Forum > Geluid

Low cut filter

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
15-5-2010 09:31
Circuits online kun je veel vragen en van opsteken, willen altijd wel helpen.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
16-5-2010 13:58

robertoal schreef:

Hoe kan ik op een cheape manier toch een low-cut krijgen voor dat beetje extra rendement? of zal dat te verwaarlozen zijn bij een setje k112's?
Als ik me niet vergis leverd je versterker 450 watt per kant op 8 ohm. Dit is meer dan genoeg voor een K-112. Op het moment dat je deze in de verhuur fullrange gaat gebruiken heeft een low cut voor extra rendement weinig zin. Voordat de woofer van de K-112 problemen krijgt met het toegevoerde vermogen, zal de compressiedriver al over zijn nek gaan. Een low cut zorgt ervoor dat je versterker meer vermogen in nuttige frequenties kan stoppen. Het gevolg is dat er ook meer vermogen in het hoog gaat zitten, en op de max van het systeem de compressiedriver nog harder over zijn nek gaat.
Op het moment dat je gaat processen word het verhaal anders. Als je bv. een boost rond de 70 Hz zet, kan een low-cut wel noodzakelijk zijn om de woofer binnen zijn grenzen te houden. Echter ben je dat toch niet van plan en heb je de low-cut ook niet nodig.
Lost in Music
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
16-5-2010 18:48
Het gevolg is dat er ook meer vermogen in het hoog gaat zitten
Zou je me dit uit willen leggen? Ik kan begrijpen dat, doordat je het spectrum verkleind, het relatieve vermogen bovenin 'stijgt'?

Juist in de verhuur, mensen die hun op mengpaneeltje het bass knopje vol open draaien, lijkt met het dan toch nuttig? Als ik een low-cut van 40/50 hz toepas; kunnnen ze lekker aan hun knopjes draaien, met nog enigzins effect ook, zonder dat er zoveel energie naar de woofer gestuurd word..

Of zie ik dit verkeerd?
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
17-5-2010 00:03
Even een fictief rekenvoorbeeld.
Je versterker levert 500 watt. Hiervan gaat :
100 watt naar frequenties < 50 Hz
300 watt naar woofer > 50 Hz
100 watt naar compressiedriver.

Op het moment dat je een lowcut gaat toepassen, word het vermogen wat eerst in de frequenties <50 Hz ging zitten naar ratio verdeeld over de overige frequenties. Dat betekend dat de verdeling met low cut er ongeveer zo uitziet :
0 watt naar frequenties < 50 Hz
375 watt naar woofer > 50 Hz
125 watt naar compressiedriver.

Dit lijkt op het eerste gezicht gunstig. Met dezelfde versterker heb ik nu 25% meer vermogen beschikbaar in de gebieden waar mijn luidspreker actief is. Hierdoor kan er met hetzelfde materiaal 25% meer geluid geproduceerd worden. Maar er ook iets gebeurd wat niet direct opvalt; het totale vermogen dat naar de woofer ging was voor het toepassen van de low-cut 400 watt, en erna nog maar 375. Dit in tegenstelling tot de compressie-driver die voor toepassen van de low cut slechts 100 watt te verwerken kreeg en nu 125 watt.
Dit kan voordelig zijn, maar in het geval van de K-112 is dit niet voordelig. Naar mijn ervaring zit bij full range gebruik de compressie-driver van de K-112 eerder aan zijn limiet dan de woofer. Op het moment dat de versterker zwaar genoeg is om de K-112 volledig te benutten heeft het geen zin om met een low-cut te proberen een hoger volume uit het systeem te halen.

robertoal schreef:

Juist in de verhuur, mensen die hun op mengpaneeltje het bass knopje vol open draaien, lijkt met het dan toch nuttig?
Die mensen hebben de verkeerde materialen gehuurd. wink ;) Ik neem toch aan dat je niet verhuurd met de mededeling: "u heeft alleen bas als u de bas knopjes op het mengpaneel vol open draait". Voor deze mensen heb om de boel heel te houden de limiter in je systeem. Een low cut kan hierbij helpen, maar dat was niet waar je naar vroeg :
Hoe kan ik op een cheape manier toch een low-cut krijgen voor dat beetje extra rendement? of zal dat te verwaarlozen zijn bij een setje k112's?
Het extra rendement is dus te verwaarlozen en een goed ingestelde limiter is genoeg om de K-112 heel te houden.

(Disclamer: De getallen in het rekenvoorbeeld zijn gekozen om makkelijk te rekenen en het principe duidelijk te maken. In werkelijk zullen de verhoudingen anders zijn).
Lost in Music
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
20-5-2010 13:21
Wat een duidelijk voorbeeld! dank voor je tijd.
Een low-cut ga ik er dan maar niet inzetten.

Natuurlijk geef ik niet het advies om bass open te zetten laugh :D feit is wel dat mensen het altijd machtig mooi vinden als de bas goed aanwezig is, en laten we eerlijk zijn: de k112 tjes houden aan bas niet over..

In je disclaimer gaf je aan dat het fictieve getallen zijn, hoe zou ik de reeele getallen kunnen berekenen?

Je hulp wordt zeer op prijs gesteld.
Koen gStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2006
Laatste: 17-2-2018
Berichten: 163
1-10-2010 23:19
Goedeavond medeforummers!

Het is misschien een stom vraagje en het verkeerde topic ashamed :$
Maar ik kwam aan het denken en wil het toch graag even weten, dus hierbij:
Ik heb nu een speakertje met een laagfiltertje ervoor. Maar nu wil ik deze speaker ook soms direct kunnen aansturen met de versterker zonder tussenkomst van het filter, geen probleem zul je dan zeggen. dat dacht ik ook.
Nu heb ik dus de speaker aangesloten op het filter, en er nog een 2e kabel aangemaakt waarmee ik de speaker direct
aan de amp kan hangen. Maar dan komt er dus ook vermogen op de Uitgangen van het filter te staan! Kan dit kwaad?

alvast bedankt happy :)
Well all right..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
2-10-2010 11:00
Waarom maak je niet een schakelaar achterop de speaker.
kan een enkelpolige wisselschakelaar zijn.
de min laat je ongemoeid, en de plus zet je voor en achter het filter.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Koen gStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2006
Laatste: 17-2-2018
Berichten: 163
2-10-2010 15:10
Dus als ik het goed begrijp de min direct aan het filter, en de + een schakelaartje tussenhangen? En als ik de speaker direct aanstuur het schakelaartje op uit zetten? happy :)
Well all right..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
2-10-2010 15:50
Meest simpele:
men neme een gewone schakelaar. (aan/uit)

Een kant van de schakelaar op de + ingang van het filter
Een kant van de schakelaar op de + uitgang van het filter.
De min laat je helemaal ongemoeid.

Als je nu de schakelaar aan zet, sluit je het filter kort, en gaat het signaal rechtstreeks naar de speaker.

Nu kan je met de schakelaar kiezen: met filter en zonder filter.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Koen gStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-3-2006
Laatste: 17-2-2018
Berichten: 163
2-10-2010 16:58
Aah zo ,, ik snap het happy :)
Bedankt voor de hulp !!
Well all right..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)