Forum > Licht

Welk merk truss zou dit zijn?

(51 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
20-5-2010 13:23
Eindelijk:
Op de musicasion beurs op de gok een setje half conische eitjes gekocht (getest op prolyte truss op de aanwezige stand aldaar)
Het is dus inderdaad prolyte!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
21-5-2010 11:57

robertoal schreef:

Het is dus inderdaad prolyte!
Niet om roet in het eten te gooien maar: als er géén Prolyte logo in de koppelingen is gewalst dan is het ook géén Prolyte truss. Je zou hooguit kunnen zeggen dat het 'Prolyte compatible' is (wat voor waarde je daar aan zou moeten hechten weet ik niet).

Je kunt er in ieder geval niet van uitgaan dat je de belastingstabellen van Prolyte ook voor deze truss kunt gebruiken.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
22-5-2010 09:11
Inderdaad, ik moet wat specifieker zijn:
dit is dus installatie truss: de koppelingen die eraan zitten zijn zo gemaakt dat ze met prolyte compatible zijn.
Volgens de afmetingen (wand dikte e.d.) zou dit qua maten richting de HD variant van prolyte gaan, kan je nu wel die tabellen als richtlijn gebruiken?
enige verschil kan ik me nog indenken zijn de lasnaden (misschien aantal spijlen)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
25-5-2010 09:53

robertoal schreef:

Volgens de afmetingen (wand dikte e.d.) zou dit qua maten richting de HD variant van prolyte gaan, kan je nu wel die tabellen als richtlijn gebruiken?
De vraag is vergelijkbaar met:

"Hij lijkt erg veel op een vrouw... Kan hij nu WEL zwanger worden???"

Het antwoord op die vraag is natuurlijk: NEE!

Daarmee is gelijk de vraag beantwoord of je de prolyte tabellen mag gebruiken, puur omdat jouw truss daar wel op lijkt.

Je gebruikt de belastingstabel van de daadwerkelijke fabrikant. Is die niet te achterhalen dan gebruik je de truss NIET voor toepassingen waarbij gevaarlijke situaties op kunnen treden.

Een andere optie is wellicht om de installatie te testen met de daarbij geldende Vf factor (dus niet boven mensen gebruikt: 5 x zwaarder belasten dan je van plan bent en kijken of de boel wel of niet in elkaar dondert).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
25-5-2010 10:48

Dré schreef:

Een andere optie is wellicht om de installatie te testen met de daarbij geldende Vf factor (dus niet boven mensen gebruikt: 5 x zwaarder belasten dan je van plan bent en kijken of de boel wel of niet in elkaar dondert).
Dat kan, maar daarna zou je de stukken truss waarmee je getest hebt weg moeten donderen want die kunnen door de test verzwakt zijn. Bovendien weet je dan nog niet hoe vaak/hoe lang de truss die belasting kan hebben voordat er iets breekt/scheurt/doorbuigt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
25-5-2010 12:03
Dank voor de duidelijke antwoorden.
Ik zal ze niet proberen zwanger te maken.
Ik heb behoorlijk veel van dit spul, en het lijkt me zodoende ook wel vermakelijk om een keertje eentje testen qua gewicht. moet ik nog wel even een veilige setup bedenken..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
25-5-2010 13:52

Victor schreef:

Dré schreef:

Een andere optie is wellicht om de installatie te testen met de daarbij geldende Vf factor (dus niet boven mensen gebruikt: 5 x zwaarder belasten dan je van plan bent en kijken of de boel wel of niet in elkaar dondert).
Dat kan, maar daarna zou je de stukken truss waarmee je getest hebt weg moeten donderen want die kunnen door de test verzwakt zijn.
In dat geval moet er sprake zijn van permanenten vervorming (kromme boel). Dan ben je, uiteraard, té ver gegaan.
Bovendien weet je dan nog niet hoe vaak/hoe lang de truss die belasting kan hebben voordat er iets breekt/scheurt/doorbuigt.
??? De belasting in de praktijk is 5-10 x lager dan de belasting tijdens de test.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
25-5-2010 16:11

Dré schreef:

??? De belasting in de praktijk is 5-10 x lager dan de belasting tijdens de test.
Maar dan weet je toch nog steeds niet hoe die truss zich houdt als hij lange tijd met die lagere belasting wordt belast? Hij zal niet direct instorten (dat heb je getest), maar voor de rest weet je dan toch nog steeds niet veel?

Het lijkt mij al met al een beetje onbegonnen werk om dit soort tests zelf te doen en vooral om de juiste conclusies eruit te trekken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
26-5-2010 10:02

Victor schreef:

Het lijkt mij al met al een beetje onbegonnen werk om dit soort tests zelf te doen en vooral om de juiste conclusies eruit te trekken.
Helemaal mee eens. Het lijkt me echter wel beter dan maar NIETS te testen en de gok te nemen (en de kans dat precies dat gebeurt is volgens mij groter dan we zouden willen denken).

Verder snap ik je totaal niet waar het gaat om de normale belasting over lange tijd. Ik zou niet weten waarom een product, dat een overbelasting van een factor 5 heeft overleefd, een reguliere belasting over lange tijd niet zou kunnen overleven.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
26-5-2010 10:42
Misschien doet 'ie dat ook wel. Maar ik heb er onvoldoende verstand van om dat soort conclusies te trekken dus ik waag me er niet aan. Doe mij dan maar een nette Prolyte met bijbehorende belastbaarheidstabel. Da's eigenlijk meer mijn punt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)