Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 158 van 250)
Moderator(s): Dré
PimWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
16-3-2010 15:45

TB schreef:

Een grote ergenis zijn DJ's die hun DJM800 continu in het rood sturen. Vaak helpt het houden van een gesprekje van tevoren, waarbij uitgelegd wordt wat het systeem kan, en hoe het systeem het beste presteert, wel. Maar er zitten gasten bij...
Een collega heeft daar een leuke truc voor: Gooi een x aantal ms delay op de monitor, dat straft wel laugh :D
Dan heb ik ook nog een ergenis: op sommige locaties staat het geluid (bewust?) zó afgesteld dat je alleen tot een fatsoenlijk volume komt als je het mengpaneel ver in het rood draait. 3x raden over welk mengpaneel we het hebben... sad :(
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
16-3-2010 18:19
Mogelijk is dit gebeurd op last van de gemeente, en mogelijk zorg je er door je uitpersacties als DJ voor dat een uitbater zijn vergunning kwijtraakt.

Al eens overwogen om zoiets gewoon na te vragen in plaats er tegenin te draaien (of als bezoeker een dj te fokken tot harder draaien)?
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
16-3-2010 18:44

PimW schreef:

TB schreef:

Een grote ergenis zijn DJ's die hun DJM800 continu in het rood sturen. Vaak helpt het houden van een gesprekje van tevoren, waarbij uitgelegd wordt wat het systeem kan, en hoe het systeem het beste presteert, wel. Maar er zitten gasten bij...
Een collega heeft daar een leuke truc voor: Gooi een x aantal ms delay op de monitor, dat straft wel laugh :D
Dan heb ik ook nog een ergenis: op sommige locaties staat het geluid (bewust?) zó afgesteld dat je alleen tot een fatsoenlijk volume komt als je het mengpaneel ver in het rood draait. 3x raden over welk mengpaneel we het hebben... sad :(
wij hebben hier ook een limiter ertussen hangen (studentencafé). Geluidsniveau komt best acceptabel, maar niet op standje 'instant doof', wat sommige DJ's niet lijken te begrijpen shut up :X
Philip_JanssenStandaard Lid
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
16-3-2010 21:49
Moet ook wel.. Als je die Synq mixers flink het rood in jaagt, blijft er geen geluid meer over laugh :D

Het geluidsniveau is trouwens voor kleinere gelegenheden in Utrecht overigens ronduit prima te noemen. Het is geen discotheek, maar je kunt het er wel voor een avondje van maken.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TBStandaard Lid
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
17-3-2010 11:33

Philip_Janssen schreef:

Het geluidsniveau is trouwens voor kleinere gelegenheden in Utrecht overigens ronduit prima te noemen. Het is geen discotheek, maar je kunt het er wel voor een avondje van maken.
Dat verschilt maar net per locatie! Waar ga je doorgaans op stap?
PimWStandaard Lid
17-3-2010 11:50
1 x bewerkt. Laatst door PimW op 17-3-2010 17:52

Sylvia schreef:

Mogelijk is dit gebeurd op last van de gemeente, en mogelijk zorg je er door je uitpersacties als DJ voor dat een uitbater zijn vergunning kwijtraakt.

Al eens overwogen om zoiets gewoon na te vragen in plaats er tegenin te draaien (of als bezoeker een dj te fokken tot harder draaien)?
Ik draai doorgaans eerder te zacht dan te hard, ik ben absoluut geen harddraaier. Op de betreffende locatie was het volume, zonder in het rood te draaien, eerder op standje "begin van de avond", waarbij nog gemakkelijk gekletst kan worden zonder stemverheffing. Prima als het nog het begin van de avond is, maar niet als er gedanst gaat worden. Dat is echt niet tof, zeker omdat er een DJM-600 staat.
edit: allicht dat dit te maken heeft met de buurt (geluidsoverlast), maar dan blijft het een raar verhaal: er kan ook een netjes afgestelde limiter tussen die ingrijpt als het te hard staat. Dat is een nettere oplossing dan dat je niet harder kunt omdat de DJM-600 aan zijn max zit. Ik schaam me kapot als ik zie hoever het allemaal in het rood moet. Rood is voor mij ALTIJD een no-go.
Daarnaast treden er regelmatig bandjes op, zo ook deze avond. Deze hebben altijd het volume véél harder staan dan ik (ze hebben eigen equipment), en hier heb ik de uitbater nooit over gehoord. Ook wordt het contrast in volume nog eens erg duidelijk als ik na de band moet draaien.
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
17-3-2010 13:54

TB schreef:

Philip_Janssen schreef:

Dat verschilt maar net per locatie! Waar ga je doorgaans op stap?
Dit gaat over 'ons' cafe (Cambridgebar). Bij de meeste kroegen in Utrecht is het geluid matig tot verschrikkelijk! Om over de feestkelders aan de werf nog maar te zwijgen.
SylviaEx Lid
17-3-2010 18:07

PimW schreef:

Op de betreffende locatie was het volume, zonder in het rood te draaien, eerder op standje "begin van de avond", waarbij nog gemakkelijk gekletst kan worden zonder stemverheffing.
Oooh, ik kan de lokaties in Utrecht zo nog opnoemen waar dat ook zo was in de tijd dat ik draaide. Zo erg zelfs, dat ik op enig moment feesten op bepaalde plekken weigerde (en me daarmee de woede van de uitbater op de hals haalde, omdat de huurders van de zaal hem vervolgens vragen gingen stellen).

Wat betreft bandjes: soms is er sprake van tijdvakken waarbinnen een bepaalde hoeveelheid decibels mag worden geproduceerd. 's Avonds en 's nachts gaat dat altijd van meer naar minder. En soms heeft een uitbater een eenmalige vergunning voor een band. In zo'n geval is het inderdaad knap waardeloos wanneer je als daarop volgende dj geen gas kan/mag geven, maar het is niet anders. Met de uitbater in gesprek gaan en als daar niks uit komt, gewoon niet meer op die plek draaien als het je zo ontzettend tegen staat.
PimWStandaard Lid
17-3-2010 18:24
Het irriteert me, maar die feestjes daar zijn altijd heel erg gezellig (ik sta er eenmaal per jaar voor een studentengala, vaste klus. Zie ook het captains ball topic wink ;) ). Het positieve gevoel overweegt dus zondermeer! Voor die ene keer per jaar is het me eigenlijk teveel moeite om te gaan klagen bij de uitbater, ik heb niet de illusie dat ze het dan meteen speciaal voor mij gaan oplossen. Desalniettemin blijft het een irritatie om zo te moeten draaien natuurlijk.

Het rare is, dat band en dj (ik) meestal om en om draaien, dus ik draai in hun pauzes en ik sluit het feest af. Als het om een tijdelijke vergunning zou gaan, is het enige wat ik dan nog als reden kan bedenken: dat het de uitbater teveel 'gedoe' kost om voor dit soort klussen het geluid tijdelijk fatsoenlijk af te stellen.
SylviaEx Lid
17-3-2010 18:26
Als je het er niet met de uitbater over wilt hebben, en je vindt het verder wel gezellig, dan moet je ook niet piepen laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)