op de JBL VRX. De Qube QSA 112 toppen werken met een 12" woofer en 3 1" drivers. Zie link in combinatie met de QSA 118S subjes kun je het systeem prima stacken. Met 3x sub en 2x top er bovenop heb je een goede hoogte en is het systeem goed in balans. Extra subje bijzetten gaat ook nog goed want de 2 toppen kunnen makkelijk 4 subs bijhouden.

Ook is er nog een dubbele 18 inch sub (QS 218).

Normaal wordt dit systeem verkocht met RAM Audio V-amp 4 kanaals versterkers. Maar ik denk dat het met LAB gruppen prima moet lukken.

Misschien is het wat voor je? Als je geinteresseerd bent mag je altijd eens komen luisteren bij een klus.

Mvg, Robin
Musicboys Entertainment
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
21-10-2012 14:37
Alleen jammer dat de Qube Audio versie het (met de DSP settings van de importeur) het niet haalt bij het origineel van Renkus Heinz.
Ik heb ze A/B vergeleken met onze set en was er niet over te spreken (dat was nog met een oude analoge RH controller op onze kasten, die ik later heb vervangen voor waanzinnig veel beter klinkende DSP settings, kun je nagaan...).

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)