Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 37 van 58)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
23-8-2005 21:39
Voor mijn part pak je een stopwatch en tel je 30 seconden mee.
RobertoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 20-4-2011
Berichten: 976
23-8-2005 21:42

djberjo schreef:

Hoe kan je het beste dan de BPM berekenen?
Zelf mee tellen? Of met mijn Denon DN-S1000 de handmatige beatcounter gebruiken?

Ik kan de beat bij een losse plaat er goed uithalen.
Waarom tellen? Zoveel moeite, veel te ingewikkeld!

Dat tellen dat zou ik er echt bij in laten schieten en gewoon goed gaan luisteren naar beide platen. Desnoods stamp je met je voet mee op de beat van de lopende plaat, dan hoor je zo of de plaat die ingemixt moet worden te snel of te traag loopt!

Tellen is gewoon zonde van je tijd, die tijd dat je aan het tellen bent kan je je pitch al grof in de buurt gezet hebben van de lopende plaat. Nu alleen het corrigeer werk nog, dit hoor je ook snel genoeg als je de plaat bijv. even afremt of versneld.
Al mijn tracks te koop @ Dance-Tunes!
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
24-8-2005 14:05
Sowieso al bullshit om de BPM te willen berekenen. Is nooit nauwkeurig namelijk. Gewoon blijven oefenen!
Op den duur leg je een plaatje met 10-20 seconden strak.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-8-2005 14:52
Ik dacht eigenlijk dat djberjo dit wilde weten om het aantal BPM's op een plaat te kunnen vermelden. Daar hadden we het kort daarvoor even over en dat is ook best handig.

BPM-counters tijdens het draaien zijn best handig ter indicatie (mits gemeten door een fatsoenlijk apparaat, anders heb je er niks aan), maar zijn absoluut niet noodzakelijk. Bovendien ga je, als je eenmaal gewend bent aan beatcounters, zwaar het schip in wanneer je eens ergens staat waar ze niks hebben met counter.

Een vriendin van mij heeft leren draaien op CDJ-1000MKII, en heeft nu voor thuis twee CDJ-200 aangeschaft. Jaja, want die hadden beatcounters en dat wat toch wel erg handig. Maar zij draait buitenshuis meestal op CDJ-100 spelers, en daar zitten ze niet op. Lastig...
Haar argument was dat beatcounters vooral in het begin als je wilt leren beatmixen toch wel erg handig kunnen zijn, maar ik blijf erbij dat dit meer een gevoelskwestie is (behoefte aan wat houvast in de geluidsbrei), dan dat je er echt wat aan hebt. Want hoe goed een beatcounter ook kan zijn, de fijnafstelling moet je doen op gehoor, lukt nooit op een counter. En juist als je twee nummers op een counter gelijk hebt gezet wordt het voor een newbie lastiger om nog te horen welke plaat nu te snel of te langzaam gaat.
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
24-8-2005 16:08
Klopt Sylvia ik wil dat dan op de plaat vermelden zodat ik al van te voren weet welke plaat ik het beste kan kiezen.

Ik begin het beetje bij beetje te leren. veel oefenen en dan lukt het vanzelf.

Mvg,

Bjorn Berkvens
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
25-8-2005 11:17

djberjo schreef:

Klopt Sylvia ik wil dat dan op de plaat vermelden zodat ik al van te voren weet welke plaat ik het beste kan kiezen.

Ik begin het beetje bij beetje te leren. veel oefenen en dan lukt het vanzelf.

Mvg,

Bjorn Berkvens
Even de demo van Traktor DJ Studio downloaden. Plaatje rippen naar MP3, afspelen in Traktor en je weet het aantal BPM.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
25-8-2005 11:54
tip:ik laat soms de plaat (als ze erg offbeat zijn) meelopen met reason gewoon een 909 kick en verder niks.(moet je 'm dr wel al strak naast kunnen leggen uiteraard.) zie je meteen hoeveel bpms. je kan dit zelfs met de gratis downloadbare demo proberen. bij techno eerst 140 bpm proberen, house 130. etc.

BTW: beatmixen gaat in eerste instantie om het strak kunnen leggen, je platen moeten ook goed bij elkaar passen qua melodie (of juist contrasteren maargoed dat is ook weer een manier van bij elkaar passen) en stijl is wel net zo belangrijk !

tip: als het strakleggen niet goed lukt, koop dan gewoon een plaat dubbel, is makkelijk om mee te oefenen.

tip:BPM op je platen zetten staat erg amateuristisch op den duur..plak er een stickertje op wat als je het niet meer nodig hebt als hulpmiddel gewoon weer af kan halen.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
25-8-2005 13:13

voltcontrol schreef:

BPM op je platen zetten staat erg amateuristisch op den duur..
Wat een onzin. Ik zie meer dan genoeg dj's die dit soort stickertjes op hun hoezen hebben (genre / BPM / releasdatum, alles staat erop), evenals rondjes op het label voor het cuepunt.

Het maakt niet uit hoe iemand tot een goeie mix komt, als de mix maar deugt en het publiek erop los gaat.
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
25-8-2005 13:18
dat is ook weer zo. het is ook een maar tip...wij zijn het vaker niet eens overigens he?
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
25-8-2005 21:46
Met welke gerne kan je het beste oefenen?
Ik heb black & Jones - silence 3x shocked 8O
en nog meer dance club trance platen. Maar met welke gerne kan ik dan het beste oefenen?
Met simpele hardstyle lukt het al redelijk.

en hoe doe je bij draaien en afremmen met een cd speler? Denk zelf met pitch bend maar hoe kan ik dat dan het beste doen? Bij mijn denon DN-S1000 heeft hij dan geloof ik iets van 100% pitch bereik , Kan ik dat dan beter anders instelen?

Mixen met faderstart is dat nodig? Wordt het vaak gebruikt?

Mvg,

Bjorn Berkvens
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6

Terug naar forum Reageer (zonder quote)