Forum > Geluid

Dap Vision 3500 overleden... => reanimatie

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
ZnoekStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-10-2009
Laatste: 11-11-2009
Berichten: 9
16-10-2009 09:34
Beste Forumleden,
onlanks kwam ik deze versterker tegen, door de winkel afgeschreven als onrepareerbaar.
Het leek me het bekijken waard, en bij het openen bleek dat hij heel proper en onaangeraakt was.
De technieker had alleen alle zekeringen vervangen, want de versterker was ineens gestopt en er was rook uit gekomen volgens de klant. Alle zekeringen waren doorgeslagen?
Ik heb al een kant eruit gehaald en de koelplaat en draden verwijderd, duidelijk zichtbaar is dat in het negatieve deel aan de uitgang twee elco's ontploft zijn (10µF 100v en 10µF 200v).
HEEFT IEMAND TIPS OF HET SCHEMA VAN DEZE VERSTERKER?
als jullie foto's willen, dat kan hé.
Repareren en leren!
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 276
16-10-2009 10:30
Geef even je mail vrij, zal ik je het schema mailen.

Groet Jeroen
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
ZnoekStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-10-2009
Laatste: 11-11-2009
Berichten: 9
16-10-2009 15:00
Mijn mail is snoek_vdh@hotmail.com
een bezoekje brengen mag ook altijd, stuur een mailtje en ik antwoord je direct met het adres.
bedankt voor de reacties en een schema zou echt heeeeel mooi zijn.
Volgens een superprof op school zou er een DC spanning gestaan hebben op de output waardoor de elco's op de negatieve uitgang ontploft zijn. Maar ja wat is er nog allemaal mee de lucht in gegaan...
groetjes,
Erik VDH
Repareren en leren!
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 276
16-10-2009 16:32
Check je mailbox eens.

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
ZnoekStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-10-2009
Laatste: 11-11-2009
Berichten: 9
16-10-2009 17:04
Nogmaals bedankt Jeroen!
Ik ben met mijn pa al aant speuren op een afgeprint stuk van de eindtrappen.
hou jullie wel op de hoogte!
groetjes,
erik
Repareren en leren!
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 276
16-10-2009 18:02
Fijn toch als we elkaar een beetje kunnen helpen.

Succes met zoeken en hopelijk vindt je de oorzaak.

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
16-10-2009 19:41
Houd er rekening mee dat er 2 versies zijn. De nieuwe zwarte versie is totaal anders dan de eerste, en wel triple class-H volgens de omschrijving. Mede daardoor is de nieuwe versie dan ook 2 ohm stabiel vanwege minder warmte ontwikkeling.
Een tijd lang geleden heb ik een BST Liker 3600 (CA-18 kloon) gerepareerd met soortgelijke klachten. Bij de eerste versie zou ik 4 stuks 68K weerstanden en de 33V zeners doormeten die in het voorversterker gedeelte zit. Wanneer een van de 68K weerstanden onderbroken is, dan krijgt de 10 uF elco ook teveel werkspanning en ontploft vervolgens. Eindtrap zelf is haast onverwoestbaar, maar als een transistor c-e sluiting heeft, is ook meestal de emitterweerstand onderbroken. Omdat er nogal veel spanningsval over de 68K weerstanden is, zou ik deze door 1 Watt types vervangen, of door gecementeerde types die je ook vaak in geschakelde voedingen vindt.
Verder kun je als je in het stroombegrenzing circuit ingrijpt, kun je deze versterker ook op 2 Ohm laten draaien.

TCMC
ZnoekStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-10-2009
Laatste: 11-11-2009
Berichten: 9
18-10-2009 11:39
Ok wat een boterham uitleg :-)
die ontplofte elco's zaten in de eindtrappen, zelfs helemaal aan de output. (E8 en E11 op de schema's aan LV- en HV-)
Dus ik denk dat de voorversterker nog wel ok is. Maar ik heb je zeners en weerstanden gevonden en zal ze uitmeten. bedankt voor de tips over het 2 ohm gebruik, maar ik denk niet dat ik hem ga aanpassen, zo ver rijkt mijn kennis ook niet.
ik heb er ook helemaal geen speakers voor ( 5000 Watt krijg ik nooit bijeen)
jammer genoeg heeft mijn veel slimmere vader ook niet veel zin,
maar goed ik geraak er wel uit.
Desnoods sleep ik het loodzware ( 47 kg) ding wel tot bij Peter lol :-)
Repareren en leren!
ZnoekStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-10-2009
Laatste: 11-11-2009
Berichten: 9
18-10-2009 22:47
is er een manier om de eindtrappen deftig uit te meten zonder hun weerstanden te moeten overknippen en /of de boel onder spanning te zetten?
want er lijken er wel wat met rare meetwaarden tussen te zitten als ik ze vergelijk met een Ohm meter. (deftige meterman weliswaar)
Repareren en leren!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
19-10-2009 18:24

znoek schreef:

is er een manier om de eindtrappen deftig uit te meten zonder hun weerstanden te moeten overknippen en /of de boel onder spanning te zetten?
want er lijken er wel wat met rare meetwaarden tussen te zitten als ik ze vergelijk met een Ohm meter. (deftige meterman weliswaar)
Onder spanning zetten zou ik dus in eerste instatie niet doen. Indien de versterker hersteld is, dan eerst controleren door een 100 Watt gloeilamp in serie met de netkabel te zetten. Restfouten of halve sluitingen komen dan zo (bijna letterlijk) aan het licht.

Ohms (beter de meter op diodetest) kun je tussen collector/emitter van de eindtransistoren meten. In geval van sluiting kun je op de 200 Ohm stand gaan en nagaan welke transistor defect is. Als er eentje defect is kun je hem losknippen en de rest nagaan. Meestal is het dan een paartje (vaak op de hot spot van het koelblok) die je moet vewijderen. Ga ook na of de voorversterker in tact is en vevang dat ook de defecte kleine elco's en de onderbroken weersatanden. Als dat ook in orde is, kun je de versterker verder testen en als je geen sluitng meer ziet. Je kunt je hem met die serielamp onder spanning zetten.

Overigens als het te lastig is en er is aan de versterker niet (ondeskundig aan) geprutst, kun je beter de versterker laten servicen door een erkende reparateur. Veelal loont de reparatie zich wel voor een dergelijke versterker.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)