Forum > Newbie Forum

Geluid en licht op verschillende groepen

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
14-2-2007 23:29
Hoe kan ik uitzoeken hoeveel electriciteitsgroepen in een gebouw/verdeelkast aanwezig en hoe ze verdeeld zijn (welke stopcontacten op welke groepen)?
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
14-2-2007 23:32
Op de tekening kijken? Vragen aan de beheerder van het pand? Meten?
Potverdorie
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
14-2-2007 23:34
ok ..."meten" hoe en met wat doe je dit?
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
14-2-2007 23:45
1) Meten alleen in overleg met de beheerder van de installatie.
2) Meten alleen met een degelijke klasse 3 voltmeter (geen spaningzoekertjes ed)
3) Kijken of er een tekeningenpakket bij de verdeler hangt (zou wel moeten, weet je hier geen raad mee, dan wordt je er ook niet veel wijzer van)
4) Misschien een "groepenkaart" (omschrijving in mensentaal wat er op welke groep zit)
5) Op de laatste plaats pas echt door meten en uitschakelen van groepen kijken wat er allemaal wel en niet mee aan/uit schakeld. ZET NOOIT ZOMAAR GROEPEN UIT/OF AAN!!! Je weet immers nooit zeker wat er allemaal mee aan en uit gaat! Daarom zie punt1!

TIP: op scolen ofzo zit vaak wel een aparte kracht aansluiting of gaat dat ook boven je pet kijk dan eens naar een vaatwasser/boiler ofzo... vrfaag of je die stekker er uit mag trekken en het stopcontact mag gebruiken. Dit zijn vaak aparte eindgroepen. Vergeet nooit de stekker er weer in te steken na het afbreken om misverstanden te voorkomen!

Maar mijn tip: begeef je nooit in/aan de elektra installatie als je niet 100% weet waar je mee bezig bent. Vraag hulp bij een congierge/beheerder/proffessional oid!

EDIT: ik lees in een andere post dat je 100meter 32A kabel aan wilt schaffen maar je weet niet hoe je verschillende groepen uit moet zoeken shocked 8O ? Niet naast je schoenen gaan lopen hoor kerel.... shut up :X
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
15-2-2007 03:11

martyndegraaf schreef:

ik lees in een andere post dat je 100meter 32A kabel aan wilt schaffen maar je weet niet hoe je verschillende groepen uit moet zoeken shocked 8O ? Niet naast je schoenen gaan lopen hoor kerel.... shut up :X
Als er geen krachtstroom is, dan moet ik wel uitzoeken toch hoe het maximum uit een gewone stroomvoorziening te halen dacht ik (led-parren zijn mij te duur).
Daarom dat ik vragen post om te weten hoe alles in elkaar zit, begrijp niet goed wat je daar zo raar aan vind.
Hoe zou jij het dan aanpakken als een noob zoals ik op gebied van elektrische stroom?
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 998
15-2-2007 07:56
Dan zou ik me eerst eens wat in de materie verdiepen. Een hoop lezen over dat onderwerp (onder andere hier op het forum). Als je een hoop gelezen hebt zul je beseffen dat er telkens weer gehamerd wordt op veiligheid en dat je alleen iets moet doen als je er echt iets van weet.
Hopelijk schrik je dan een beetje en besef je dat elektriciteit behoorlijk gevaarlijk kan zijn. Dat je het juiste gereedschap nodig hebt, en dat je telkens heel systematisch te werk moet gaan.

Wat denk je nodig te hebben aan stroom? Als je van daaruit eens begint, en je blijkt op 4 of meer groepen uit te komen, dan zul je niet onder krachtstroom uitkunnen komen. Je kunt moeilijk 4 kabels door het hele gebouw gaan aansluiten om 4 aparte groepen te krijgen.
Dance the night away!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
15-2-2007 10:05
in de praktijk zijn twee groepen meestal redelijk snel te vinden in de buurt van het plekje waar je moet staan.
Eentje zit meestal OP de plek zelf, en eentje kan je meestal in de zelfde ruimte aan de andere kant vinden.
Maar bij die tweede moet je al gaan kijken wat er nog meer op zit.
En blijf weg van ongeaarde stopkontakten! Dat geeft alleen maar problemen.

Een derde groep, zul je vaak zeker twee ruimtes verder weg moeten halen, daar aangrensende ruimtes vaak ook op de zelfde zekering zitten.
De keuken is een welkome plaats waar vrije groepen zijn te vinden.
Afwasmachine heeft verplicht een eigen groep, zo ook elke oven en magnetron.

Maar hoe ouder het gebouw, hoe slechter de stroom meestal geregeld is.
dus het blijft opassen.

En wil je opdrachtgever,
en/of de exploiteur,
wel al die kabels in zijn zaal hebben lopen.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
15-2-2007 11:35
Het is in de praktijk gewoon bijna geen doen om uit te vinden welke stopcontacten op verschillende groepen zijn aangesloten en welke gewoon achter dezelfde zekering hangen. Ik mag toch aannemen dat niemand in de zekeringkast van de klant groepen gaat zitten aan- en uitschakelen, gaat meten met een multimeter (wat wil je meten, vraag ik me dan af) of op een andere manier gaat zitten rommelen? Van de elektrische installatie van de klant blijf je af, punt uit!

En zelfs al zou je kans zien om te achterhalen welke stopcontacten aan welke groepen hangen, dan weet je nog niet welke andere apparaten (koffiezetters, magnetrons etc.) ook al op die groep zijn aangesloten of later die avond ineens worden aangesloten.

Het enige dat je kan proberen is als het nog rustig is eens lekker gassen (licht en geluid aan) en kijken of de zekering het houdt. Niet echt een fijne methode en ook niet erg betrouwbaar, maar de enige werkbare methode. Ben je het huiskamercircuit ontgroeid en ga je met een wat grotere drive-in op stap dan mag je verlangen dat er een fatsoenlijke krachtstroomaansluiting ter beschikking staat of dat er een goed aggregaat wordt gehuurd.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
15-2-2007 19:33
Ik heb meestal bij:

versterker 1x (2x1000 W 4ohm)
8x par 56
2x 250watt scans
1x 250 effect
1x 750 watt rook
1x 1800 watt strobo
1x 30mW laser

Heb nog nooit problemen gehad wanneer alles samen aanstaat, maar ik veronderstel bij aanschaf extra stuff, dit wel eens lastig kan worden, ik aan het maximum zit...daarom mijn "electriciteitsvragen".
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
15-2-2007 22:28
met die twee balkjes zit je al (uitgaande van 300 watt parren) op 2400 watt
Een zekering mag je ongeveer 3800 watt op zetten,
dus je stropbo erbij en je komt al lekker in de buurt van een black out
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)