Forum > Geluid

Bose 802mk1 meer vermogen en beter dan 802mk2 /802mk3 + redenen.

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
9-7-2004 16:14
Gegroet forumleden,

Nu is er reeds één en ander behandeld over de Bose 802 en er zijn, zoals ook bij de huiskamerspeakers voor en tegenstanders. Maar nu even over de speakers onderling. Ik denk eerder interessant voor diegenen die bekend zijn met de speakers.

De bovenstaande stelling is door mij geopperd, en ik sta er achter. Nu de reden waarom. Meestal (?) wordt aan een PA speaker een harde rand gezet, om het vermogen te verhogen. Dit gaat vaak ten koste van het diepe laag, maar dat is minder van belang.

De bottelneck is bij de Bose 802 echter niet de ophanging. Is de ophanging te soepel, dan kan de spreekspoeldrager gaan ‘bottomen’, tegen de achterste metalen plaat aanslaan. Ook kan de conus te ver naar buiten treden, en daar buiten de magneet blijven staan. Dat buiten de magneet staan is nog gevaarlijker, daar het vermogen in de spreekspoel door gaat, zonder luchtkoeling.

Ik heb regelmatig Bose 802/901 speakers gereviseerd, en ik test ze kort ook erg hard. Nu, zelfs als je de conus met de hand indruk, en dan flink krachtig, dan raak je nog niet de achterste metalen plaat. Uittreden van de conus is ook geprobeerd met extreem veel vermogen, doch door de kleine stugge centreerring, gaat de spreekspoeldrager weer keurig terug in de magneet.

Nee, de bottelneck zit in de spreekspoel zelf. Door grote belasting kan de laklaag tussen de windingen smelten / verbranden. Daardoor treed interne kortsluiting op. ‘Maar mijn speakers doen het nog allemaal’. Dat klopt, hij geeft gewoon de stroom door. Als je flink draait, of een 20 Hertz signaal op de 802 zet zie het duidelijk. De impedantie is dan ook erg laag. En ik ben niet de enigste die het overkomt, ook bij een bedrijf hebben we dit getest, en ook ondervonden.

Mijn stelling, uitgaande ervan dat interne kortsluiting de bottelneck is, dat de Bose 802mk1 èn full range meer laag kan geven dan de 802mk2, èn hoger belast kan worden. Dit laatste omdat meer grotere bewegingen van de conus meer koeling geeft. De 802mk3 is zo stug, dat bij dezelfde type spreekspoel, deze eerder zal door branden.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ehhh, de beveiliging op de 802 werkt volgens mij vaak niet goed. En de PTC / lampen in de speakers zijn geen (!) beveiliging.

Groeten, Fred Buist
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
9-7-2004 21:25
ik heb zowel de mkI als de mkII en ik moet zeggen dat bij de MKI bij overbelasting je duidelijk door de pijpjes kan zien (d.m.v licht) wanneer ze overbelast worden. TERWIJL BIJ DE MKII niet aangezien deze voorzien is door glaszekeringen!
love my sharpy moving-heads!!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 9470
10-7-2004 00:13
Mensen die zo op het max van de 802 zitten te werken,
zijn mijns inziens achterlijk.

Een 802 mag max ongeveer met 1000 watt belast worden, en dat is voor zo'n kleine box al een absurde hoeveelheid vermogen.
In de gebruiksaanwijzing staat dat ze (dacht ik) 270 watt zijn.
Dus je bent wel heel grof bezig als je er meer dan 1000 watt in probeerd te stoppen.

En waarom?

De reden dat, ook al is de spoel verbrand van binnen,
de speaker "het nog doet",
ligt in het simpele feit, dat de kortgesloten spoel de stroom nog gewoon doorlaat naar de nadere speakers, en toch beweegt de speaker nog vrolijk mee.
Dat komt omdat in de 802 alle spekaer in één grote behuizing zitten.

Maar al is er maar eentje kapot, loopt de weerstand terug in de box,
zijn er meer kapot, gaat de rest ook kapot als je doorspeelt.
De weerstand loopt steeds verder terug....... sad :(
met alle gevolgen van dien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 1370
10-7-2004 00:38
Ergens een mooie regeling, maar ook weer erg gevaarlijk inderdaad.

Mocht er een speaker overbelast (en beschadigd) zijn, blijft de kast mooi doorspelen. Toch is de kans dat er meerdere beschadigd zijn natuurlijk goed aanwezig, helaas zal je het niet snel doorhebben. Totdat er een speaker zo beschadigd dat er een speaker een onderbroken spoel heeft, dan stop de hele kast.
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
10-7-2004 19:17

djbidji schreef:

ik heb zowel de mkI als de mkII en ik moet zeggen dat bij de MKI bij overbelasting je duidelijk door de pijpjes kan zien (d.m.v licht) wanneer ze overbelast worden. TERWIJL BIJ DE MKII niet aangezien deze voorzien is door glaszekeringen!
De lampjes in de mk1 dienen als PTC, in de mk2 zit een nieuwere versie. In de mk1 en de mk2 zitten glaszekeringen. Even het verhaal over het filter, dat had ik reeds eerder in een beschrijving gezet voor de 802:

-----

Over het filter, en dan vooral bij de 802 mk2 doen allerlei geruchten ten ronde. Eerst even over de lampjes in de 802 mk1. Dit is niet zo zeer een overbelasting beveiliging. Echter de lamp (of soms tot 4 lampjes) werken als een PTC (Positive Temperature Control). De lampen staan in serie met het filter (bij de 802 mk1 één enkele condensator) die het hoog brugt over de bovenste units. Een Bose 802 mk1 kast geeft dan ook alleen op de onderste 4 units volledig weer, de bovenste worden in het hoog afgekapt. Laag wordt wel volledig weer gegeven. Nu komt het trucje.

Zodra de speakers extreem hard worden aangestuurd, gaan de lamp(en) flink branden. Hoe harder ze gaan branden hoe meer weerstand ze geven. Als er flink weerstand wordt gegeven, worden middenhoge en hoge tonen minder gebrugd over de bovenste 4 units. Dat betekend dat het filter steeds minder doet. Uiteindelijk gaan de bovenste units ook meer het gehele spectrum weer geven. De lampen zijn dus niet een beveiliging waardoor de speakers zachter gaan spelen, nee, ze gaan juist harder spelen! De bedoeling is, dat als de Bose 802 het flink voor zijn kiezen krijgt, dat het hoog filter minder werkt, en de kasten meer middenhoog en hoog gaan weergeven.

Bovenstaande kan bedoeld zijn om een soort loudness effect van de 802 E of C equalizer bij hogere volumes op te heffen. Ons gehoor is namelijk bij lage volumes minder gevoelig voor lage tonen. Bij hoge volumes kan het laag iets terug door meer middenhoog en hoog toe te voegen. Ik denk dat dit niet zo is, daar Bose niet kan weten in welke ruimte met welk volume gespeeld wordt.

Dus ik denk dat het meer een foefje is om, als er erg veel volume nodig is, alles uit de kast wordt getrokken. En middenhoog en vooral hoog kost de speaker minder energie dan de lage tonen.

Het 802 mk2 filter bestaat uit twee condensatoren en een PTC. Nu wordt het nog wat meer ingewikkeld. Er zijn namelijk 4 verschillende gebieden met units die verschillend gefilterd zijn. Één set is ongefilterd, de tweede set is door condensator A gefilterd, de derde set is door condensator A + B gefilterd, en de vierde set is door condensator B gefilterd. Ik zou zeggen als u het interesseert, vraag het schema op bij Bose.

-------

Correct me if I'm wrong,

Groeten, Fred Buist
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
10-7-2004 19:24

Tom schreef:

Mensen die zo op het max van de 802 zitten te werken,
zijn mijns inziens achterlijk.

Een 802 mag max ongeveer met 1000 watt belast worden, en dat is voor zo'n kleine box al een absurde hoeveelheid vermogen.
In de gebruiksaanwijzing staat dat ze (dacht ik) 270 watt zijn.
Dus je bent wel heel grof bezig als je er meer dan 1000 watt in probeerd te stoppen.

En waarom?

De reden dat, ook al is de spoel verbrand van binnen,
de speaker "het nog doet",
ligt in het simpele feit, dat de kortgesloten spoel de stroom nog gewoon doorlaat naar de nadere speakers, en toch beweegt de speaker nog vrolijk mee.
Dat komt omdat in de 802 alle spekaer in één grote behuizing zitten.

Maar al is er maar eentje kapot, loopt de weerstand terug in de box,
zijn er meer kapot, gaat de rest ook kapot als je doorspeelt.
De weerstand loopt steeds verder terug....... sad :(
met alle gevolgen van dien.
Ik moet zeggen dat ik zelf nog (!) niet een Bose 901/802 unit heb opgeblazen. Echter, mijn idee is, dat veelal ook bij verhuur, de 802's enorm zwaar belast worden. Ik heb nog niemand gehoord die de zekering er uit geblazen heeft, maar wel de units defect gezien. Dan wel interne versmelting dan conus defect. Ook veel mensen die stug doorspelen met units met verrotte foamranden. Dan gaat uiteindelijk de spreekspoel kapot, en onherroepelijk naar de %^>)#.

Ook is het volgens mij een fabeltje dat de Bose 801 mk1, 2 en 3 goed tegen vocht kunnen. Ik heb de molestaties kunnen aanschouwen.

Groeten, Fred Buist
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 9470
11-7-2004 23:59

Fred B. schreef:

Ook is het volgens mij een fabeltje dat de Bose 801 mk1, 2 en 3 goed tegen vocht kunnen. Ik heb de molestaties kunnen aanschouwen.
De speaker chassis gaan idd roesten...... sad :(
een dagje in de regen, prima, maar ik gooi er altijd wel een stukje plasic overheen.
Maar het meeste vocht komt naar binnen door de baspijpen tijden het "ademen" laugh :D

Toch heb ik 802's in Spanje gezien die meer dan 10 jaar dag in dag uit buiten stonden te spelen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
12-7-2004 01:34

Tom schreef:

Fred B. schreef:

Ook is het volgens mij een fabeltje dat de Bose 801 mk1, 2 en 3 goed tegen vocht kunnen. Ik heb de molestaties kunnen aanschouwen.
De speaker chassis gaan idd roesten...... sad :(
een dagje in de regen, prima, maar ik gooi er altijd wel een stukje plasic overheen.
Maar het meeste vocht komt naar binnen door de baspijpen tijden het "ademen" laugh :D

Toch heb ik 802's in Spanje gezien die meer dan 10 jaar dag in dag uit buiten stonden te spelen.
Hai Tom,

Ik heb vaak gezien bij het reviseren in vroeger tijden van 802 units, dat de conus precies ging vouwen op de overloop van conus naar foam. Dit is een zwakte plek. Als de conus droog is, is er geen probleem. Althans niet terwijl ik ze vele malen op flink niveau getest heb.

De makken komen als de speakers in een vochtige ruimte, of vochtig weer staan, en tegelijk zwaar belast worden. Bijvoorbeeld bij een buitensport evenement zoals autocross, of een voetbalmiddag met motregen. De conus wordt dan vochtig en zwakker. De conus gaat op de zwakste plek knikken en knikken. Net zo lang dat de conus netjes op de lijn tussen ophangrand en conus is gescheurd. Ik ben dit regelmatig tegen gekomen. Ik heb wel eens gehoord van mensen die de units met haarlak behandelden. De kasten moesten in een sauna komen. Ik weet niet of dit werkt, en dan voor hoe lang

Roest op de achterplaat van het chassis heb ik ook gezien. Mijn vraag is eigenlijk, stel dat de 802’s buiten staan, en er komt een bui. Vuilniszakken er over heen? Ik denk dat het geluid dan ook nog goed gaat.

Groeten Fred Buist
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 9470
12-7-2004 09:25
Dat van die vouwende conus bij vocht klopt,
de nieuwste generatie 802 vervangingsspeakers (die ik heb happy :) ) schijnen daar beter tegen te kunnnen, daar het oppervlak is behandeld.
Haarlak, heb ik mijn twijfels over, zal geen definitieve oplossing zijn, daar het kanlhard word, en volgens mij los/eraf zal trillen.

Gewone vuilniszak past niet, dan moet je zon grote hebben.... laugh :D
En ach, geluid word wel minder, want het plastic gaat wel lekker meetrillen, en de hoge tonen worden wat minder, maar wie maalt daar om als het regent.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
T-LiteStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-8-2003
Laatste: 18-9-2005
Berichten: 22
12-7-2004 20:27
Hoe ziet de beveiliging van de 802mkIII er uit? Er zit géén glaszekekering in, en lampen heb ik ook nog niet zien flikkeren maar er zou wel een interne beveiliging aanwezig zijn. Weet iemand hier meer over?
Enkele maanden geleden heb ik op vakantie ook een hoop BOSE 802's en enkele 502's gezien die al jaren aan weer en wind bloodgesteld werden. De 802's zagen er nog goed uit, en klonken ook nog goed (toch wel belangrijk bij speakers). De 502's zagen er een stuk minder uit, de behuizing was aangetast door het zoutwater (ze stonden vlak naast het strand), maar ook deze speakers klonken nog zeer goed.
Volgens mij is dus eerder de behuizing de zwakke schakel dan de speaker zelf.

MVG T-Lite

Terug naar forum Reageer (zonder quote)