Forum > Newbie Forum

Raveland spraak

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 24-5-2024
Berichten: 2052
18-11-2007 11:14

annedijkstra schreef:

Ik verhuur het zelfs razz :p . Een versterker heb ik al, een Sansui. Die heeft draadaansluiting, daarom leken mij die raveland daar ok wel geschikt voor, die kon je er zo opaan sluiten. Maar dei Behringer dan? die zijn ook niet zo duur. zijn die wel goed? ze zijn wel PA.

Annne
Anne,

als je gaat verhuren met een Sansui Home hifi versterker en een paar Ravelands denk ik dat je ongelofelijk op je .... gaat.
Hoe oud ben je als ik vragen mag? Voor een musical is enige ervaring gewenst en heb je toch de nodige apparatuur nodig. Wat heb je voor de rest aan mics, mixer, monitor speakers etc?
Voor 300 euro kan je wellicht een leuk setje bediend huren.

Suc6
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
18-11-2007 14:40
Voor 150 euro ken ik wel een paar goeie megafoons waardoor je spraak prima kan horen. razz :p

Even over je vraag: "als je door een microfoon praat, hoor je het dan goed? want ik denk namelijk dat (d)ie speakers meer voor muziek zijn".

Tjah... wat is goed? Daarom haalde ik even de megafoons aan, je verstaat elkaar 'goed', maar je voelt al aan dat dit niet serieus bedoeld kan zijn. Ik heb hier zelf ook de catalogus liggen van 2007, ziet er in de folder best leuk uit, alleen is absoluut niet aan te raden en zou zonde zijn van het geld.

Ik ken niet alle Raveland boxen, heb er wel een aantal gehoord, en hiernaast veel meningen van anderen vernomen over Raveland. Koop liever een DAP K112. Maar, ik vermoed dat je hiernaast nog veel andere zaken nodig bent, zoals een bijpassende versterker (bijvoorbeeld Palladium P-1200. Mijn advies: vraag een paar offertes aan, en huur een set.

Ik zie dat je uit Sauwerd komt (kom er elke dag langs wink ;) ), dus kijk even naar paar bedrijfjes in Groningen, die hebben zeker wel wat leuks. De spullen waar jij nu aan het kijken bent zijn leuk voor huiskamerfeestjes of voor op je slaapkamer als beginnende DJ, niet voor musicals of grotere gelegenheden waar meer dan 50 man komen. Met jouw voorgestelde set-up zal het bijna onmogelijk worden om er iets verstaanbaars uit te halen voor een groter publiek (ik vermoed dat het hier gaat om een toneelstuk van de dorpsvereniging of basisschool, klopt dit?).

Veel succes,

[edit]
heb even naar je e-mailadres gekeken, en vandaar dat ik vermoede dat je ook een .com domein zal hebben, en idd. Best leuke site moet ik zeggen. (AnPro) Zie dat je kennelijk al de Mega X serie hebt. Ik neem aan dat je de Raveland Led-powerbox X1838 L-ii inmiddels hebt? [/edit]
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
AnnedijkstraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2007
Laatste: 29-3-2022
Berichten: 11
19-11-2007 13:07
Ja, het is voor een basisschool, In Sauwerd natuurlijk wink ;) . Ik heb die Mega X nog niet. Ik ben er vergeten vanaf waneer neer te zetten. Ff reclame maken natuurlijk :P . Ik hoor dus dat ik beter DAP kan kopen. Er hangen al 2 fostex speakers, die vind ik ook wel goed. maar die zijn toch hardstikke duur? angry En in de conrad catalogus staat ook een Behringer, zijn gaar ook meningen over? graag. 1 Soundcraft mengpaneel (ik weet niet precies welke versie). 2 Fostex monitor luidsprekers, en ik zet er altijd zn sansui vertserker neer, die bevalt me wel goed :P

Anne
WarfaceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 13-7-2014
Berichten: 179
19-11-2007 16:26
oei wat leuk!!!
Mijn eerste "echte boxen" laugh :D

Samen met een mengpaneel uit dezelfde gids en 2 discman`s was dit mijn eerste dj-setje

Maar even on-topic.

Laat deze boxen mooi links liggen,, want het geluid dat eruit komt is gewoon r*k!!!
Kijk idd voor bijv. de k-112 / k-115.

Suc6 met je musical
Meh me lêpke!!!
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
20-11-2007 17:27
Heb je misschien wat specs van de versterker, zoals typenummer etc, of nog beter: opgegeven specs? Geef anders maar zoveel mogelijk specs als je kan verzamelen erover, dan kunnen mensen hier je weer verder helpen, en iets specifieker zijn in hun commentaar.

Conrad is een leuke hobby-zaak, maar daar houdt het dan ook bij op.
Raveland: leuk voor op de slaapkamer (vooral door die LEDjes shut up :X )
Behringer: verschilt per product, EQ's zijn wel aardig, boxen meerendeels niet
Fostex: weinig gehoord, en ken niemand die Fostex heeft (althans niet zo uit mijn hoofd). Zelf willen ze meer de prof. tour op voor studio's, weet alleen niet of ze hierin ook slagen.
Soundcraft: is het toevallig een mengpaneel uit de FX serie? Soundcraft is (over het algemeen weer) goed materiaal (kwalitatief gewoon goed, gaat lang mee, prima geluid), als je hiervan ook een typenummer weet kan er iets zinnigs over worden gezegd.

Wat heb je verder aan microfoons? Ook niet geheel onbelangrijk, ook al heeft dit niet zo heel erg veel te maken met dit topic nu, voor een musical en de zaken wat jij vaak doet, is een goede microfoon zeker aan te raden.

Over jouw vraag, het geluid (met name spraak), dit is inderdaad iets waarover ik mij zorgen zal maken, en zeker wanneer je Raveland wilt gaan kopen, of Behringer. DAP biedt een hele hoop speakers, in allerlei prijsklassen, maar de K-series zijn echt wel de instapmodellen, waar je een hoop plezier van hebt en je nog allerlei kanten uit kunt, (vandaar dat deze boxen ook worden aangeraden door meerdere mensen) Onder deze prijsklasses, zal je vrij weinig vinden waar jij plezier mee zult beleven. En mede ook omdat de prijs eens niet zo heel erg veel meer is.

2x DAP K-112= 330,00
2X DAP K-115= 378,00
(prijzen van New-Line)

Even terugkomend op jouw versterker. Ik heb geen idee wat je precies hebt, en wat de specs zijn. Misschien is het te doen met je huidige versterker (en dan met name vanuit budgetoverwegingen) (is namelijk ook al aangegeven dat je gerust een Speakon aansluiting zelf kan maken), maar toch zijn deze boxen niet bedoeld om door een HiFi versterker te worden aangestuurd. Een DAP-K115 erop zetten zou helemaal zonde zijn, zeker is dat je de boxen lang niet ten volste benut met je Sansui versterker. Daarom, koop liever een degelijke versterker erbij (zie ook webshop complete sets K-112 en K-115). Sowieso, als je de K-serie hebt, moet je vroeg of laat toch overstappen van versterker. Mocht je nog wat geld bij elkaar kunnen sprokelen, doe dit dan gelijk. Een te zwakke versterker bestaat ook, en is zeker niet goed voor welke box dan ook.

2x DAP K112 + P-1200 + bekabeling (XLR 3 meter, Speakon 6 meter)= € 712,00
2x DAP K115 + P-1600 + bekabeling (XLR 3 meter, Speakon 6 meter)= € 802,00

Iets meer dan jouw budget van 300 euro voor 2 boxen, alleen is dit vele malen beter (heb je weinig aan, ga anders zelfs eens luisteren en hoor de verschillen). Met deze laatste sets kan je nog vele jaren mee vooruit, en is ook nog prima uit te breiden (mocht je nog meer willen natuurlijk). Met deze sets zou ik het wel aandurven om zo'n toneelstuk te voorzien van geluid, en zal het ook nog verstaanbaar zijn, iets waar ik mijn vraagtekens bij zet bij de andere aangehaalde sets (of merken). Noem anders een paar typen waarnaar je aan het kijken bent?
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
AnnedijkstraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2007
Laatste: 29-3-2022
Berichten: 11
22-11-2007 21:16
Dankje!!

Fostex is volgens mij heel bekend. www.fostex.com

Ik heb 2 Sennheiser microfoons. Dap is dus best goed zo te lezen, en een versterkertje erbij. maar geen raveland dus shut up :X

bedankt voor alle reacties

anne
OllyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2006
Laatste: 11-9-2023
Berichten: 167
24-11-2007 15:22

annedijkstra schreef:

Dap is dus best goed zo te lezen, en een versterkertje erbij. maar geen raveland dus shut up :X
dap is gewoon buget , maar je krijgt bij de meeste reeksen wel gewoon waar voor je geld.

het is dus een heel mooi merk om mee te beginnen :)
AnnedijkstraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2007
Laatste: 29-3-2022
Berichten: 11
25-1-2008 20:58
Het is een beetje laat,

Maar voor disco's enz, zijn die dingen volengs mij best geschikt. Bij mij op het Augustinuscollege hangen die dingen tegenwoordig in de gymzaal, waar nogal wel es harde muziek wordt gedraaid.

Anne
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
25-1-2008 22:22
Maar een gymzaal is dan ook geen akoestisch ideale ruimte. wink ;)
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
3-2-2008 19:11
Ik heb hier nog wel 2 speakers van raveland staan. die blauw met zwarte. 10 of 12". Ik denk 10 laugh :D
Die lijken nergens op. Ik heb ook sinds kort de dap k-112, die de raveland, er op alle fronten uit speelt!
m.a.w. BEGIN ER NIET AAN!! happy :)

Spaar voor de dap speakers! ga je veel meer plezier van hebben!

Groeten,
David Kamphuis

Terug naar forum Reageer (zonder quote)