Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 24 van 28)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
2-8-2011 07:45
Ik denk dat je het antwoord op die vraag zelf wel weet ;)

Als Master Partys een eenmanszaak is heb je het trouwens niet over verkopen, want je kan niet iets aan jezelf verkopen. Het heet dan een onttrekking uit het ondernemingsvermogen, en die gaat weer naar de waarde in het economisch verkeer, en dus niet voor € 1(al is het apparaat boekhoudkundig afgeschreven).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
4-8-2011 12:28
En als de CDJ nou eens aan Pietje wordt verkocht en via Pietje weer terugkomt bij Jeroen (Jeroen betaald Pietje gewoon netjes die euro...)?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
4-8-2011 13:56
Tja... dan is het net als vroeger met afkijken op school. Zolang je niet betrapt wordt gaat het goed.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Eddy93Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2011
Laatste: 21-1-2016
Berichten: 15
24-4-2012 09:41
Hallo collega-dj's/drive-in organisatoren,

Bij mij rijst ook sinds kort de vraag om een KvK nummer aan te vragen.
Voornamelijk vanwege de reden als scholen om een bon gaan vragen (heb misschien eind mei voor het eerst een schoolfeest)
Ik ben ook van plan zo nu en dan te gaan adverteren, maar weet niet of dit zomaar mag zonder kvk nummer...

Wel weet ik dat ik geen btw nummer nodig heb. Na het doorspitten van deze topic heb ik daar wel een antwoord op.
Tot nu toe leid ik meer verlies aan mij hobby en zit er winst de komende jaren er niet in.
Ook besteed ik te weinig uur eraan (24 uur per week red ik niet)

Ik las een soortgelijke vraag op pagina 5 (zie quote hieronder) maar daar werd geen concreet antwoord op gegeven. wel werd er gereageerd op het woordje zwart werken dmv omzetbelasting.
Maar hoe zit het met een KvK nummer? Mag ik zonder kvk nummer actief reclame maken en wat moet ik doen als die school om een bon gaat vragen?

Met vriendelijke groet,
Erwin (newbie bij drive-in)

da_sies schreef:

om even terug te gaan naar het onderwerp van het topic:

mag je als hobby drive-in wel actief klanten werven dmv een website en advertenties in bladen, of krijg je dan een instantie op je dak vanwege zwart werken oid?
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
24-4-2012 10:06
als het vooral om scholen gaat dan is een BTW bon niet nodig, want zij zijn nl. niet BTW-plichtig en moeten gewoon 19% betalen en kunnen niets terug vorderen/verrekenen.

Het gaat hun er om gaat ze een goede administratie hebben, dus dat ze kunnen aantonen waar het geld aan op gegaan is. Als je netjes een factuur (zonder BTW) kunt overleggen dan is er niks mis mee. Doe je verder vooral zaken met particulieren dan zal een BTW nummer ook niet nodig zijn, zal de mensen worst wezen happy :) Dus voor je klanten hoef jij het waarschijnlijk niet te doen.

Als jij je inkomsten opgeeft bij de inkomstenbelasting is het geen zwart werk en zou ik niet weten waarom je niet zou kunnen adverteren. Geld verdienen is geen zonde (er geen belasting over betalen wel, zeker in NL).
Eddy93Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2011
Laatste: 21-1-2016
Berichten: 15
24-4-2012 10:12

dimi_v schreef:

als het vooral om scholen gaat dan is een BTW bon niet nodig, want zij zijn nl. niet BTW-plichtig en moeten gewoon 19% betalen en kunnen niets terug vorderen/verrekenen.

Het gaat hun er om gaat ze een goede administratie hebben, dus dat ze kunnen aantonen waar het geld aan op gegaan is. Als je netjes een factuur (zonder BTW) kunt overleggen dan is er niks mis mee. Doe je verder vooral zaken met particulieren dan zal een BTW nummer ook niet nodig zijn, zal de mensen worst wezen happy :) Dus voor je klanten hoef jij het waarschijnlijk niet te doen.

Als jij je inkomsten opgeeft bij de inkomstenbelasting is het geen zwart werk en zou ik niet weten waarom je niet zou kunnen adverteren. Geld verdienen is geen zonde (er geen belasting over betalen wel, zeker in NL).
oke, ben ik daar over uit.
en een kvk nummer? waar is die dan goed voor?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
24-4-2012 11:33
Heb je het topic al doorgelezen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
24-4-2012 12:06

dimi_v schreef:

als het vooral om scholen gaat dan is een BTW bon niet nodig, want zij zijn nl. niet BTW-plichtig en moeten gewoon 19% betalen en kunnen niets terug vorderen/verrekenen.

Het gaat hun er om gaat ze een goede administratie hebben, dus dat ze kunnen aantonen waar het geld aan op gegaan is. Als je netjes een factuur (zonder BTW) kunt overleggen dan is er niks mis mee. Doe je verder vooral zaken met particulieren dan zal een BTW nummer ook niet nodig zijn, zal de mensen worst wezen happy :) Dus voor je klanten hoef jij het waarschijnlijk niet te doen.

Als jij je inkomsten opgeeft bij de inkomstenbelasting is het geen zwart werk en zou ik niet weten waarom je niet zou kunnen adverteren. Geld verdienen is geen zonde (er geen belasting over betalen wel, zeker in NL).
Als de belastingdienst jou erkent als ondernemer voor de omzetbelasting(en dat doen ze bijna altijd) dan moet je een factuur met BTW presenteren voor de geleverde diensten. Het wel of niet heffen van BTW heeft niets met het soort klant te maken.
Eddy93Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2011
Laatste: 21-1-2016
Berichten: 15
24-4-2012 12:17

Dré schreef:

Heb je het topic al doorgelezen?
ja, maar kom er niet helemaal uit omdat de link steeds richting btw gaat en belasting...
het nut van de kvk staat er niet (tenminste niet het antwoord dat mijn vraag beantwoord)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
24-4-2012 14:19
Ik zie het inderdaad. Vreemd dat die vraag nooit beantwoord is in die 24 pagina's.

Volgens mijn herinnering: Als je je als bedrijf profileert (naar buiten treedt) dien je ingeschreven te zijn.

uitleg op de KvK site
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)