Forum > Geluid

bridgen=beschadiging?

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
25-1-2003 16:36
Om toch weer even "on-topic" te gaan: het maakt -zoals Tom al zei- een speaker niet uit of hij 1.000 watt krijgt van een gebrugde of van een stereo versterker

Party 2000 schreef:

dus bijv. niet 4x 1000 watts aansluiten op een amp van 'maar'
2x 1000 watt, als je dan je amp te hard zet, zullen de eindtrappen gehied
oververhit raken, ook als je koeling heb, en je amp wordt een hoopje as wink ;)
Een misverstand dat zo heel af en toe weleens de kop opsteekt: het maakt een versterker niets uit hoeveel watt speakers je aansluit. Dat "ziet" hij helemaal niet, laat staan dat hij er stuk van gaat. Het enige dat de versterker "ziet" is de impedantie van de aangesloten luidsprekers, oftewel het aantal ohms. Als dat te laag wordt loopt het aantal amperes en de temperatuur van de amp op. Maar een hoopje as zal een beetje amp -door z'n beveiliging- ook dan niet worden. Maar daarvoor stond er dan ook een smilie zullen we maar denken.

Party 2000 schreef:

ik houd nie zo van dat bruggen, koop dan een amp met meer vermogen
Al uitgebreide ervaring mee?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
27-8-2004 23:42
sorry voor deze ontzettende kick, maar ik heb 2 HK 1.2 kw versterkers, 2x600 watt bij 4 ohm. ooit via via op de kop getikt en niet kapot te krijgen. geen handleiding oid aanwezig. is het mogelijk om deze te bruggen?? heb gezocht maar niet gevonden, alleen dat men 2 identieke versterkers kan bruggen, in dit geval links en rechts, kan ik hieruit opmaken dat het kan? en de 2 plussen van de beide kanalen moet pakken? of moet ik op zoek naar 2 s1200's?

mijn dank is bij voorbaat zeer groot.. happy :)
Eet nooit gele sneeuw...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
28-8-2004 01:15
bijna alle PA versterekers zijn te bruggen, achterop zit meestal een knopje waar "bridge" bij staat. dan pak je inderdaad de 2 plussen van links en rechts.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
BergambachtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
Berichten: 163
28-8-2004 16:17
Ik denk dat friso bedoelt hoe je 2 losse versterkers kunt bruggen, dus waar geen knopje 'bridge' achterop zit.
Keep the Inspirit alive...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
28-8-2004 16:35

Bergambacht schreef:

Ik denk dat friso bedoelt hoe je 2 losse versterkers kunt bruggen, dus waar geen knopje 'bridge' achterop zit.
het is maar wat je verstaat onder 2 losse versterkers, in een PA amp zitten ook 2 losse versterkers, namelijk liks en recht razz :p
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
28-8-2004 16:48

nijhuisr schreef:

het is maar wat je verstaat onder 2 losse versterkers, in een PA amp zitten ook 2 losse versterkers, namelijk liks en recht razz :p
dit bedoel ik rob. het moet dus kunnen? en dan moeten de gainregelaars gelijk staan? en moet ik 2 inputs blijven gebruiken? kan het beter vragen dan dat ik straks een rookpluimpje heb....
alvast ontzetten bedankt! happy :)
Eet nooit gele sneeuw...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
28-8-2004 17:23
Als je de versterker in brug wilt gebruiken dan word er gebruik gemaakt van 1 ingang en 1 gain regelaar, meestal word dit van links gebruikt.

dus het bridge knopje zoeken van de HK. maar het is wel wijs om even het type nr. neer te schrijven hier. en heb je google al geprobeert?
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
28-8-2004 17:57
ik heb alles geprobeerd, ook google. het is de HK KW1.2, 2x600 watt power amplifier(maar dat wisten we al) meer staat er niet op. google heb ik al geprobeerd, en de importeur van HK (wils.nl) reageert niet op mail, vandaar dat ik het eerst hier probeer, alvorens te bellen. een bridgeknopje zit er dus NIET op, anders had ik het niet gevraagd, dan wist ik het wel wink ;)
Eet nooit gele sneeuw...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
28-8-2004 18:02
2 aparte versterkers kan je niet samen bruggen tot 1 zware.

En bij een versterker waar geen bridge-knop op zit zou ik er ook maar niet aan beginnen (hoewel het soms wel schijnt te kunnen, mits het ding wel gebalanceerde ingangen heeft).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
28-8-2004 18:13

Victor schreef:

2 aparte versterkers kan je niet samen bruggen tot 1 zware.

En bij een versterker waar geen bridge-knop op zit zou ik er ook maar niet aan beginnen (hoewel het soms wel schijnt te kunnen, mits het ding wel gebalanceerde ingangen heeft).
even voor de duidelijkheid; het gaat om 2 versterkers van 2x600 watt. deze wil ik per stuk bruggen!!!! dus per versterker, niet 2 versterkers! het misverstand is ontstaan door de reactie van bergambacht, wat ik opzich heel begrijpelijk vind vanwege mijn ietwat onduidelijke formulering. mijn excuses hiervoor.

als er dus geen bridgeknop opzit is het dus niet aan te raden? (misschien een beetje domme vragen voor iemand die installatietechniek (waarvan 1 jaar elektronica) doet... ashamed :$)
ik wacht nog even tot maandag/dinsdag op een reactie van Wils, dan ga ik bellen.
als het niet anders is, is het niet anders. als ze mij geen duidelijkheid kunnen verschaffen ga ik het niet proberen. dan bedenk ik wel een andere opstelling, iets minder headroom op de tops oid.
iedereen bedankt voor de adviezen! als ik eruit kom zal ik het nog wel even laten weten! happy :)
Eet nooit gele sneeuw...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)