Forum > Algemeen Forum

Aangifte belasting>zelf doen of?

(54 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
19-12-2006 18:56
Nou, de VAR ROW geeft op zich wel bescherming, als de opdrachtgever een aanvullende stap neemt. Maar klakkeloos op deze VAR afgaan is inderdaad niet verstandig.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DanielwStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2005
Laatste: 16-3-2008
Berichten: 21
27-12-2006 21:35
eh..Dit wordt een gebed zonder einde.. wink ;)
Het is wel grappig, wat je citeert is hetzelfde als wat ik inmiddels weet en hoe de belastingdienst mij het ook steeds meldt, maar jou conclusie is juist anders(?)

Je meldt( terecht overigens):
'met een VAR Overige werkzaamheden dan moet de opdrachtgever controleren of sprake is van een fictieve dienstbetrekking.'

Dus: deze VAr biedt géén zekerheid voor de opdrachtgever. Integendeel zelfs: het betekent: 'Opletten'

Jij meldt dat jij kan overleggen met de inspectie. Ik heb hier nog nooit van gehoord en ook de belastingdienst niet. Maar al is dat zo, dan snap je wel dat in de praktijk een opdrachtgever daar natuurlijk niet op zit te wachten ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
27-12-2006 23:14

Danielw schreef:

Jij meldt dat jij kan overleggen met de inspectie. Ik heb hier nog nooit van gehoord en ook de belastingdienst niet.
Heeft de belastingdienst er nog nooit van gehoord dat je met ze kan overleggen? Het staat nota bene op hun eigen website (zie de link een paar posts terug)... Wij overleggen heel vaak voor klanten met de belastingdienst, over de gekste dingen.

Danielw schreef:

Maar al is dat zo, dan snap je wel dat in de praktijk een opdrachtgever daar natuurlijk niet op zit te wachten ...
Misschien zitten niet alle opdrachtgevers daarop te wachten. In dat geval hebben ze de keus tussen (1) iemand anders inhuren, die misschien duurder is of minder goed (2) loonbelasting en premies inhouden, wat de zzp-er flink duurder maakt of (3) de gok nemen, niets inhouden en hopen dat het goed gaat. Die keus is dan natuurlijk aan de opdrachtgever.

Dat overleg is natuurlijk alleen in twijfelgevallen nodig en hoeft dan helemaal niet veel tijd en moeite te kosten.

Overigens kan een opdrachtgever ook niet blind op een VAR wuo afgaan. Hij zal moeten controleren of de te verrichten werkzaamheden overeenkomen met wat op de VAR staat en af en toe moeten toetsen of hij als hij die VAR toepast nog steeds te goeder trouw is (met andere woorden: als hij had moeten weten dat er van winst uit onderneming geen sprake meer kan zijn mag hij inhouding van loonheffing en premies niet achterwege laten, ondanks de VAR).

Het lijkt allemaal wat ingewikkelder dan het is...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
GerdavestaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2012
Laatste: 24-6-2012
Berichten: 1
24-6-2012 09:35
Hallo,

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik in Davilex pro een uitdraai kan maken zonder dat het jaar is afgesloten.
Het gaat erom dat ik een uitdraai van mijn inkomen van het jaar 2011 moet hebben voor een instantie voor het eind van deze maand.

Ik hoop dat iemand het weet.

Groetjes Gerda
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
24-6-2012 14:00
Misschien hier even vragen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)