Forum > Algemeen Forum

Is illegaal downloaden stelen?

(36 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 1343
12-3-2004 20:04
Om lekker een eigen topic te hebben (en dus niet in andere topics off-topic te gaan wink ;))
Gewoon even een opmerking:
kopiëren van een site kwetst jullie want je hebt er uren werk in gestopt... hoe zit het nu met kopiëren van muziek? Denken jullie er nu al anders over?
Toch niet helemaal hetzelfde.

Ik ben zelf ook producer. Ik heb er totaal geen probleem mee als mijn muziek wordt gekopieerd, of illegaal gedownload.
Dat komt omdat ik, in tegenstelling tot de commerciële producers, niet als doelstelling heb om er geld aan te verdienen. Dat zou op zich wel leuk zijn, maar dat is niet de reden dat ik produceer.

Door nummers illegaal te downloaden, doe je de producer een zeker onrecht aan, daar heb je zeker gelijk in, maar alleen mits de producer graag geld met zijn creatie wil verdienen en zijn/haar muziek alleen commercieel wil tonen.
Wat best te begrijpen is als je erg veel geld hebt gestoken in je apparatuur. Op dat moment is het je goed recht geworden.
Maar zoals jij zelf ook al eens zei (danwel gerelateerd aan DJ’s); Als dat de enige reden is dat je produceert ben je verkeerd bezig.
Laat het dan ook zo zijn dat de meeste professionele producers zijn voortgevloeid uit het hobby-circuit.

Vergelijkbaar met stelen van bijvoorbeeld apparatuur is het mijns inziens dan ook niet.

Stel ik ben een commercieel producer:

Door mijn apparatuur te stelen benadeel je mij heel direct. Immers je belemmerd mijn doen en laten (zoals ik dat graag heb) op dat moment.
Door mijn muziek illegaal te downloaden benadeel je me, maar ik kan nog steeds doen wat ik wil.

Mijns inziens zit de waarheid dan ook in het midden, helemaal goed praten kun je illegaal downloaden/kopieren niet. Maar om het gelijk te stellen aan stelen gaat me te ver. Vandaar ook deze reactie.

Het overnemen van de lay-out van een site is meer te vergelijken met het stelen en vervolgens uitbrengen van een nummer en daarbij doen alsof het jouw creatie is.
Iets waar ik zelf ook alles behalve blij mee zou zijn.

De mensen en instanties die optreden tegen illegaal downloaden doen het mijns inziens vooral uit winstbejag. (En zijn opvallend genoeg) voornamelijk niet de artiesten/producers, maar platenmaatschappijen en derden.

Mijn muziek is mijn intellectueel eigendom, mijn vraagprijs is de eer.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 9469
12-3-2004 22:43
De belangrijkste reden voor het illegaal verkrijgen van muziek,
hebben voor een gedeelte de maatschappijen ook aan zichzelf te danken.

Ze hebben bij de overstap op cd's de muziek 2x zo duur gemaakt.
Een goede nieuwe Lp kostte eind tachtiger jaren nog geen € 10,-
Een single kostte meestal € 2,50

Nou staan de prijzen uiteraard niet stil, maar
Cd's zijn veel voordeliger te produceren,
sneller te maken,
makkleijker te transporteren,
en nemen minder plaats in, bij de opslag en in de winkel.
Dus eigelijk zouden ze helemaal niet zoveel duurder hoeven te zijn.

Men schrmd wel met de eeuwigheidswaarde van cd's tov Lp's, maar het gebeurd zleden dat iemand vroeger 2x dezelfde LP kocht. Dus dat vind ik niet echt een argument.

Ik durf dan ook glashard te stellen dat als de cd's halve prijs zouden zijn, dat men veel minder behoefte heeft aan kopiëeren.

Ze zouden het eigelijk eens een jaar moeten proberen......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
12-3-2004 22:49
Daarbij komt nog het volgende.

De platenmaatschappijen doen net of ieder gedownload nummer hen schade oplevert. Dat is natuurlijk niet zo. Je benadeelt de platenmaatschappij (en de artiest) alleen als je downloadt terwijl je anders, als downloaden niet zou kunnen, de muziek wel legaal zou hebben gekocht.

Bij diefstal van een versterker is er wel altijd schade. Klein verschil, maar toch niet onbelangrijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
13-3-2004 01:52
- Dat de Buma of SABAM of welke organisatie dan ook voor de meest onnozole redenen de meeste waanzinnige bedragen vragen, ga ik zeker niet tegenspreken!
- Dat de prijs van CD's en vinyls onnoemelijk hoog liggen, ga je me zelfs nog minder horen tegenspreken!
- Dat een BTW als luxeproduct een schande is wanneer je weet dat sexboekjes maar een BTW als cultuurproduct moeten betalen, valt niet goed te praten!
- Dat je uiteindelijk met muziek bezig bent uit hobby, lijkt me vanzelfsprekend!
- Muziek kopieren vergelijken met het stelen van materiaal is mss geen zo'n goeie vergelijking en jouw idee om kopieren van een site te vergelijken met het uitbrengen van iemand anders zijn nummer, vind ik enorm goed!
Tot zover spreek ik jullie niet tegen.

Ik heb inderdaad al meermaals beweerd dat je met de muziek bezig moet zijn uit liefde voor de muziek en niet uit geldbelang. Maar dan heb ik het eigenlijk over mensen die zich afvragen of Nederland wel een goed land is om door te breken en over mensen die vragen of ze kunnen stoppen met werken wanneer ze beginnen draaien.
Draaien doe je nu eenmaal NIET GRATIS! Owkey, die fout heb ik óók gemaakt, maar ik heb ondertussen mijn lesje geleerd. Je kunt mss eens voorstellen om gratis te draaien als proef, maar daar blijft het dan ook bij! Zelfs voor het goede doel betalen ze bij mij een minimumtarief. Een mens leert uit zijn fouten.

En nu terug naar het kopieren:
Wanneer jij een nummer produceert om gewoon gratis weg te geven, dan is dat jouw goed recht! Dan doe jij dat in jouw VRIJE TIJD en koop jij het materiaal en de software ervoor tegen een tempo die jouw past ALS HOBBY.
Als een professioneel iemand iets produceert, dan legt hij zijn normaal werk aan de kant hiervoor en koopt hij op korte tijd voor een paar honderduizenden EURO's aan materiaal om dat nummer te producen. Het maken zelf, moet uit liefde voor de muziek blijven, maar de wijze waarop is geen hobby meer! Deze mensen willen dan ook op zijn minst uit de kosten geraken. En aangezien de platenmaatschappijen nogal redelijk veel in eigen zak steken, moet de producer echt wel werken, zwoegen en zweten om zijn (steeds uitgebreidere) installatie terug te betalen. En uiteindelijk moet die persoon ook nog eten, verwarmen, enzovoort.

Vergelijk het met software programmeren:
De mensen die werken aan Linux, doen het tijdens hun vrije tijd en wanneer ze geen zin hebben, dan werken ze er niet aan. Welk materiaal gebruiken ze? Gewoon datgene wat ze willen kopen voor die hobby, niks meer of minder! Hebben ze een paar maand geen zin om er aan te werken, dan hoeven ze geen schrik te hebben: brood en beleg blijft op tafel verschijnen want het geld komt van het "normale" werk.
Werk je echter bij Microsoft, dan verandert gans het verhaal! Die programmeurs ginder zijn (hopelijk) allemaal even verslaafd aan het programmeren als de Linuxprogrammeurs. Toch vragen zij geld voor hun resultaten! Waarom? Omdat ze ervan moeten leven!

Je kunt van mijn part dus gelijk wie de schuld geven van de hoge prijzen, maar kopieren blijft uiteindelijk toch diefstal ten opzichte van de mensen die graag zouden uit de torenhoge onkosten geraken!

Oh ja: nieuwe muziek leren kennen door te kopieren is inderdaad correct! Zo leerde ik onder andere Laïs kennen (maar heb achteraf wel al hun albums gekocht!!). Toch moet er ergens een grens getrokken worden hé. Te snel rijden is ook zoiets: sommige mensen kunnen inderdaad perfect reageren als ze 140km/h rijden op de autosnelweg, maar hoe bewijs je dat voor elke persoon appart? Simpel dus: 120km/h en niet erboven! Idem voor de muziek: kopieren KAN zijn om muziek te leren kennen en ze dan ook te kopen, maar omdat je dat niet bij elk geval appart kunt bewijzen, is het gewoon verboden!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
13-3-2004 13:51
mischien wel, maar het is al vaak genoeg aangegeven dat muziek gewoon weg TE duur is. Kijk, dat je er voor moet betalen is logisch, maar als de prijzen zo liggen als nu, wordt dat moeilijk.

En als je daarnaast kijkt naar hetgeen dat platenmaatschappijen nog steeds winst maken, ondanks, een door hen genoemde daling van iets van 30% van de verkoop van cd's, vraag ik mij af, waarom is die prijs dan zo verrekte hoog.
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
13-3-2004 14:00
Toch blijft dat een vreemde redenering (hoewel ik op zich met je eens ben dat de prijzen van cd's erg hoog zijn).

Ik vind de prijzen van Mercedes ook belachelijk hoog. Geeft mij dat dan het recht er één te stelen?

En stel dat de prijzen van cd's zouden dalen. Zou je dan ineens wel gaan kopen?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
13-3-2004 14:02

Victor schreef:

En stel dat de prijzen van cd's zouden dalen. Zou je dan ineens wel gaan kopen?
Die vraag alleen al ware genoeg geweest...

Ik ben er zelfs heel zeker van dat ze ze niet zouden kopen... anders haalde iedereen zijn CD's met oudere muziek gewoon in een compact500 (allé, in Belgie dan toch), maar neen, zelfs deze worden doodleuk gekopieerd i.p.v. te kopen voor een een 12EUR of zo
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
13-3-2004 14:10
Over dat kopen als het goedkoper werd: Hoe duur is een cd kopen dan, en hoe duur is een cd branden. Dat scheelt alsnog 10 euro per cd. Dus cds kopieren blijft ALTIJD goedkoper. Mensen die nu branden blijven dat ook doen als cds goedkoper worden.

Ik koop dus alles legaal voor de duideljkheid.

Wat ik ook even kwijt wil:
Er zijn vele beginnende drive in shows met veel dure apparatuur en gebrande cds. Koop dan geen parren of effecten, maar zorg dat je een cd-speler hebt en een mooi mengpaneel en koop legale cds, en huur de rest. Zo maak je zeker weten winst en dan kun je uitbreiden.
JelmerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 430
13-3-2004 14:15
ik ben geen grote downloader. Ik wil gewoon "the real thing" hebben. Hoesje, boekje enz enz. Ook support ik graag de artiesten die hun ziel en zaligheid in hun muziek gooien. Uiteraard wil ik graag een redelijk bedrag afdragen aan de mensen die dat mogelijk maken (producenten, labels). Maar de prijzen van dit moment zijn belachelijk. Ik doe er zelf dus amper aan mee maar kan er niet wakker van liggen dat de muziek wereld eens flink door elkaar wordt geschud. Ik hoop dat er aan het eind een redelijke prijs ontstaat waarin inderdaad minder ruimte zal zijn voor grootschalige marketing campagnes. Noem me een groenlinkser maar ik vind het niet erg dat het grote geld eens lekker op z'n bek gaat.
The return of the BoomBap
SybrandStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 2-7-2005
Berichten: 212
13-3-2004 14:45
daarnaast, ik denk dat het downloaden en zo van muziek onvermijdelijk zou zijn geworden, maar ik denk dat door de hoge prijzen van de platenmaatschappijen de ontwikkeling wel is versneld.

en ja, downloaden blijft nou eenmaal goedkoper... mischien is het ook wel een manier voor de toekomst van de muziekindustrie. Dat je een bepaald bedrag per maand afdraagd en je daarvoor een bepaald aantal nummers mag downloaden. Scheelt nogal wat kosten... maar of het daarmee afgelopen is...

ik bedoel dan natuurlijk, dat je de kosten van het maken van de cd's, opslag, vervoer, winkelpersonleel achterwege kan laten...
Blijf possitief, ook als het te moeilijk is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)