Forum > Licht

Bandverlichting welke opstelling?.

(57 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
FerdiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2005
Laatste: 30-11-2012
Berichten: 66
23-7-2008 22:56
Klopt snap ik. 8x 100 watt dan heb ik 800 watt als frontlicht en dit zal niet gedimt worden. Maar volgens mij heb ik ze gezien vanavond dat de Par 38 best wel groot zijn?. Als je ze gaat vergelijken met een Par 56 klopt dit?
"Een glimlach kost minder dan elektriciteit en verlicht zoveel meer." :-)
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
23-7-2008 23:55
Die theorie gaat zo ver als mijn kennis rijkt niet op. ashamed :$
Je hebt gewoon minimaal 300 watt nodig om het bandje fatsoenlijk uit te lichten.

Stel je moet een brand blussen op 2.5 meter vanaf een brug dan werken 8 brandweerslangen met een output van 100 cm toch ook niet? en 4 stuks met een output van 300 cm werken wel.

Zo zie ik het shut up :X
Focus on the customer and the rest will follow.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
24-7-2008 00:11
Waarom pak je nou niet gewoon een paar spots die voor dat werk bedoelt zijn?

Met een paar fatsoenlijke fresnels krijg je toch altijd een mooier resultaat dan je met welke par dan ook maar zou kunnen bereiken.

Met een fresnel kun je de bundel mooi richten zodat je alleen daar licht krijgt, waar jij licht wilt hebben, en dan heb je aan 2x 1KW per kant voor de meeste podia ook meer dan voldoende licht.

Natuurlijk kan het ook met een par, maar waarom zou je gaan lopen aanklooien? Je zegt dat je wel par 38 wilt aanschaffen, mijn advies: laat die parren voor wat ze zijn en koop dan een paar fatsoenlijke fresnels (gewoon 1KW versie nemen, dimmen kan immers altijd).

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
FerdiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2005
Laatste: 30-11-2012
Berichten: 66
24-7-2008 00:51

hugovanmeijeren schreef:

Waarom pak je nou niet gewoon een paar spots die voor dat werk bedoelt zijn?

Met een paar fatsoenlijke fresnels krijg je toch altijd een mooier resultaat dan je met welke par dan ook maar zou kunnen bereiken.

Met een fresnel kun je de bundel mooi richten zodat je alleen daar licht krijgt, waar jij licht wilt hebben, en dan heb je aan 2x 1KW per kant voor de meeste podia ook meer dan voldoende licht.

Natuurlijk kan het ook met een par, maar waarom zou je gaan lopen aanklooien? Je zegt dat je wel par 38 wilt aanschaffen, mijn advies: laat die parren voor wat ze zijn en koop dan een paar fatsoenlijke fresnels (gewoon 1KW versie nemen, dimmen kan immers altijd).

Groeten Hugo
Daar heeft de beste man ook gelijk in. Ik ga me hier is in verdiepen.
"Een glimlach kost minder dan elektriciteit en verlicht zoveel meer." :-)
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
24-7-2008 07:41
Fresnels zijn wel leuk, maar geen absolute must. En zeker niet wanneer het eigenlijk een drive in show is die zo nu en dan een band mag doen. Beetje nutteloze investering voor iemand die vooral drive in shows doet. Met 2 fresnels kun je een totaaltje maken, met 8 parren kun je ook speciaaltjes maken bij de solo's. Basic bandjes: parren; Theater en wat grotere bandjes met grotere budgetten: fresnels.

Een investering waarbij hij nu zowel voor de band als voor de drive in show iets aan heeft is een beter plan.

Want zeg nou zelf; een investering in iets wat je 50 keer per jaar gebruikt is toch een slimmere investering dan in iets wat je misschien 10 keer gebruikt?

Fresnels zijn de spots die bij de kleine bedrijven en drive in shows pas interessant worden als ze de rest van het licht op orde hebben of een groot deel van de klussen doet in het theater segment waarbij fresnels toch wel een must zijn.
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
24-7-2008 10:02

DeMennooos schreef:

Fresnels zijn wel leuk, maar geen absolute must. etc.etc.
Ik zou de spijker niet meer midden op z'n kop kunnen raken!
Wij doen al een tijdje met Par 56 300W bandjes uitlichten op kleine podiumpjes, en dat gaat echt wel goed hoor. Pas geleden met een band wat gedaan op een wat groter podium met wat meer publiek. Daar hebben we wel Fresnel's gehuurd, maar dan heb je het budget er ook meestal wel voor.
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
24-7-2008 11:29

DeMennooos schreef:

Fresnels zijn wel leuk, maar geen absolute must. En zeker niet wanneer het eigenlijk een drive in show is die zo nu en dan een band mag doen. Beetje nutteloze investering voor iemand die vooral drive in shows doet.
Ik citeer de OP vanuit een ander topic:

Ferdi schreef:

Ook beginnen wij dan met een nieuwe bedrijfsformule dit houdt in dat wij ons ook meer gaan bezighouden met verhuur, bandverlichting, feestjes buiten onze woonplaats te accepteren, nieuwe website + .nl site enz.
Lijkt mij een mooie start om dan je bandverlichting op orde te maken. Voordeel van een paar fresnels is dat je de parren die je er anders voor neer gezet zou hebben, nu voor iets anders vrij hebt.

Maar ik moet DeMennooos ook gelijk geven, doe je vooral drive-in werk dan is dit niet je eerste prioriteit, ga je meer naar de richting van het 'netjes' uitlichten van bands (en misschien straks zelfs theater) dan is het wel een must. En dan is het wél goed om er van tevoren over nagedacht te hebben.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
FerdiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2005
Laatste: 30-11-2012
Berichten: 66
24-7-2008 16:36
Heel goed Hugo, Ik wordt steeds weer een beetje weizer om de juiste keuze's te gaan maken. Parren hebben wij!. Maar een paar goede spots nog niet!. Deze om ook zo meer voor andere activiteiten te gebruiken band, theater ect.
"Een glimlach kost minder dan elektriciteit en verlicht zoveel meer." :-)
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
29-7-2008 08:49
En wat met multiparretjes (gkv 600w)? Dit zijn mijn favorieten om bands uit te lichten als frontlicht.
Aan elke kant een 4bartje en de lenzen en filters aangepast aan de locatie (of als je lui bent gewoon mfl laten, kun je het meeste mee)
De lampen geven een bak licht en gaan ook lang (1500u) mee. Het gebruik van barndoors is ook geen probleem bij multiparren.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
29-7-2008 21:35
Het gebruik van barndoors is ook geen probleem bij multiparren.
Bij gewone parren is dat ook geen probleem.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)