Forum > PC related Forum

Bureaublad op afstand

(28 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
10-1-2008 12:09
hallo,

Wanneer we in een zaal zitten waar het licht bij het podium hangt, en wij met de laptop voor het licht (met een dmx dongle) achterin de zaal zitten, willen wij graag bij het programeren vooraan in de zaal zitten.

Nu zag ik sommige programma's zoals remote administrator om met een andere laptop via een draadloze verbinding (WIFI)naar de laptop achterin de zaal verbinding te maken. Nu is het probleem alleen dat ik daar een router tussen moet plaatsen.

Is er niet een programma die er voor zorgt dat je gewoon van laptop naar laptop kunt verbinden zonder een router ertussen te zetten?
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
10-1-2008 12:25
Waarom trek je niet gewoon een langere dmxlijn... sneaky :V
Potverdorie
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
10-1-2008 12:33
de kabels lopen tot achterin de zaal waar we zitten. maar bij het programeren wil ik overal in de zaal kunnen komen
dus kabels zijn lang genoeg happy :)

maar we willen die nu gaan besturen vanuit het midden van de zaal zodat we vanuit de hoek waar de mensen zitten het licht kunnen programeren
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 138
10-1-2008 12:47

night06 schreef:

Is er niet een programma die er voor zorgt dat je gewoon van laptop naar laptop kunt verbinden zonder een router ertussen te zetten?
Zoiets kan met iedere laptop met een wifi kaart. Je zet dan een 'Ad-hoc' netwerk op. Zoek even op google en je zult vinden...
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
10-1-2008 13:54

night06 schreef:

Nu zag ik sommige programma's zoals remote administrator om met een andere laptop via een draadloze verbinding (WIFI)naar de laptop achterin de zaal verbinding te maken. Nu is het probleem alleen dat ik daar een router tussen moet plaatsen.
Een andere optie is 1 laptop als WiFi master te laten fungeren (moet hij ook DHCP verzorgen e.d. of zelf static IP adressen instellen). Sommige chipsets kunnen dat, anderen niet.

En anders donder je toch gewoon zo'n draadloze router ergens in de hoek (en sluit je hem verder nergens op aan). Dingen kosten helemaal niks meer tegenwoordig.

Deze vraag lijkt me echt een kolfje naar Webbie z'n hand ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Jeroen simonsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-2-2007
Laatste: 19-4-2010
Berichten: 3
10-1-2008 16:48
zoals eerder gezegd moet je dan de laptops in ad-hoc zetten,
daarna kun je bij start (bureau accesoires) op extern bureaublad klikken voer hier dan dan de naam van de pc in en voila.
mocht dit echter niet lukken heb je altijd nog Help op afstand,
hierbij kun je een mail versturen , maar voor deze aangelegenheid zou ik voor de optie binnen het netwerk kiezen.

Mvg Jeroen
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
10-1-2008 17:17
ik ben wel een beetje technisch. maareh... Hoe zet ik hem in ad-hoc? shut up :X wink ;)
Sonic boomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-11-2006
Laatste: 6-2-2010
Berichten: 221
10-1-2008 18:08
1 x bewerkt. Laatst door Sonic boom op 10-1-2008 20:28
Je kunt eventueel ook met PC Anywhere werken, neem je het bureaublad van de andere computer over. Kan via een internetverbinding. Nadeel is wel dat het een lichte vertraging oplevert, maar dat heb je met een ad-hoc netwerk ook.
T is warm werk maar zeker de moeite waard ;-)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
10-1-2008 20:05

night06 schreef:

ik ben wel een beetje technisch. maareh... Hoe zet ik hem in ad-hoc? shut up :X wink ;)
Volgens mij hebben Vista en XP hier zelfs handige templates voor. Dus even naar netwerkbeheer en de ooh zo machtige (en altijd over het hoofd geziene) F1 functietoets indrukken. Lezen, typen, werken ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
11-1-2008 00:36
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 11-1-2008 09:29
Hallo,

Ik zou Dré zijn advies opvolgen, gewoon een router met WiFi (en ingebouwde switch (UTP)) gebruiken.
Door de DHCP en DNS die er in draait gaat dat wat simpeler.
De pc's die op het podium staan via UTP verbinden met de router.

Op deze manier hoeft er maar één apparaat verbinding te maken met het draadloos netwerk.
Werkt in de meeste gevallen beter als Ad-Hoc.
Met een router krijgt de cliënt een IP-adres (met de goede instellingen) en wordt gelijk geregistreerd in de DNS van de router (zodat verkeer op pc-naam mogelijk is).

Ik neem aan dat je géén programma wil starten over het wireless-netwerk, want dat geeft alléén maar ellende.
Bijvoorbeeld tijdens het wegschrijven van data word de WiFi verbroken, als je dan een beetje pech hebt, heb je helemaal niks meer.
Wireless is nog steeds buggy, en ik werk nog steeds het liefste met een vaste snelle verbinding.

Wireless werken gaat alléén goed als je remote het bureaublad overneemt (met RDP).
Alle programma's en data blijven op de pc op het podium, alléén de muis en toetsenbord invoer gaat over de wireless.
Natuurlijk krijg je weer data terug, maar dat is alléén het "plaatje" van het aktuele bureablad van de pc op het podium.

Mocht de verbindig wegvallen, draait alles netjes door zonder dataverlies op de pc op het podium.
En verbind je dan opnieuw, kun je gelijk weer verder waar je gebleven was.
Had je nu vlak voor het uitvallen van de verbindig een opdracht gegeven, dan zul je zien dat hij mooi uitgevoerd is.
Het gestarte programma gaat gewoon door met "werken", ook al ben je even de verbinding kwijt.

Een ding snap ik nooit waarom mensen altijd met oplossingen (programma's) komen aanzetten die al in Windows XP (en Vista) zitten.

"Remote Admin" en "PcAnywhere" zijn beide programma's die bovenop het Windows XP OS komen te draaien.
Beide programma's zijn in gebruik behoorlijk traag.

Beter gewoon "verbinding met Extern Bureaublad" gebruiken, zit al in Windows XP (en Vista).

Inmiddels heb ik op deze manier al 200 users (klanten) op mijn werk op een Terminal Server Cluster zitten.
De klant kan vanaf elke plek in de wereld inloggen (via VPN) en gaan werken (met bijna alle Windows applicaties), printen, e-mailen (via Outlook en Kerio MAPI) en bestanden up -en downloaden.
Heeft nergens meer kopzorgen over, alles wordt voor hem geback-upt (je wil niet weten hoe vaak we een klant moeten teleurstellen bij een servercrash en blijkt dat de tapejes nooit zijn gewisseld, gewoon alléén door het feit dat ze het niet zo spannend vonden (na zoiets natuurlijk in een keer wel)).

Wel een paar puntjes waar je op moet letten:

* op de machine die als "Terminal Server" gaat draaien, moet je even wat instellen:
"Deze Computer"=>"Eigenschappen"=>"Verbindingen van buitenaf"=>"Extern Bureaublad", vinkje aanzetten bij "Gebruikers mogen een externe....."
* vergeet ook niet een wachtwoord op de account te zetten waarmee je remote wil inloggen, anders krijg je géén verbinding.

Heden ten dagen zijn er leuke apparaten die helemaal zijn toegespitst op RDP (extern bureaublad).
Zo heb je ThinCliënts in de vorm van een laptop waar alléén maar een DOM (DiskOnModule) in zit met Windows CE en Extern Bureaublad (Linux varianten zijn er ook), of een TFT-scherm met ingebouwde ThinCliënt. Je hebt de kastjes ook los, waaraan je alleen nog maar een scherm, toetsenbord en muis hoeft te hangen.

Ook PDA en Mobieltjes hebben tegenwoordig de mogelijkheid om Extern Bureaublad te gebruiken.

TIP aan TS: mocht je een processor hebben die je via de pc kan instellen, dan kun je die natuurlijk op deze manier ook vanuit de zaal instellen. Ideaaaaal..... precies waar het geluid goed te regelen is.

@Dré: misschien iets voor jouw voor je magazijn: je hebt een speciale "robuste" Tablet-pc (ook een ThinCliënt) die je op je magazijnkar kan zetten en waar je een handscanner aan kan hangen. En zo je voorraad via "Extern Bureaublad" (of via Telnet (Anita)) realtime kan bijwerken in je Databases. Mocht je meer info hierover willen hebben, stuur me dan maar een mailtje. Bedrijf in Breda maakt en leverd ze.

En inderdaad, zoals Dré ook al melde, vergeten veel mensen de F1 toets te gebruiken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)