Forum > Zelfbouw Speakers

mt102 bekleden met pritex

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
15-6-2011 16:17

Rademakers schreef:

Pritex lijkt me hier een volume verkleinend dempingsmateriaal, glaswol en andere vezelachtige materialen, volume vergrotend.
Kun je dat toelichten?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1343
15-6-2011 17:22
Yup, dat ga ik zeker proberen maar dan wel op zondag ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1343
19-6-2011 18:46
Dempingsmateriaal vergroot het virtueel volume Des te groter de oppervlakte van het dempingsmateriaal des te beter de werking.

Als je glaswol en Pritex bekijkt als een kollodiaal systeem (deeltjesgrootte ter zijde), dan is in het geval van glaswol, de vezel de gedispergeerde fase en lucht de matrix (dispersiemiddel). Bij Pritex is lucht de gedispergeerde fase en polyurethaan de matrix.

Aangezien bij glaswol, lucht de matrix is, is de vezel goed bereikbaar voor warmte (stroming en lage dichtheid lucht). daarnaast werkt de kleine diameter en de lengte van de vezel een groot oppervlakte in de hand.
Bij de polyuethaan matrix, beperkt de dikte van het polyurethaan de oppervlakte. bovenal werkt de matrix omsluitend en belemmerd daarmee de de doorgang van lucht en dus warmte.

Ik was van plan het één en ander te meten maar was deze week te lui. Als er suggesties zijn om de metingen te optimaliseren dan hoor ik dat graag.

Bovenstaande tr zijde, dit leek me nog het vermelden waard: Naast vergroten van virtueel volume en demping van staande golven werkt dempingmateriaal ook tegen reflecties (hogere frequenties). Deze reflecties kunnen na een x aantal keer tegen de kastwanden heen en weer gestuiterd te zijn "door het membraan" of de poorten naar buiten komen en zo het geluidsbeeld verminderen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
19-6-2011 21:56
Johan, wat een lastige termen gebruik je allemaal :-)

Voor de leek: als je een box volledig opvult met bijv. wol, dan ga je van adiabatische naar isotherme compressies. Dit betekent dat de geluidssnelheid afneemt van 344 m/s naar ongeveer 300 m/s. Doordat de golflengte afneemt "ziet" de driver een grotere kast. Zoals Rademakers vermeld is een voorwaarde dat het dempingsmateriaal een open structuur moet hebben.

Gr. Daniel
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
20-6-2011 13:54

Rademakers schreef:

Ik was van plan het één en ander te meten maar was deze week te lui. Als er suggesties zijn om de metingen te optimaliseren dan hoor ik dat graag.
Grote dichte kubus met daarin opening voor driver. Impedantie meten:

1. Zonder dempingsmateriaal
2. Gevuld met een wol-achtig iets.
3. Zonder dempingsmateriaal (controle)
4. Gevuld met een foam achtig iets.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)