Forum > Algemeen Forum

Verhuur managment software

(56 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
19-10-2010 21:15

JeroenVDV schreef:

Die software was met versie RMS24 gewoon amateuristischer dan wat een gemiddelde middelbare scholier met een goedkoop database-programma knutselt. Geloof wel dat ze met RMS25 heel wat op de schop hebben gegooid, maar "gebruikersvriendelijkheid" is een woord dat ze daar niet kennen en wat "workflow" betekent is volgens mij een even groot raadsel daar.

Zal best heel goedkoop zijn, maar ik denk dat je voor dat geld + alle extra uren die zo'n inefficiente workflow je kost een klein ICT-bedrijfje een op-maat gemaakt database systeempje laat maken. Er zit namelijk ECHT niks intelligents in, het is pure administratie software. Records lezen, schrijven, koppelen en queries uitvoeren.
Je weet hoe ik denk over RMS (versie 25 was in het begin qua bugs nog erger dan 24), maar zo makkelijk is het helaas niet.

Materialen, klanten en locaties uit een database oproepen en samenvoegen in een lijstje is voor iedere programmeur eitje, maar zodra er functies als voorraadbeheer etc om de hoek komen kijken wordt het toch allemaal wat lastiger in mekaar steken dan het lijkt. Geloof me. Been there, done that.

Mijn opzet was overigens wel om het volledig in PHP/Mysql op te zetten. Dat het mogelijk is weet ik (maak gebruik van een programma dat ook volledig zo opgezet is voor de ICT business), maar toch schrikt het een hoop programmeurs af.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-10-2010 21:28

CyberDance schreef:

Materialen, klanten en locaties uit een database oproepen en samenvoegen in een lijstje is voor iedere programmeur eitje, maar zodra er functies als voorraadbeheer etc om de hoek komen kijken wordt het toch allemaal wat lastiger in mekaar steken dan het lijkt. Geloof me. Been there, done that.
En ook voorraadbeher etc. is niks meer dan database-records bijhouden. Verbaas me echt over dat fatsoenlijke programmeurs zoiets simpels niet kunnen fixen. Gebruiksvriendelijkheid, workflow en user-interface, DAT is moeilijker. Maar volgens mij heb vooral jij daar juist weer goede kijk op.
Light Image
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
19-10-2010 22:58

Roytje schreef:

Greendiek schreef:

Ik heb gedurende stage's in mijn opleiding met verschillende systemen gewerkt. Het wordt ook wel omschreven als een MIS (Management Informatie Systeem) of FMIS (Facilitair Management Informatie Systeem).
Inderdaad een mooie opsomming van keuzefactoren. Welk systeem heb je het bedrijf van je stage dus uiteindelijk geadviseerd en waarom?
Het complete verslag wat ik toen heb gemaakt ben ik helaas door een crash van mijn computer kwijt geraakt, anders had ik deze graag naar je toe gemaild. Dit zijn de keuzefactoren van toen, even uit mijn hoofd genoemd. Er mist waarschijnlijk hier en daar nog wel een puntje.

De keuze is toen de tijd gevallen op: AGP-Rent. Dit omdat ik toen verschillende programma's heb vergeleken en deze op bijna alle gebieden het hoogste scoorde. De prijs viel toen de tijd ontzettend mee (eind 2007 of begin 2008, dit ben ik even kwijt).

Hoe de markt zich inmiddels ontwikkeld heeft durf ik je niet te vertellen. Het beste is om zelf de punten die jij het belangrijkst vind op een rijtje te zetten, en software onderling te vergelijken. Dit kan heel simpel door in een excel bestand alle programma's naast elkaar te zetten, en alle punten van belang onder elkaar. Zo kan je ieder product beoordelen met een cijfer, of - en + tekens. Ook heb je van veel programma's de mogelijkheid een demo-versie te downloaden. Dit zou ik zeker doen, om de praktijk te ondervinden. Op papier kan een programma er nog zo mooi en leuk uit zien maar je moet het zelf ondervinden (net als met speakers kopen...wink ;)) .
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
20-10-2010 11:09
Ik gebruik hier Wiversoft voor mijn facturatie. Prima software wat het een stuk makkelijk maakt. Ik gebruik niet de gratis versie, maar de basisversie. Voordeel van deze software is dat het erg goedkoop is en erg handig is als je groeit. Er zijn meerdere versie's en als je een duurdere versie wilt hoef je alleen maar het verschil bij te betalen, de extra features te installeren en het is klaar. Zo zit je niet met dingen omzetten en dergelijke.

Daarbij heeft Wiversoft ook een verhuur plug-in. Ik ken een paar bedrijven die deze gebruiken en schijnt goed te werken, en ook hier vind ik de prijs enigszins van meevallen.
VanhaperenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2010
Laatste: 14-10-2011
Berichten: 2
20-10-2010 16:00
Momenteel ben ik begonnen aan het ontwikkelen van een verhuur management systeem.
Dit doe ik aan de hand van de ervaringen en wensen van een eigenaar van een verhuurbedrijf.
Hij kreeg het niet voor elkaar betaalbare applicatie te vinden voor verhuur management dat voldoet aan zijn wensen.

Het pakket zal het volgende gaan bevatten:
- Klantenbeheer (CRM)
- Voorraadbeheer
- Beheer offertes / orders
- Planning
- Mogelijkheid koppeling Snelstart (binnenlopen orders in boekhouding)
- Export naar webcatalogus (in een latere versie)
- ...

Mochten meer mensen interesse hebben in het product en willen bijdragen in de vorm van het aanleveren van wensen en/of ideeën etc. dan hoor ik het graag.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
3-11-2010 16:56

CyberDance schreef:

Mijn opzet was overigens wel om het volledig in PHP/Mysql op te zetten. Dat het mogelijk is weet ik (maak gebruik van een programma dat ook volledig zo opgezet is voor de ICT business), maar toch schrikt het een hoop programmeurs af.
Grappig, dat is precies wat ik heb ontwikkeld voor een 3-tal grote verhuurbedrijven in de regio. Ook die waren de onlogische interface van het huidige pakket zat en misten belangrijke functies bij de overige bestaande software.

Momenteel ben ik aan het inventariseren wat de mogelijkheden zijn om met deze software als compleet pakket de markt op te gaan. We richten ons op de middelgrote verhuurder die overzicht wil hebben in zijn zaken. Meerwaarde van ons pakket is de online omgeving, dus zowel thuis als op kantoor, onderweg etc. met meerdere mensen je zaken beheren. Oorspronkeliijk is de software begonnen als planningsoftware, het is dus mogelijk verregaande personeelsplanningen te maken waarna medewerkers en freelancers op een overzichtelijke manier zien wat er wanneer van hen verwacht wordt.

Ik hoor veel dat dergelijke software erg duur is. Ik denk dat een online pakket het voordeel heeft dat bedrijven zich kunnen abonneren en dus een klein bedrag (onder de 80 euro) per maand betalen wat zich alleen al door het automatiseren van offertes/facturen maken terug verdiend.
Als je een beetje handig bent met excel klus je op een namiddagje een complete invoer sheet in mekaar met artikel, klanten en locatie"database"erachter, met daarbij de verschillende offerte/contract en factuur layouts. Dan is het kwestie van invullen en bijhouden. Voor simpele showtjes en verhuurwerkzaamheden heb je tenslotte niet meer nodig.

Nadelen:
* Geen voorraadbeheer
* Niet centraal, dwz veel losse files en minder overzicht.
* Agenda bijhouden in bijv. outlook voor het overzicht is redelijk noodzakelijk.
Ook personeelsplanning wordt lastig, financieel overzicht in een project ontbreekt (personeel houd je los bij van je inhuur, enz.) snel zien wat er beschikbaar is op een bepaalde datum kan niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk dan ook dat goede verhuursoftware haast noodzakelijk is en ben enigzins verbaasd over het kleine aantal reacties in dit topic.
Maar dat is MIJN mening...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
3-11-2010 18:41
Hoi Roy,

Ik ben wel benieuwd naar dat pakket van jou, wellicht dat je mij ff kan PMmen met een adresje voor demo login oid? Eens kijken in hoever mijn ideen hierin verwerkt zitten.

Als je een pakket gaat aanbieden naar het brede publiek moet het naar mijn idee wel schaalbaar zijn. Veel grote bedrijven zijn immers klein begonnen. In het huidige aanbod van goed functionerende verhuursoftware ontbreekt nou juist de stap waarin men klein kan beginnen. Bij de goedkopere pakketten zijn de uitgebreidere functies waardeloos of onvoldoende uitgewerkt om bruikbaar te zijn, wat maakt dat je hoe dan ook zowat verplicht bent om een keer te gaan schakelen.

Als de basis staat wordt het pas écht lastig. Een RMS doet, zodra je het op de rit hebt, in de basis opzich ook prima wat het moet doen. Job aanmaken, klantje en locatie invoegen uit database, artikelen erin kloppen appeltje eitje. Niet uiterst geavanceerd maar het gaat ansich prima. Tot je wijs probeert te komen uit de jobplanner, aan de gang gaat met inhuur, grotere projecten, grootschalig wijzigen van materiaallijsten, artikelen tussenvoegen etc, dan wordt het drama.

Wat doe je met artikels die wijzigen (dat kan prijs zijn, dat kan omschrijving zijn, etc), als je iedere job kaal uit je artikeldatabase oproept adv een ID (lekker makkelijk scripten zeker voor het mogelijk maken van wijzigingen in de materiaalijst, qua belasting voor je databeest alweer wat minder) krijg je serieuze issues bij prijswijzigingen, je oude reeds gefactureerde jobs hebben dan plots ook een totaal ander eindplaatje, of de prijs van je offerte is anders dan die op je factuur sneaky :V

Onderschat ook vooral het support vlak niet. Daarmee staat of valt je software, dat zijn een aantal partijen nu aan het ondervinden :-) Ook bij online pakketten een niet te ondeschatten punt is storingen, dat kan een hoop heibel opleveren als je je platform niet op orde hebt aangezien we hier spreken over een cruciale applicatie binnen een bedrijf. Maar het kan ook zo simpel zijn als een ADSL lijn er een dag of langer uitligt (buurmant verbouwt stoep en hakt op vrijdag om 15.45 wat kabels door, ben je maandagochtend de eerste).
Redenen voor mij om als terugvaloptie RMS ook lokaal op een server te draaien en iedere nacht de database te updaten met de meest recente productie versie.

Roytje schreef:

Ook personeelsplanning wordt lastig, financieel overzicht in een project ontbreekt (personeel houd je los bij van je inhuur, enz.) snel zien wat er beschikbaar is op een bepaalde datum kan niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Klopt, maar personeels en transportplanning was ik voor dit geval ook nog niet eens van uit gegaan als functionaliteit voor een simpele drive-in show.
Kunnen inkijken van beschikbaarheid valt bij mij onder voorraadbeheer.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
8-11-2010 17:15

CyberDance schreef:

Als je een pakket gaat aanbieden naar het brede publiek moet het naar mijn idee wel schaalbaar zijn. Veel grote bedrijven zijn immers klein begonnen. In het huidige aanbod van goed functionerende verhuursoftware ontbreekt nou juist de stap waarin men klein kan beginnen. Bij de goedkopere pakketten zijn de uitgebreidere functies waardeloos of onvoldoende uitgewerkt om bruikbaar te zijn, wat maakt dat je hoe dan ook zowat verplicht bent om een keer te gaan schakelen.
Momenteel richten we ons op de middelgrote bedrijven en is de interface daar ook op toegesplitst. Hang je elk weekend de ArenA vol dan moet je voorlopig vooral nog even verder kijken. De software is echter nog vollop in ontwikkeling en als besloten wordt het commercieel op de markt te brengen dan is het de bedoeling om mee te groeien met de gebruiker. De core werkt met losse modules die makkelijk uitbreidbaar en vervangbaar zijn zodat gebruikers die meer functionaliteit eisen makkelijk kunnen upgraden. Maar ik geef toe dat dit nog een beetje klinkt als een loze belofte.
Als de basis staat wordt het pas écht lastig. Een RMS doet, zodra je het op de rit hebt, in de basis opzich ook prima wat het moet doen. Job aanmaken, klantje en locatie invoegen uit database, artikelen erin kloppen appeltje eitje. Niet uiterst geavanceerd maar het gaat ansich prima. Tot je wijs probeert te komen uit de jobplanner, aan de gang gaat met inhuur, grotere projecten, grootschalig wijzigen van materiaallijsten, artikelen tussenvoegen etc, dan wordt het drama.
Inhuur en artikelen tussenvoegen zijn in mijn ogen toch best wel fundamentele functies. Daar is dan ook goed overna gedacht. Verder denk ik dat er bij de huidige software ook voor de "simpele gebruiker" flink wat te verbeteren valt.
Wat doe je met artikels die wijzigen (dat kan prijs zijn, dat kan omschrijving zijn, etc), als je iedere job kaal uit je artikeldatabase oproept adv een ID (lekker makkelijk scripten zeker voor het mogelijk maken van wijzigingen in de materiaalijst, qua belasting voor je databeest alweer wat minder) krijg je serieuze issues bij prijswijzigingen, je oude reeds gefactureerde jobs hebben dan plots ook een totaal ander eindplaatje, of de prijs van je offerte is anders dan die op je factuur sneaky :V
Artikelen in een project worden opgeslagen met een aantal aanvullende parameters. Per artikel is het zo mogelijk een aangepaste naam ("monitor presentator" ipv "D&B Max 12"), korting, enz. te specificeren. Prijs wordt hierin niet meegenomen, op het moment dat je een offerte maakt wordt er een "snapshot" genomen van alle huidige prijzen. Bij het maken van de factuur wordt uitgegaan van deze snapshot maar is er ook de mogelijkheid om op basis van de huidige prijzen en alle gespecificeerde kortingen opnieuw het totaal uit te laten rekenen.
Onderschat ook vooral het support vlak niet. Daarmee staat of valt je software, dat zijn een aantal partijen nu aan het ondervinden :-) Ook bij online pakketten een niet te ondeschatten punt is storingen, dat kan een hoop heibel opleveren als je je platform niet op orde hebt aangezien we hier spreken over een cruciale applicatie binnen een bedrijf. Maar het kan ook zo simpel zijn als een ADSL lijn er een dag of langer uitligt (buurmant verbouwt stoep en hakt op vrijdag om 15.45 wat kabels door, ben je maandagochtend de eerste).
De daadwerkelijke hosting en systeembeheer wordt uitbesteed aan een professionele externe partij. Als echte schoenmakers en hun leesten houden wij het bij de software. Voor support op de software is er op werkdagen tot 22:00 altijd een programmeur bereikbaar.

Heb je je eigen infrastructuur niet op orde, ben je bang voor fouten van je internetleverancier of zitten veel gebruikers op kantoor dan is er altijd nog de mogelijkheid om een locale, al dan niet gesynchroniseerde service te draaien. Uiteraard ben je dan zelf verantwoordelijk voor onderhoud aan je server.
Klopt, maar personeels en transportplanning was ik voor dit geval ook nog niet eens van uit gegaan als functionaliteit voor een simpele drive-in show.
Personeelsplanning is een van de modules waar zeer veel aandacht aan is besteed en draait momenteel als een losse module bij een aantal klanten naast, of gekoppeld met, de easyjob- en RMS-database.

Ik doe je in de loop van de week wel even een mailtje, het is namelijk niet mijn bedoeling om hier een verkoop-topic van te maken. Ik ben vooral geïnteresseerd in ervaringen van gebruikers met de huidige software en hun overwegingen om hier wel of geen gebruik van te maken.
Maar dat is MIJN mening...
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
28-9-2011 15:16
Dit idee is opgepakt door een tweetal grote verhuurbedrijven en heeft geleid tot de eerste release van Rentman online verhuursoftware: www.rentman.nl

Vernieuwend webbased systeem dat zich onderscheid door de online toegang, eenvoudige interface en de uitgebreide planningsmodule.

Uiteraard ben ik nog steeds benieuwd naar jullie visie op de ideale verhuursoftware.
Maar dat is MIJN mening...
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
28-9-2011 16:00
Auw! recenties => recensies

Terug naar forum Reageer (zonder quote)