freestyler hulp
(210 reacties. Pagina 19 van 22)Moderator(s): Dré
RoystraverStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-10-2007 Laatste: 7-9-2018 Berichten: 611 | 15-8-2011 20:01 |
Ik heb het nog eens geprobeerd met een andere interface, wel dezelfde USB DMX Pro van Enttec. Dit werkte wel. Alweer een interface overleden... Zowel die van DMX4All als Enttec gaan bij mij telkens stuk, zijn er betere op de markt voor dezelfde prijs? Roy | |
Victor JuniorStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 18-10-2015 Berichten: 1016 | 15-8-2011 20:02 |
Zou er niet iets aan de hand zijn met je USB poort? | |
Waar zit de cut op dit apparaat? | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 10-11-2024 Berichten: 9491 | 15-8-2011 22:32 |
ik klop het nu af , maar ik gebruik al jaren dmx dongles van dmx4all, maar ik heb er nog nooit eentje kapot gekregen. Maar alles kan natuurlijk stuk. Bijvoorbeeld door per ongeluk een line uitgang op je dmx dongeltje aansluiten. Of verkeerd gesoldeerde kabels gebruiken Of misschien heb je wel ergens een lichteffect wat niet in orde is, en spanning op je dongeltje zet de verkeerde kant uit.... | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 9-11-2024 Berichten: 2079 | 15-8-2011 23:02 |
Nou Tom, zelfs dan vind ik het knap. RS-485 is volgens spec -7 tot +12V, en de spanning komt (ook al gebeurt dat bij DMX niet) afwisselend van beide kanten. Met een line signaal ga je dat sowieso niet halen. Okay, 48V fantoomvoeding krijgt een RS-485 line driver zonder extra beveiligingen wel kapot, maar dan moet je al "homoverloopjes" ertussen steken om het zaakje passend te krijgen. Het gaat toch zeker om een softwarefout (of instellingsfout, of Windhoos "feature"), ook omdat de interface wel werkt met een ander programma... | |
Niet goed, wel hard! | |
RicharddvStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-6-2008 Laatste: 29-10-2024 Berichten: 76 | 15-8-2011 23:05 |
Ik heb bij de dmx4all interface al wel een keer gehad dat het kabeltje van de printplaat is losgekomen, en dat er in de xlr stekker een draad los zat. na het solderen deden ze het wel weer perfect maar het is zeer vervelend als dat gebeurt tijdens de avond zelf. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 10-11-2024 Berichten: 9491 | 16-8-2011 09:30 |
@joup Spanning komt niet alleen van je bekabeling, het kan ook vanuit aardlek komen op je massa welke vaak in XLR pluggen is doorverbonden met het chassis. Sluit je dan de troep op twee verschillende stopcontacten aan, heb je negen van de tien keer een potentiaal verschil op de aarde. En als er dan ergens een draadje in een xlr kabel een beetje slecht gesoldeerd is, heb je de poppen al snel aan het dansen. ik heb het verhaal van Roy nog even teruggelezen, volgens mij heeft hij een conflicterende compoort. Als je die handmatig veranderd, gaat de computer bij het opstarten toch weer automatisch op zoek naar een andere compoort zo te lezen. Misschien dat het kiezen van een andere compoort voor de dongle het probleem oplost? Dat kan niet bij alle dongles. In dat geval moet je het andere conflicterende apparaat proberen om een andere compoort te zetten. Het zou natuurlijk ook gewoon in windhoos 7 kunnen zitten, nieuwe besturing, nieuwe regels, misschien dat de software van de dmx/usb nog niet helemaal vlekkeloos werkt met 7. | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 9-11-2024 Berichten: 2079 | 16-8-2011 10:04 |
Als er ergens enig potentiaal aanwezig is op een aardcontact, klopt er toch iets behoorlijk niet Al steekt je aardpen in het droogste woestijnzand, en is je aardspreidingsweerstand oneindig, dan nog zullen alle aarddraden bij elkaar komen (mits ze zich in dezelfde installatie bevinden). Je zult dan nog altijd potentiaalvereffening hebben tussen de apparaten die erop aangesloten zijn. Dat er nog hufters rondlopen die menen dat ze alles kunnen aansluiten met die gruwelijke oranje en groene tuinsnoeren, laat ik even buiten beschouwing. Je kent ze wel: 2x1mm^2, met van die kunststof pennetjes om te voorkomen dat er een randaarde stekker wordt ingestoken. Op een of andere manier verdwijnen die pennetjes altijd Hoe dan ook, een spanning op de aarde is in principe onmogelijk, mits er grove fouten zijn gemaakt in ofwel de tijdelijke, danwel de vaste installatie. Als je er dan ook nog eens van uit gaat dat er kapotte DMX kabels en ontkoppelde aardes tussen verschillende apparaten in het spel zijn, is dat wel fout op fout op fout. Ik mag hopen dat dat niet als aannemelijk mag worden beschouwd... | |
Niet goed, wel hard! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 10-11-2024 Berichten: 9491 | 16-8-2011 10:20 |
ik neem aan, en dat komt nooit voor..... met deze twee veronderstellingen bedek je in mijn mening 80% van alle gemaakte fouten en storingen die men niet kan uitleggen of vinden Misschien schrijf ik het niet duidelijk genoeg op, maar ik heb het niet over spanning over de aarde, maar over een gemaakte verbinding van pin 1 met de aardelip van XLR chassis delen en stekkers. Maar ook zelfs met de gewone aarde kan heus wel eens iets mis zijn in een installatie. Je zal ze te kost geven die de aarde als nul gebruiken bij kracht aansluitingen. | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 9-11-2024 Berichten: 2079 | 16-8-2011 10:25 |
Dat je er rekening mee moet houden dat er idioten bestaan die dit soort levensgevaarlijke gebreken in hun elektrische installatie hebben, geeft nog geen reden dat je er dan maar meteen vanuit moet gaan dat je altijd met zo'n idioot te maken hebt Worst-kaas moet je altijd in je achterhoofd houden, maar het mag niet zo "normaal" zijn dat je er altijd direct vanuit gaat. | |
Niet goed, wel hard! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 10-11-2024 Berichten: 9491 | 16-8-2011 10:33 |
als je zoals ik dagelijks bij klanten storingen opspoort en verhelpt dan ga je toch wel anders denken. Je moet nergens vanuit gaan als je op zoek bent naar de oorzaak van een storing, je meet gewoon alles na, en sluit alles uit door te controleren. Dit is de meeste zuivere manier om de storing te verhelpen. Gisteren nog een storing verholpen met een versterker: versterker startte gewoon op, alles ging keurig aan en het relais klikte aan. Signaal was aanwezig, vu meter knipperde, speakers waren in orde, met een andere versterker deden ze het prima. Versterker open; alle prinverbindingen zaten nog keurig vast, op meetpunten (voeding, ingang, brug naar eindtrap, enz.) alle metingen wat je mocht verwachten. Ogenschijnlijk was er dus niets aan de hand met de versterker. toch geen geluid...... oorzaak: in de versterker was een soldering van de speaker aansluiting los gegaan/afgebroken in het transport. Nauwelijks zichtbaar omdat de kabel nog wel via het bundeltje op zijn plaats gehouden werd. my case: simpele oorzaak, maar niet echt een eerste veronderstelling. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |