Forum > Newbie Forum

Goed instellen geluidsset

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
24-1-2008 09:32
Zo het is bijna zo ver dat ik mijn set ga gebruiken en af wil stellen.

Het gaat om 4 JBL EON's 15G2.
Deze zitten via een DBX Studio op mijn Reloop RMX-40 BPM mengpaneel.
Deze gaat naar een MD-speler.

Speakers staan op een carnavalswagen dus de afstanden naar publiek zijn niet hetzelfde.

Nu wilk ik even alles op een rijtje zetten zodat ik alles goed af kan stellen om te zorgen dat ik niets kapot speel.

Vragen over de EON's:

Hoe ver moet ik de speakers open zetten?
Zover ik geprobeerd heb is dat de volume niet 100% open kan als ik 0dB uitstuur.

Hoog en mid in het midden laten staan,of op 0?

Vragen over de DBX:

Ik heb het programma voor de EON's geladen.

Moet ik nu nog de compressor of limiter bijstellen?
Of is dat al goed gezet wanneer ik het volume instel in de wizzard?
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
24-1-2008 10:46
Heb je misschien wat meer info over dbx studio?(ik ken het namelijk totaal niet)

Overigens ben ik bang dat je met carnaval toch snel je set volledig open set op een wagen.
In de openlucht klinkt het toch net even wat zachter als in een zaaltje.
Dus ben je snel geneigd de set volledig open te zetten.(geloof me, dit doe je zeker als je in de grotere optochten mee rijd waarbij er meerdere wagens zijn met een redelijk geluidsniveau)

Ik zou je over het algemeen aanraden het hoog iets terug te draaien, tijdens de carnaval.
Ik heb zelf 2 k112 en 2 x dap ax15b, Waarbij de hoge tonen driver de grootste kans heeft op defecte.(bij vol vermogen)
Focus on the customer and the rest will follow.
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
24-1-2008 11:04
DBX studio is eigenlijk het zelfde als de DBX Driverack PA alleen ander speaker parameters (meer voor studio gebruik,maar de eon's staan er ook in)

Mijn bedoeling is ook om de speakers zo in te stellen dat ze op een veilige waarde staan.
Dus niet in de clip maar er netjes onder.

De muziek die we spelen is ook al van te voren gemixt en op 0dB op een minidisk gezet.
Pieken zitten er dus niet in.
Daarintegen wil ik wel de DBX goed instellen dat er (door wat voor reden dan ook) een harder signaal naar mijn speakers gaat dan gewenst.

Dat er andere wagens rijden met harder geluid heb ik geen boodschap aan.
Ik weet wat mij dit setje gekost heeft dus hou het liever heel. wink ;)
MaaartenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2003
Laatste: 12-6-2016
Berichten: 359
24-1-2008 14:32
even off//

Merk je veel verschil qua geluid nu je er een driverack tussen hebt hangen?
WsxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2006
Laatste: 24-1-2012
Berichten: 73
24-1-2008 15:16
excuus ik ga ook nog even offtopic. Hoe zorg je ervoor dat je mix op je minidisk 0 db is heb je dat met een speciaal programma gedaan?

Ik ben ook cd's aan het maken voor op de wagen dit doe ik met mixmeister. Ik kan alleen in mixmeister geen tool ontdekken waarmee ik dat netjes op 0db krijg gedurende de hele mix.
NickkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2005
Laatste: 15-3-2008
Berichten: 15
24-1-2008 18:51
Limiter??

https://www.kjaerhusaudio.com/classic-master-limiter.php
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
25-1-2008 08:34
Of er verschil is qua geluid met/zonder driverack durf ik niets over te zeggen.
Volgende week ga ik namelijk alles voor het eerst in gebruik nemen.

De muziek plak ik in Cooledit achter elkaar.
Voordat ik daarvoor muziek gebruik zorg ik zowiezo dat de mp3 onder de 0dB blijft.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-1-2008 20:32

Marc Ebbers schreef:

Ik zou je over het algemeen aanraden het hoog iets terug te draaien, tijdens de carnaval.
Ik heb zelf 2 k112 en 2 x dap ax15b, Waarbij de hoge tonen driver de grootste kans heeft op defecte.(bij vol vermogen)
Hoge tonen driver van de K-112 blijft overeind, mede door de PTC en FET limiting die in de K-112 zit ingebouwd. Ik vrees eerder voor de bas speaker van de K-112.

Zorg in ieder geval voor zorgvuldige limitng. Bij DBX is dat heel eenvouding.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
25-1-2008 20:37

Crxtreem schreef:

Of er verschil is qua geluid met/zonder driverack durf ik niets over te zeggen.
Volgende week ga ik namelijk alles voor het eerst in gebruik nemen.
Dat verschil ga je heel duidelijk merken als je de kantel frequentie en het subsonic filter goed instelt.
Helemaal ga je het merken als je de ingebouwde limiters gaat gebruiken. Door die limiters kun je de voelbare basdruk nog wat verhogen, terwijl je dezelfde versterkers kunt blijven gebruiken.

Gebruik voor de limiters in eerste instantie Overeasy 5 en zoek met de Threshold level het clip punt van de versterker op. Bij de subwoofers kan je dit laten staan dat de versterker af en toe clipt. Bij de topkast ga je als je het clip punt hebt gevonden, ca 3 dB er onder zitten. Zoek later uit of het klankbeeld constant blijft bij middelhoge tot zeer hoge geluidssterktes en regel het Threshold punt van de topkasten bij.

Als je subwoofers hebt die tot 35 Hz (-3 dB) of nog lager gaan, kun je nog met de sub harmonic synthesizer spelen, maar moet wel met beleid gebeuren. Dit geeft een mooie volle en diepe bas, maar kan in een aantal gevallen ook erg rommelig klinken.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)