Forum > Licht

Showtec Showdesigner

(146 reacties. Pagina 6 van 15)
Moderator(s): Dré
TimescapeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2005
Laatste: 7-2-2013
Berichten: 105
25-5-2009 15:49
Je kunt ook je scenes maken en opslaan in de chase, maar de scenes op zich worden dan niet "los" opgeslagen. Dacht ik te begrijpen uit de handleiding.
Dat uit de handleiding had ik inderdaad gezien, maar vroeg me af of je echt voor elke nieuwe stap dit moet doen. Zo ja: dan ben je toch bv steeds je posities kwijt? Omdat je niet progt vanuit de vorige stap, maar steeds opnieuw moet beginnen?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
25-5-2009 15:51
Het op en neer schuiven van de faders is alleen nodig om de betreffende kanalen op te nemen in de scene of chase. Eigenlijk een omslachtige manier van overlay per kanaal in/uitschakelen. Zodra de fader omhoog is geschoven kun je een waarde instellen of de fader weer op 0 zetten, de indicatieled van dat kanaal knippert dan. In dat geval wordt het kanaal meegeprogrammeerd op 0. Kanalen waarvan de fader niet bewogen is (indicatieled is uit) worden niet meegeprogrammeerd, waardoor je meerdere chases over elkaar kunt leggen.

Chases kunnen op dit tafeltje opgebouwd worden uit losse scenes, of door de faders te bewegen en zonder daar eerst een scene van te maken rechtstreeks op te nemen in de chase. Scenes die je vaker in chases wilt stoppen programmeer je eerst als scene (zijn er maximaal 48 van beschikbaar), bepaalde standen die je eenmalig in een chase wilt hebben zet je er op die manier rechtstreeks in.

Wat me verder opviel was dat de fade- en steptime per stap live aangepast kunnen worden. Als je dus heel enthousiast van een bepaalde stap de steptime naar 0,1 seconde draait, heb je ook welgeteld 0,1 seconde de tijd om de steptime weer te verhogen. shut up :X De tapknop werkt op diezelfde manier, en veranderd dus niet de snelheid van alle stappen, maar van iedere stap apart. Syncen met muziek wordt dus een feest.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TimescapeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2005
Laatste: 7-2-2013
Berichten: 105
25-5-2009 16:20

Martijn schreef:

Het op en neer schuiven van de faders is alleen nodig om de betreffende kanalen op te nemen in de scene of chase. Eigenlijk een omslachtige manier van overlay per kanaal in/uitschakelen. Zodra de fader omhoog is geschoven kun je een waarde instellen of de fader weer op 0 zetten, de indicatieled van dat kanaal knippert dan. In dat geval wordt het kanaal meegeprogrammeerd op 0. Kanalen waarvan de fader niet bewogen is (indicatieled is uit) worden niet meegeprogrammeerd, waardoor je meerdere chases over elkaar kunt leggen.
Oke, transparant programmeren dus? Maar stel je bent een chase aan het proggen, en stelt 2 channels op 50%, slaat hem op en wil van hieruit verder werken, dan moet je dus voor de volgende stap, wel eerst beide faders omhoogzetten, en terugzetten naar 50%?

Martijn schreef:

Chases kunnen op dit tafeltje opgebouwd worden uit losse scenes, of door de faders te bewegen en zonder daar eerst een scene van te maken rechtstreeks op te nemen in de chase. Scenes die je vaker in chases wilt stoppen programmeer je eerst als scene (zijn er maximaal 48 van beschikbaar), bepaalde standen die je eenmalig in een chase wilt hebben zet je er op die manier rechtstreeks in.
Duidelijk, en de scenes die je programmeert kun je ook live gebruiken?

Martijn schreef:

Wat me verder opviel was dat de fade- en steptime per stap live aangepast kunnen worden. Als je dus heel enthousiast van een bepaalde stap de steptime naar 0,1 seconde draait, heb je ook welgeteld 0,1 seconde de tijd om de steptime weer te verhogen. shut up :X De tapknop werkt op diezelfde manier, en veranderd dus niet de snelheid van alle stappen, maar van iedere stap apart. Syncen met muziek wordt dus een feest.
Ai, groot minpunt dus? Dus een beweging van 4 stappen (aangezien geen shape-generator aanwezig is) zal live ook elke stap vertraagd moeten worden (of versneld?)
Raar, zou daar echt geen enkele andere oplossing voor zijn?
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
25-5-2009 17:11

Martijn schreef:

Wat me verder opviel was dat de fade- en steptime per stap live aangepast kunnen worden. Als je dus heel enthousiast van een bepaalde stap de steptime naar 0,1 seconde draait, heb je ook welgeteld 0,1 seconde de tijd om de steptime weer te verhogen. shut up :X De tapknop werkt op diezelfde manier, en veranderd dus niet de snelheid van alle stappen, maar van iedere stap apart. Syncen met muziek wordt dus een feest.
Eerder in dit topic poste Joost dit:
Tijdens een chase kun je de fade-times instellen (jammer dat je hierbij een extra button moet indrukken om alle steps in je chase aan te passen)?!
Het is dus blijkbaar wel mogelijk om alle fadetime (en ik ga er nu vanuit dat dat ook geld voor de steptime) tegelijkertijd in te stellen?!
Maar dat is MIJN mening...
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
25-5-2009 17:13

timescape schreef:

Oke, transparant programmeren dus? Maar stel je bent een chase aan het proggen, en stelt 2 channels op 50%, slaat hem op en wil van hieruit verder werken, dan moet je dus voor de volgende stap, wel eerst beide faders omhoogzetten, en terugzetten naar 50%?
Inderdaad transparant programmeren. (Is volgens mij ook voor het eerst dat dat kan op low-budget tafels)

Je schuift de faders eenmalig op en neer op het betreffende kanaal mee te proggen. Dat hoeft niet per stap. Zet je (nadat het kanaal op 50% is geprogrammeerd) de fader op 0, dan wordt dus ook waarde 0 meegeprogt. Wil je dat niet, dan kun je met de releaseknop (knop indrukken en fader nogmaals bewegen) ervoor zorgen dat die kanalen niet mee worden geprogrammeerd. Het layeren van scenes of chases werkt dus alleen bij kanalen die in een of meerdere stappen niet meegeprogrammeerd zijn; de fader gewoon op 0 zetten volstaat dan dus niet.
Duidelijk, en de scenes die je programmeert kun je ook live gebruiken?
Ja. De invloed daarvan hangt af van hoe de lopende chase(s) en scene(s) geprogrammeerd zijn. Als er een chase loopt waarin in alle scenes kanaal 1 t/m 6 zijn meegenomen in het programma, heeft een scene waarin een van die kanalen geprogrammeerd is geen invloed. Wanneer in de lopende chase kanaal 4 niet is meegeprogrammeerd (bijvoorbeeld omdat het een dimkanaal is die je met een aparte chase wilt aansturen) en dus tijdens het proggen het indicatieledje van kanaal 4 NIET heeft geknipperd, kun je dmv een scene die kanaal 4 aanstuurt bijvoorbeeld het dimkanaal op 50% zetten, met een andere scene op 75% etc.
Ai, groot minpunt dus? Dus een beweging van 4 stappen (aangezien geen shape-generator aanwezig is) zal live ook elke stap vertraagd moeten worden (of versneld?)
Raar, zou daar echt geen enkele andere oplossing voor zijn?
Ziet het wel naar uit. Geen idee of daar een oplossing voor is, volgens mij zit die kromme structuur gewoon ingebakken in het tafeltje. De handleiding zegt er niks over, al was dat echt een vodje van 8 velletjes. (Qua inhoud gelijk aan het online exemplaar, alleen zijn dingen als een inhoudsopgave botweg niet uitgeprint en in de snelhechter gepropt)

Opzich wel overheen te komen, alleen voor shutterchases erg jammer. Maar; het tafeltje is ook weer niet zo duur, en is voornamelijk bedoeld voor discoshows. Voor die toepassing weegt dat nadeel niet op tegen de voordelen van het tafeltje.

Shapes kun je min of meer zelf maken door aparte chases te maken voor pan en tilt, evt zelfs het intelligent in meerdere groepen verdelen voor de x/y chases. Vervolgens programmeer je al die losse chases onder 1 chasegroup button, waarmee je alle chases tegelijk kunt starten. Gewoon een paar groups met verschillende snelheden maken; opgelost.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
25-5-2009 17:16

Martijn schreef:

timescape schreef:

Oke, transparant programmeren dus? Maar stel je bent een chase aan het proggen, en stelt 2 channels op 50%, slaat hem op en wil van hieruit verder werken, dan moet je dus voor de volgende stap, wel eerst beide faders omhoogzetten, en terugzetten naar 50%?
Inderdaad transparant programmeren. (Is volgens mij ook voor het eerst dat dat kan op low-budget tafels)
Elation Stage Setter kan dat ook. En die kost heel wat minder centjes.
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
25-5-2009 17:19

Roytje schreef:

Martijn schreef:

Wat me verder opviel was dat de fade- en steptime per stap live aangepast kunnen worden. Als je dus heel enthousiast van een bepaalde stap de steptime naar 0,1 seconde draait, heb je ook welgeteld 0,1 seconde de tijd om de steptime weer te verhogen. shut up :X De tapknop werkt op diezelfde manier, en veranderd dus niet de snelheid van alle stappen, maar van iedere stap apart. Syncen met muziek wordt dus een feest.
Eerder in dit topic poste Joost dit:
Tijdens een chase kun je de fade-times instellen (jammer dat je hierbij een extra button moet indrukken om alle steps in je chase aan te passen)?!
Het is dus blijkbaar wel mogelijk om alle fadetime (en ik ga er nu vanuit dat dat ook geld voor de steptime) tegelijkertijd in te stellen?!
Blijkt inderdaad te kloppen.

Rick, ik bedoel controllers die intelligent licht (fatsoenlijk) kunnen aansturen. Een Scenesetter kan geen aparte kanalen toewijzen voor fade-timeinstellingen, heeft te weinig kanalen etc. In die opmerking doelde ik voornamelijk op de Lightdesk 136/DMX operator, aangezien die het dichtst in de buurt komt van deze tafel.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
25-5-2009 22:02
De tafel heeft inderdaad wat rariteiten o.a. inderdaad de fade time instellen. Om alle stappen tegelijk in te stellen moet je dus een 'all' toets indrukken en dan via de encoder wieltjes de tijden instellen. Gewoon aan de wielen draaien betekend inderdaad het aanpassen van 1 stap. Ik had dit liever andersom gezien. Tap is hierdoor nutteloos geworden lijkt het.

Wel kun je elke chase afzonderlijk instellen via audio of auto(ingestelde tijden). Audio werkt vrij redelijk vind ik. Zo kun je bv een pan-tilt chase via vaste tijden draaien, en bv een shutter chase via music tegelijk.

Ook het selecteren van de fixture banken gaat niet geheel intuitief in mijn beleving. Multi werkt namelijk ook op deze 2 knoppen. Mag ook weggelaten worden.

Maar toch vind ik nog steeds dat deze (budget)tafel een grote stap is in de juiste richting.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
TimescapeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-4-2005
Laatste: 7-2-2013
Berichten: 105
26-5-2009 00:12
En of een chase auto of music loopt, is mee ingeprogrammerd in de chase? En later live aan te passen? Bv. colorwalk welke elke 5 seconden naar de volgende kleur loopt, kan live ook op audio gezet worden?
Wat bedoelde je trouwens met je opmerking over de tap-button?

Er wordt trouwens verschillende keren gepraat over "slope". Wat word hiermee bedoeld, de fade-time of...? Is het trouwens ook mogelijk om de fadetime van bepaalde chases aan te passen? Dus stel je hebt 1 chase lopen voor je parren, en een stuk of 5 die je heads/scans aansturen, kun je dan enkel van de parren de fade-time aanpassen? (voorbeeldje).

Nogal wat vragen, maar mij lijkt het nog steeds een erg leuke tafel. Momenteel werken wij met LJ + 2518 + touchscreen, maar voor de kleinere klussen word vaak een aparte 2518 + scenesetter gebruikt o.i.d. Mij lijkt dit een erg leuke vervanger hiervoor. (vooral het 19" is ook erg handig)
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
26-5-2009 01:32

timescape schreef:

En of een chase auto of music loopt, is mee ingeprogrammerd in de chase? En later live aan te passen? Bv. colorwalk welke elke 5 seconden naar de volgende kleur loopt, kan live ook op audio gezet worden?
Niet echt geprogrammeerd, de tafel onthoud of hij op auto of music stond. Het schakelen daartussen kan tijdens het afspelen van de chase. Wanneer er meerdere chases lopen heeft die omschakeling invloed op de laatst aangedrukte chase. (Van de aangedrukte chases blijft van de laatstingedrukte het ledje knipperen, terwijl de indicatieleds van de andere actieve chasebuttons continu branden)

Tappen werkt niet icm de "all" knop.
Er wordt trouwens verschillende keren gepraat over "slope". Wat word hiermee bedoeld, de fade-time of...? Is het trouwens ook mogelijk om de fadetime van bepaalde chases aan te passen? Dus stel je hebt 1 chase lopen voor je parren, en een stuk of 5 die je heads/scans aansturen, kun je dan enkel van de parren de fade-time aanpassen? (voorbeeldje).
Met slope wordt inderdaad de fade-time bedoeld. Fade-time wordt sowieso per chase aangepast (evenals de steptime). Het is dus niet mogelijk meerdere chases tegelijk te selecteren met de "select chase" knop. Wel heb je de keuze om die per stap of voor alle stappen in de chase aan te passen.

Al met al absoluut een leuk tafeltje die zijn geld meer dan waard is. Niet proberen om theaterdingen ermee te doen, dan ben je nog beter uit met een Scenesetter. Een groot voordeel is de 2 DMX uitgangen, ideaal wanneer je aan 2 kanten licht op een statief hebt staan.

Nu nog een keer een chique kistje. sneaky :V
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)