Forum > Geluid

JBL JRX 118S opgeblazen :(

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
PimmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 1-3-2022
Berichten: 424
7-4-2009 17:01

LJ Pattie schreef:

ik hoorde geen vervorming, ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het rood

ook het subsonic ( <30hz ) gedeelte was er uit gehaald doormiddel van een knopje aan de achterkant van de amp

alvast bedank voor reacties!
Zoiets heb ik ook een keer gehad. Alleen had toen mijn versterker het loodje gelegt..
dus...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
7-4-2009 17:40

sis schreef:

Ja laugh :D en als je dan weet waar het advies vandaan komt weet ik al genoeg shocked 8O
sis
Onmogelijk om dergelijke uitspraken te doen, in dat geval moet je namelijk al het personeel en hun kennis kennen.

Martin.
kvm entertainment
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
7-4-2009 17:50
Lijkt me, dat als niks vervormd... dat de speakers het gewoon moeten kunnen hebben.

Misschien zijn de versterkers defect geraakt, dan kun je er gewoon mee terug naar de winkel.
Als ik dat zo lees, denk ik niet dat je speakers opgeblazen zijn maar eerder je versterkers (half)dood?

Doen de speakers wel nog íets, of komt er helemaal geen geluid meer uit?
Ik heb namelijk ook 1 aangelopen rcf speaker uit een achtieve art500a... de limiter grijpt dus echt te laat in (ook zonder enige vervorming overigens..)

Ik kan wel blijven raden, maar hier dan de laatste vraag wink ;)
Bovendien, heb je op vaste stroom gedraaid of op een aggregaat?

Ik heb overigens met de mijne 3k6 (2 stuks) nog geen problemen gehad, en deze hebben het echt goed voor de kiezen gekregen met carnaval.
Freelance diensten & LED Design
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
7-4-2009 17:58

LJ Pattie schreef:

er zit geen filter in de 118s daarom hebben ze er een cross-over bij gedaan
Huh? wie heeft het setje besteld? ik neem aan dat je nog enig inspraak had bij de koop. Of was de cross-over gratis?
ik hoorde geen vervorming, ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het rood
Bedoel je niet protect?
ook het subsonic ( <30hz ) gedeelte was er uit gehaald doormiddel van een knopje aan de achterkant van de amp
Deze mag je zelf ook bedienen, en hem in te schakelen.

Als ik op je site kijk zie ik dat het Allbass heet en voornamelijk stamp muziek betreft. Daarmee moet je heel voorzichtig zijn, zeker als je op de DJM600 de bass-EQ wat ver openzet.

Dit soort vermogens moet je echt heel goed limitten en een processor had eigenlijk wel beter geweest.

Ik draai met 1200 watt op een 450 watt RCF sub, en dan moet ik hem goed istellen en wat dicht zetten. Want er hoeft maar dit te gebeuren bij maximaal vermogen en het gaat fout.

Hebben ze jullie nog enig advies gegeven?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
LJ PattieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2006
Laatste: 21-8-2009
Berichten: 10
7-4-2009 18:26
Nou de speakers zijn helemaal dood, de amps doen het nog prima.

@nijhuis, jaah sorry ik bedoel idd protect en clip gingen in het rood.
Verder heb ik totaal geen advies gekregen, behalve dat die versterker uitermate geschikt waren voor deze speakers, dat je alleen nog een cross-over nodig had om het zaakje af te regelen.
Maar kennelijk moesten ze de versterkers kwijt want het waren hun allerlaatste.
Deze mag je zelf ook bedienen, en hem in te schakelen.
Hoe bedoelde je dat precies, ik had hem ingeschakeld.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
7-4-2009 19:34
Had je een bepaald budget?

Martin.
kvm entertainment
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
7-4-2009 19:39

LJ Pattie schreef:

ik hoorde geen vervorming, ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het rood
Als ik dit zo lees vermoed ik dat de spoel van je luidsprekers te warm geworden is.
Op het moment dat de spoel te warm word kan het zijn dat de isolatie die om de draad zit smelt. Daardoor komen de draden van de spoel tegen elkaar aan te liggen en sluit de luidspreker als het ware kort. Hierdoor daald de weerstand van je luidspreker, en zal je versterker de clip ingaan.
Als je met een multie-meter de ohmse weerstand van je luidspreker meet zal je waarschijnlijk 0 of oneindig ohm meten.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-6-2024
Berichten: 13458
7-4-2009 19:43

LJ Pattie schreef:

ik hoorde geen vervorming, ik zag dat de versterker eerst aan de linker ineens dik in het rood ging, toen heb ik links dicht gedraaid en rechts een heel stuk terug gedraaid, maar die ging een tijd later ook ineens in het rood
Draai je met draaitafels? Of wellicht met gedownloade mp3 bestanden?
ook het subsonic ( <30hz ) gedeelte was er uit gehaald doormiddel van een knopje aan de achterkant van de amp
Het is mooi voor de marketingafdeling van de fabrikant van de X-over of versterker dat ze kunnen roepen dat hij een subsonic filter heeft máár een subsonic op 30Hz is voor de meeste PA kasten net zo'n beveiliging als een geperforeerde condoom! Het kantelpunt moet veel hoger (40-45Hz) en liefst 2e orde.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
7-4-2009 20:41
1 x bewerkt. Laatst door Nijhuisr op 7-4-2009 21:43

LJ Pattie schreef:

Hoe bedoelde je dat precies, ik had hem ingeschakeld.
Verkeerd gelezen, dacht dat hij uitstond.

Maar zoals Dre al aangaf is 30Hz een frequentie die niet vaak gehaalt wil worden. Ik draai vanaf 45Hz met mijn processor, gewoon 2e orde filter die je zo instelt.

Ik gebruik een simpele doch doeltreffende behringer, echt een aanrader voor het geld!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 11-6-2024
Berichten: 384
7-4-2009 20:48

nijhuisr schreef:

Ik gebruik een simpele doch doeltreffende behringer, echt een aanrader voor het geld!
Misschien handig om erbij te vermelden om welk product het gaat van Behringer?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)